Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Utjämnade priser mellan elområdena?  (läst 11747 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #195 skrivet: 24 januari 2024, 16:38:43 »
Postade ett inlägg tidigare.. försvunnet tydligen..?

Berörde kortfattat Natointrädet och spekulationer runt hur det eventuellt påverkar kraftproduktionen inom landet..

Nåja, åter till elpriset.. upp imorgon, 77 öre per kwh i snitt imorgon för se1, och 86 öre kwh i se4..

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #196 skrivet: 24 januari 2024, 20:22:26 »
Mmm, Vattenfall gjorde väl en förlust på nära 100 miljarder bara sista kvartalet 2022 på grund av detta...
Så de lär nog inte sälja elen på långa avtal lika billigt igen, eller i vart fall inte lika stor andel av sin planerade produktion.
Lite som Kinesiska staten nu gort med sin vindkraft i markbygden, 19 år långt billigt avtal med en Norsk kund, som gjort att de dragit på sig miljardskulder för att vindkraften inte har levererat det man trodde, och elpriserna på spotmarknaden var skyhöga när de behövde köpa för att kunna leverera till sin Norska kund.
Jag gissar att producenterna kommer att bli allt försiktigare med att sälja stora delar av sin planerade produktion till fasta låga priser, och att en större andel kommer ut på spotmarknaden, eller på kortare kontrakt.
Det skulle möjligen kunna vara gynnsamt för spotpriserna, men ogynnsamt för industrin.
Och gynnsamt för Kinesiskt och Indisk industri - som högaktningsfullt skiter i både CO2, klimat och miljö.

Prissäkringarna är rent finansiella kontrakt som inte påverkar den fysiska marknaden, så för spoten blir det ingen skillnad om de större kraftproducenterna är säkrade till 0 eller 100%. Den enda affärstyp som kan ta kraft bort från spoten är fysiska bilaterala affärer inom samma budområde, men de är rätt få.

Brakförlusterna som kraftproducenterna ibland gör på sina säkringar är delvis rent bokföringsmässiga förluster som kommer av att man måste redovisa förlusten från prissäkringen nu, men spotintäkten får man först redovisa när den skett. På samma sätt gör producenterna ibland obscena bokföringsmässiga vinster, men tillhörande rubriker om kraftproducenternas övervinster i media, när priserna är sjunkande....

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #197 skrivet: 24 januari 2024, 20:37:57 »
2:a och 3:e kvartalet, se i bilden, längst till höger
EU Tyskland verkar fått sjunkande priser, bra för norden antagligen?
« Senast ändrad: 24 januari 2024, 20:40:11 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #198 skrivet: 25 januari 2024, 07:34:24 »
Postade ett inlägg tidigare.. försvunnet tydligen..?

Berörde kortfattat Natointrädet och spekulationer runt hur det eventuellt påverkar kraftproduktionen inom landet..

Nåja, åter till elpriset.. upp imorgon, 77 öre per kwh i snitt imorgon för se1, och 86 öre kwh i se4..

Jag har inte raderat något i alla fall, och ingen annan har behörighet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #199 skrivet: 25 januari 2024, 09:16:58 »
Jag har inte raderat något i alla fall, och ingen annan har behörighet.

Lustigt.. kanske "backade" i samband med postning eller liknande då jag skrivit färdigt.

Var iaf ett långt inlägg som inbegrep vilka eventuella följder Natomedlemsskapet kunde medföra som ringar på vattnet..

I korthet TROR jag att våra politiker kommer att agera mer handlingskraftigt för att få igång mer kärnkraftverk iom ett medlemsskap då Natomedlemsskapet är klart, och att anledningen till att "vi" skyndsamt bör gå med i Nato har mer med skyddande av viktig infrastruktur såsom elproduktion och eventuella angrepp mot dessa, än ett renodlat "gammeldags" väpnat krig.. vi (Sverige) är en viktig del av elmaeknaden i Norden och Europa, tänkbara och "strategiska" sabotage mot el (energiproduktion) är det mest kraftfulla och effektiva sättet att lamslå Europa.. så jag TROR att det till stor del handlar om att medlemsskapet i Nato för Sveriges del är prioriterat från politiskt håll framförallt för vår stora produktion av elenergi.

Känns ju lite foliehattsaktigt att spekulera likt detta, men energi är livsviktigt, och förödande att vara utan..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #200 skrivet: 25 januari 2024, 09:49:14 »
Det finns ett par saker som kan göra att inläggen inte accepteras, om man skriver för många tecken, men det varnas det för (typ max 60 000 tecken eller nåt sånt).
Eller, om man lämnar datorn en tid så att sessionen löper ut, minns inte vad den är ställd på, men 1 timme i vart fall.
Det finns inte hur många anslutningar som helst till servern, så om man inte varit aktiv så släpper servern din anslutning till andra.
Skriver man väldigt långa inlägg eller väntar med att posta ska man alltid kopiera all text innan man postar så man kan göra om det om det skulle bli nåt fel.

När det gäller NATO-medlemskapet så tror jag bara att det som vanligt var ett förhastat och felaktigt beslut, det hade varit både billigare och bättre om vi bara återuppbyggt det försvar vi en gång hade.
Jag är ytterst tveksam till att vi får den hjälp vi förväntar oss ens som medlemmar i NATO, det skulle nog se ut ungefär som i Ukraina, vi får huvudsakligen kriga själva, men kanske får mer vapenleveranser än vad Ukraina får.
Förhoppningsvis får vi aldrig veta.
Bara betala notan, och offra våra barn om det blir krig i andra NATO-länder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #201 skrivet: 26 januari 2024, 13:16:04 »
Det verkar blåsa på hyfsat bra under veckan i norra EU, torsdag kväll undantaget pga vindkantring, se bild.
Det blir också hyfsat varmt neråt Tyskland.
Så fortsatt relativt låga elpriser tror jag, men kanske inte optimalt att ladda elbil just torsdag-fredag.
Skall följa upp om detta, om "prognosen" stämmer. 😊

Följer upp "prognosen"

Det blev bara lite dyrare, då under torsdagen, se bild.  Var väl inte så kallt just nu.

Intressanta är att det var väldigt lite vindkrafts produktion men hade Norge byggt sina nya vindkrafts parker redan nu utanför Stavanger hade dessa hjälpt till att minska variationerna och därtill kunnat optimera Norges magasinskapacitet.
Se bild
« Senast ändrad: 26 januari 2024, 13:19:11 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #202 skrivet: 26 januari 2024, 13:24:07 »
Tilltagande vind imorgon, stigande temperatur och minskad efterfrågan på helgen, så sjunkande priser som ett brev på posten..

Undra vem som räknade ut vinstkalkylen på vindkraftsproducerad el, kan det ha varit försäljare av cement- eller vindkraftsförsäljare?

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #203 skrivet: 26 januari 2024, 15:14:15 »

Undra vem som räknade ut vinstkalkylen på vindkraftsproducerad el, kan det ha varit försäljare av cement- eller vindkraftsförsäljare?

2023-2024 tillkommer det i stort bara kapacitet i Norrland, där nästan ingen bor, så det måste vart tänkt mot industrin.
Tror Rickard vet allt om detta 😉

Framåt gäller att för Västsverige där jag bor behöver tillgång till 2-3 ggr mer elproduktion än idag, så en, gärna två fler stora reaktorer, minst ett par vindkraftparker här i havet plus lite mer solel där det går.
« Senast ändrad: 26 januari 2024, 22:10:44 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #204 skrivet: 27 januari 2024, 00:24:12 »
Hmmm, möjligen då vindkraft på Finska sidan av viken.
I övrigt tror jag att man slutat bygga vindkraft i mina bygder.
Det lönar sig helt enkelt inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #205 skrivet: 07 februari 2024, 13:41:16 »
Nu när nordpool har ändrat på sin sida, vars kan man smidigt se ett diagram över priserna över ett dygn så som nordpool hade tidigare.. den nya sidan verkar man behöva klicka i timme för timme för att få uppgifter om aktuella timpriset..

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1170
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #206 skrivet: 07 februari 2024, 14:09:37 »
Nu när nordpool har ändrat på sin sida, vars kan man smidigt se ett diagram över priserna över ett dygn så som nordpool hade tidigare.. den nya sidan verkar man behöva klicka i timme för timme för att få uppgifter om aktuella timpriset..

Jag kikar på elbruk.se Tycker den funkar bra!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #208 skrivet: 07 februari 2024, 17:36:24 »
Fick faktura från Vattenfall eldistribution.
Överföringsavgifter upp från 20,5 öre till 34 öre.
Lägre elpriser jmf förra året, så förstår inte....
Dessutom höjs fasta avgiften, tror 10-15%.

Elskatterna inkl dolda avgifter är väl redan högre än fossil skatten i %!?!
Blir väl det nya.
Köpa elbil av Kina och vara deras dumkonsumenter, sedan slava extra till elskatterna.
Elskatterna kommer snart t.o.m. ikapp alkoholskatten....., kan det ta max 5 år till??

Hur mycket elskatt är tillåtet i ett enskilt land inom EU, det är ju ingen fri marknad.
« Senast ändrad: 07 februari 2024, 17:40:20 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämnade priser mellan elområdena?
« Svar #209 skrivet: 08 februari 2024, 07:56:59 »
Mmm, man kanske snart måste köpa sig en Sterligpanna, ställa utomhus, och elda ved bara för de 10% el man kan få ut.  ::)
Synd att ingen klurat ut nåt effektivare än det ännu.
Man tycker ju att det borde gå göra en fastbränslepanna i miniformat med högtrycksånga och turbin som fixade el av en stor del av den energi en vedpanna kan generera?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!