Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 305940 gånger)

0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #975 skrivet: 23 oktober 2024, 18:37:02 »
Finska polisen testar nu också eldrivna mc. Nackdelen enligt dem var toppfarten som är 170km/h


Hahaha! Oväntat för att vara Finland ändå?

Ungefär lika strategiskt som följande fabulering:
"Polisen testar nytt automatvapen:
Nackdelen enligt dem var kalibern; .22, som ej stoppas av den enklaste av skyddsvästar."

 :o

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19372
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #976 skrivet: 23 oktober 2024, 18:38:04 »
Alla normala elpersonbilar i dag är ju på 2-300 kW. Vad jag vet sitter det inte motorer i dom som är "herrejösse stora".
Den största dieseldrivna brandsprutan jag hittade har en motor på ca 100kW. En spruta som uppfyller MSB's krav i upphandlingsunderlaget för nya brandbilar behöver en motor på ca 50 kW.
Dom motorerna lämnar inga 2-300 kw 24/7 som en brandspruta ska klara av.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19372
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #977 skrivet: 23 oktober 2024, 18:41:53 »
Diskussionen handlar om eldrivna brandbilar. Då behöver man rimligen även en elektrisk motor till vattenpumpen (á ca 50 kW) eftersom det är opraktiskt/svårt att driva den med samma motor som sköter framdrivningen.
Varför skulle inte 50 kW elmotor räcka om 50 kW dieselmotor räcker till 2400 liter/min vid 10 bar som är MSB's krav?


Att försöka diskutera elbilar konstruktiv med en medelålders vit man är som att diskutera kärnkraft med en miljöpartist. I princip alla fakta som framförs är påhittade eller uppsnappade och förvrängda från nån populist och i slutändan så "tror" man ändå inte på tekniken och det går inte att ändra på.
I dag driver man ju hydraulpumpar och troligtvis även brandvattenpumpen med samma dieselmotor som sköter framdrivningen blir fordonet eldrivet känns det ju helt galet att behöva flera olika elmotorer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19372
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #978 skrivet: 23 oktober 2024, 18:43:30 »
Finska polisen testar nu också eldrivna mc. Nackdelen enligt dem var toppfarten som är 170km/h
Tror det är rätt sällan dom kör mycket över 170 kmh men gissar att räckvidden i så hög fart blir rätt kort om dom inte har större batterier än vad civila mc har.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #979 skrivet: 23 oktober 2024, 18:55:00 »
Dom motorerna lämnar inga 2-300 kw 24/7 som en brandspruta ska klara av.

Nej, det räcker med 50 kW. Poängen var att motorn till en modern elbil inte är särskilt stor. Runt 5 kW/kg är siffror jag har sett. Så argumentet att det inte fungerar för att motorn skulle behöva vara "herrejösse stor" faller ganska platt och visar bara att man inte har någon aning om vad diskussionen handlar om.
« Senast ändrad: 23 oktober 2024, 19:00:42 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 830
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #980 skrivet: 23 oktober 2024, 19:03:31 »
Finns elmotorer som väger 40kg och ger 800hk. Finns även ännu lättare och starkare. 28kg och över 900hk som Lotus eventuellt kommer ha i nån modell.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #981 skrivet: 23 oktober 2024, 19:05:23 »
Det finns i alla fall en ambulans i Sthlm som är eldriven. tummenupp
Konstigt nog används den bara till planerade sjuktransporter. ::)


Det kommer aldrig komma en brandbil som är eldriven annat än som uppvisningsbil eller till planerade bränder. ::)
Tyvärr, vi kan inte komma och släcka din brand för det brann alldeles nyss hos Jönson så vi måste åka hem och ladda först.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 830
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #982 skrivet: 23 oktober 2024, 19:34:25 »
Kan sträcka mig till att viktiga samhällsfordon kan gå på det bränsle som gör det lättast att utföra sitt uppdrag.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19372
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #983 skrivet: 23 oktober 2024, 19:39:56 »
Nej, det räcker med 50 kW. Poängen var att motorn till en modern elbil inte är särskilt stor. Runt 5 kW/kg är siffror jag har sett. Så argumentet att det inte fungerar för att motorn skulle behöva vara "herrejösse stor" faller ganska platt och visar bara att man inte har någon aning om vad diskussionen handlar om.
Vikten är nog inget problem en diesel är inte heller lätt. Räcker verkligen 50 kw motor till en brandbil som ska fixa vatten till flera slangar ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19372
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #984 skrivet: 23 oktober 2024, 19:40:47 »
Finns elmotorer som väger 40kg och ger 800hk. Finns även ännu lättare och starkare. 28kg och över 900hk som Lotus eventuellt kommer ha i nån modell.
hur lång tid lämnar dom den effekten ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #985 skrivet: 24 oktober 2024, 07:39:47 »
Jo, problemet här är ju inte effekten, en elmotor är sannolikt bättre än en dieselmotor om man vill pumpa vatten med hög effekt.
Problemet är batterierna, de störsts bilbatterierna idag är på ca 100 kWh och skulle alltså full-laddade kunna driva en sådan vattenpump i mindre än 2 timmar.
I en brandbil skulle batterierna troligen vara på kanske 1000 kWh och kunna driva pumpen i uppemot 20 timmar, OM man laddat fullt, inte förflyttas sig från brandstationen, och om det gick att tömma batterierna helt.
OM man istället räknar med 20-80% laddning, och att delar av elen gått åt till förflyttning så kanske vi pratar om upp till 10 timmar som mest, och under en sådan stor och lång insats kommer man troligen behöva förflytta sig många gånger mellan olika brandhärdar också.
Det kommer förstås inte fungera, om man inte har backup med minst dubbelt så många brandbilar/brandman som man har idag, och inte ens det hjälper om det blir som efter stormen Gudrun, att hela området är strömlöst i veckor.
Visst, allt går, och som sagt, man kan ju som samhälle få vänja sig med att beredskapen blir sämre än den varit, men det är ingen önskvärd utveckling precis.
Och när Putin bombar ned vårt elsystem så står hela Sverige stilla inom några timmar.
Vi kommer inte ens kunna förflytta oss annat är till fots eller med cyklar.

Å andra sidan, som man nu kan se i USA efter stormarna, så verkade ju just bensin och diesel vara en stor hämsko för förflyttningen också, i vart fall för vanligt folk som inte gjort sig beredda på att en katastrof kunde inträffa.
Bensin och Diesel började i alla fall flöda in i området långt tidigare än elen kom tillbaks, och de som hade en beredskap klarade sig de veckor som krävdes.
« Senast ändrad: 24 oktober 2024, 07:41:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1670
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #986 skrivet: 24 oktober 2024, 09:58:21 »
Seriöst värre här ser jag...  :) ::)


Jag fick en fråga från en fransk elbils ägare:
Om man kör en fransk bil med 50kWh batteri resp en koreansk/tysk med 80kWh batteri samma 80 mil med samma hastighet 80km/h, vem kommer fram först?
Den tyngre koreansk/tyska bilen och den franska lättare har för enkelhets skull samma elförbrukning 2kWh/mil och också samma snitt ladd hastighet på 66kW.

Mitt svar:
Koreansk/tyska
33 mil, ladda 1 tim, 33 mil, ladda 0,5 tim, 14 mil
=> totalt ladda 1,5 tim
Total tid 11,5 tim

Franska
21 mil, ladda 0,64 tim, 21 mil, ladda 0,64 tim, 21 mil ladda 0,51 tim, 17 mil
=> totalt ladda 1,8 tim
Total tid 11,8 tim

Verkar detta stämma?

Kör vi vår diesel brukar vi också göra några stopp på 80 mil så det blir nog ganska samma tid det med!

Fransmannen:
Nej nej detta stämmer inte, det är omöjligt att äta lunch eller middag på så korta stopp, inte ens en eftermiddagskaffe hinner man med ☺️, dessutom måste man vila på maten och hunden skall rastas!!
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #987 skrivet: 24 oktober 2024, 18:38:32 »
Stämmer dåligt eftersom de tyska med all säkerhet kan ladda med dubbelt så hög effekt i snitt.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1670
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #988 skrivet: 24 oktober 2024, 19:14:15 »
Stämmer dåligt eftersom de tyska med all säkerhet kan ladda med dubbelt så hög effekt i snitt.

Låter kanon, 132kW som snitt  👍

« Senast ändrad: 24 oktober 2024, 19:22:29 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 830
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #989 skrivet: 25 oktober 2024, 06:27:49 »
Våran laddar på bra.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!