0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Efterfrågan på el är relativt låg och överföringskapaciteten är långtifrån maxad, då den närmar sig max kommer även priserna att stiga.
Är inte lika säker som dig på att det bara har med det att göra med efterfrågan, något hände efter att sittande regering tog över, jag tror att regeringen kan ha ett finger med i spelet också på något sätt, att de har agerat för att minska skillnaderna mellan de stora väljarskarorna i söder och de färre i norr.
Den stora skillnaden är tre:1. Finska kärnkraftverket OL3 är i full gång. Innan exporterade SE3 1000MW dagligen till Finland (i princip). Nu har Finland inte det behovet överhuvudtaget vilket både sänker priset för oss och för dem.2. Svenska Kraftnät har jobbat hårt på att öka överföringskapaciteten mellan norr och söder och lyckats relativt väl. Så i dagsläget kan vi göra över mer från SE1 och SE2 hela vägen ner till SE4 jämfört med ett år sedan.3. Solkraft har fullkomligen exploderat vilket sänker priserna mitt på dagen. Vi har sett negativa priser runt 12-14 på ett annorlunda sätt än förut.
Punkt 1 känns rimlig.Punkt 2, vad har mer konkret skett för att överföringskapaciteten har kunnat öka motsvarande prisutjämningrn?Punkt 3, sommartid helt rimligt, men övriga delar av året sker inget nämnvärt tillskott från solpaneler, solceller torde mao inte ha mer än en ytterst marginell påverkan på elpriset på årsbasis.
Terminspriserna för elområde 1 ligger på runt 40 öre för det kommande året, men hur man kommer åt de priserna har jag ingen aning om.Har för mig att fastprisavtalet i Piteå ligger på typ 120 öre kommande år.Om det då beror på att de alltid tvingas köpa på spotmarknaden, eller om de av princip inte köper terminer vet jag inte.Källa Nasdaq OMX Commodities.
Hoppas nog inte att kapaciteten söderut från Skåne ökat motsvarande...?
Inte ännu i alla fall.Det var ju tal om att lägga en ny kabel till Tyskland som vindkraftslobbyn nog slåtts hårt för, men gamla regeringen lade den i malpåsen under elkrisen och jag antar att den politiker som godkänner en ny kabel till Tyskland kommer få det hett om öronen.https://www.montelnews.com/se/news/1362982/svk-avbryter-upphandlingen-av-hansa-powerbridge