0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Menar du priset på elen som är producerad med kärnkraft? Som det är nu så är den prissatt på Nordpool som all annan el, så det spelar väl ingen roll vad den kostar att producera. Men historiskt vet jag inte hur prissättningen funkade. Har du någon bra länk?Om hur priserna utvecklas i framtiden kan man inte veta. "lär inte" låter som en spekulation, som måste vara väldigt svår att underbygga.
Beräkningarna visar attproduktionskostnaden för kärnkraft är 25,15 öre/kWh inklusive styrmedel och 24,75 öre/kWh.
Fingrid skall investera 4 miljarder Euro på 10 år eller mer.Svenska kraftnät ungefär samma på 3 år, men de kanske får mindre för pengarna, jag vet inte.Det där med 500.000 låter som en dröm 😅🙏👍Alla asfalterade vägar får även en nedgrävd 400kV??
Jag levde ju på den tiden kärkraften var ny, och minns att elpriset låg på runt 11 öre då, det kostar förstås lite mer nu, men inte 4 kr, eller 7 kr.Hittade uppgifter från 2018 på kostnaden för befintlig kärnkraft:Hela rapporten: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1236618/FULLTEXT01.pdfHade vi haft kvar den gamla kärnkraften så hade vi alltså haft låga priser, men inte minuspriser som väderberoende kraftgenerering kan orsaka.I det stora hela kanske det inte spelar så stor roll om elen är gratis stora delar av året, men kostar 4-10 kronor/kWh några dagar/år, men det är ju faran med att det kan bli så dyrt hela tiden som skrämmer.Ett tak på 80 öre känns som en bra försäkring, och det är ju bara en liten del av elförsörjningen som kommer att ha den prisgarantin, så hur det slår ut på hela elsystemet vet jag inte, har inte sett någon kalkyl på det eller hört någon i media som ställt just den frågan.
Vad gör man?Tex finns det någon växelriktare som man automatiskt kan koppla av och på utifrån spotpriset x överskottet?
Jag har skaffat Home Assistant och kopplat den mot min Huawei-växelriktare. Igår experimenterade jag för första gången med möjligheten att automatiskt stänga av försäljningen när elpriset sjunker för lågt. Idag kommer det till användning på riktigt.