Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 304420 gånger)

0 medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 829
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #990 skrivet: 27 oktober 2024, 08:59:37 »
För egen del tror jag mer på batteri än vätgas.

Elnätet är så pass väl utbyggt och vi behöver el även till annat. El är en bra form av energi helt enkelt.

Kollar jag runt omkring mig finns det mer prylar nu är för 20 år sen som innehåller batteri.

Har en batteri motorsåg som är så pass tyst att jag inte behöver öronproppar.

Så bilar kommer väl att testas med andra drivmedel men i den del av världen som har el kommer nog batteri vara en av större delen av de rullande fordonen.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #991 skrivet: 28 oktober 2024, 07:23:13 »
Ingen som har funderat över döden som kommer drabba bensinstationerna, och vad det i sin tur innebär för de som ska tanka i framtiden, kanske får man åka 5-10 mil i glesbygd för att komma till en bensinmack om man behöver bränsle till sina småmaskiner, snöskotrar och annat där batterierna inte fungerar mer än tillfälligt, för kortare körningar eller lättare arbete.
OM 10 år klagar vi nog mer på att det är dåligt med ställen att tanka på, än att det är dåligt med ställen att ladda på.
Men batteritekniken vi har idag är ett problem, och jag tror inte det kommer vara så lätt att bygga bort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #992 skrivet: 28 oktober 2024, 08:37:34 »
Ingen som har funderat över döden som kommer drabba bensinstationerna, och vad det i sin tur innebär för de som ska tanka i framtiden, kanske får man åka 5-10 mil i glesbygd för att komma till en bensinmack om man behöver bränsle till sina småmaskiner, snöskotrar och annat där batterierna inte fungerar mer än tillfälligt, för kortare körningar eller lättare arbete.
OM 10 år klagar vi nog mer på att det är dåligt med ställen att tanka på, än att det är dåligt med ställen att ladda på.
Men batteritekniken vi har idag är ett problem, och jag tror inte det kommer vara så lätt att bygga bort.

Rickard, det påminner mig om USA vs. Sovjet-anekdoten där Amerikanerna/NASA spenderade a SHITLOAD of money, tid och manskap på att utveckla en rymdpenna, som kunde skriva uppochned, i vatten, i det tyngdlösa tillståndet i rymden osv.

Sovjet: Blyat, we hef blyertspenna!  tOOmten


Skämt åsido, men en, eller flera reservdunkar löser problemet, om än illaluktande, spillrisk, brandrisk osv(?)
Eller så får byn köpa en bulktank, "drivmedelsförening;vägförening;fiberförening"

Ungefär på samma sätt som fasttelefoni utfasas, det är en övergångsperiod, och över 5 000 000 fossilfordon kommer inte försvinna över en natt, även om tillförseln såklart minskar, 2030, 2035, 2040, eller när det nu blir säljförbud för fossilbilar.

Nästa batteriteknik med 50% bättre energitäthet och säkerhet är runt hörnet...på samma sätt som fusionsreaktorer är runt hörnet. Det måste "bara kommersialiseras"   Sc:,h



Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19372
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #993 skrivet: 28 oktober 2024, 09:04:48 »
Ingen som har funderat över döden som kommer drabba bensinstationerna, och vad det i sin tur innebär för de som ska tanka i framtiden, kanske får man åka 5-10 mil i glesbygd för att komma till en bensinmack om man behöver bränsle till sina småmaskiner, snöskotrar och annat där batterierna inte fungerar mer än tillfälligt, för kortare körningar eller lättare arbete.
OM 10 år klagar vi nog mer på att det är dåligt med ställen att tanka på, än att det är dåligt med ställen att ladda på.
Men batteritekniken vi har idag är ett problem, och jag tror inte det kommer vara så lätt att bygga bort.
Om 10 år tror jag i stort sett alla mackar är kvar nån kanske har minskat på antal pumpar men skaffat flera laddare och troligtvis ökat på sin korv och kaffe försäljning tack vare det. I dag finns det inget batteridrivet alternativ till landsvägs mc som funkar bra och det finns inte heller snöskotrar och sen finns det ju faktiskt flera som åker runt i äldre bilar som behöver bensin och fortfarande finns det i stort sett inga batteridrivna traktorer så diesel lär behövas ett bra tag till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #994 skrivet: 28 oktober 2024, 09:35:33 »
Eller så vinner Trump valet och allt återgår till det normala igen.
"Drill baby drill, and frack baby frack".
Jag skulle hellre se att fusion blev verklighet än bättre batterier, batterierna kommer hursomhelst förstöra vår miljö för all framtid om vi ska utvinna de material som behövs, oavsett vilken teknik man så småningom väljer.

Det finns fördelar och nackdelar med representativ demokrati, att okunniga lekmän styr våra beslut i en irrationell riktning är en av bristerna.
Vi kanske minskar CO2 i luften, men förstör miljön på planeten, jag vet inte vad som är värre, men än så länge har jag inga som helst problem med "klimatkrisen", tvärt om.
Miljöförstöring, miljögifter, utarmade jordar och rovdrift på naturen däremot, det har jag mer problem med. (Och det är detta som också orsakar mycket av CO2-utsläppen)
Sen är det förstås inte problemfritt med de utsläpp som fossila fordon vräker ur sig heller, så något måste ju på sikt göras, jag menar bara att vi ska låta tekniken och efterfrågan styra utvecklingen i större grad, visionära, gränsande till utopiska, revolutionerande politiska beslut i mindre omfattning.

Västvärlden lämnar i princip walk over till BRICS genom att vi avindustrialiserar och på så sätt ger illegitima diktatorer makten över den tekniska utvecklingen i framtiden.

Att fortsätta som vi gjort, med ständiga små steg i rätt rikting, som minskar utsläppen, energiförbrukningen och nedsmutsningen är inte att förakta.
Sverige har t.ex. de senate årtiondena kunnat dubblera BNP utan att vi ökat vår energiförbrukning alls, det beror på små ständiga förbättringar som vi kan hålla på med hur länge som helst, utan att vi för det behöver lämna över framtiden i Xi Ping, Putin, Mullorna i Iran, rasisterna i Sydafrika, eller Kim Jong-uns händer.

Eltruckar i gruvor där det finns riklig tillgång till fossilfri el t.ex. - det finns redan, och kommer nog i allt snabbare takt, för att det ger bättre arbetsmiljö och lägre kostnader - där är det rätt.
På platser där man gör el med hjälp av diesel eller gas är det fel, i vart fall för CO2-halten.
Arbetsmiljön kan ändå bli bättre förstås.
« Senast ändrad: 28 oktober 2024, 09:53:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1670
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #995 skrivet: 28 oktober 2024, 17:33:31 »
Smartaste gossen från Central Intelligence Acency, CIA.  == >> SAI löser detta!! 🥳✌️

https://www.facebook.com/100085536801374/videos/562292656370164/?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #996 skrivet: 28 oktober 2024, 20:19:42 »
Jorden behöver mer koldioxid, inte mindre. Historiskt sett så befinner sig den nuvarande koldioxidhalten på en synnerligen låg nivå. Kan mänskligheten bidra en smula med mer koldioxid, så är det välkommet för grödor och all växtlighet, dessutom motstår de torka bättre. Vi får då en grönare jord där öknarna minskar i omfattning och den biologiska mångfalden blomstrar.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #997 skrivet: 29 oktober 2024, 07:19:02 »
Jo, CO2 har bundits upp i jordar, kalk, olja och gas sedan urminnes tider, att återställa det till en nivå lite närmare det som gjorde det möjligt för allt liv på jorden att blomstra är nog inte att förringa.
Visst, det lär bli klimatförändringar som möjligen drabbar vissa, men troligen gynnar fler.
Är det förändringen i sig vi är rädda för, eller är vi verkligen rädda för att jorden ska gå under på något sätt?
Jag tror det är förändringen i sig, vi människor i allmänhet är inte bra på att acceptera förändringar, inte ens om de blir till det bättre.
Elbilen kanske är ett exempel på det, om man nu bortser från bristerna med de batterier vi idag har, så är de ju bättre på nästan alla sätt, men ändå går det lite trögt i de flesta länderna på jorden där vi människor är fria att göra våra egna val.
De skyhöga energipriserna i Europa, införandet av tullar (som kommer öka inflationen med start redan nästa år) och nedläggningen av stora Europeiska tillverkningsindustrier kommer göra Europa till en världsdel i stagnation, jag misstänker att det kan ge luft åt mer högerextrema krafter än vad de beslutande ens kan tro i sina vildaste fantasier, och gå i helt "fel" riktning om man jämför med deras Agenda 2030.
De kommande 10 åren kan bli intressanta, men om nu muntergöken ska säga något om framtiden så är det väl kanske att man har tur som slipper vara med så hemskt länge till, om man nu inte går och blir långt över 100 år gammal förstås.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #998 skrivet: 13 november 2024, 19:42:52 »
Nje, elbilsbranschen knäar och försöker locka med nollränta jag väntar tills dom pröjsar mig för varje mil jag kör och bjuder på bilen.
Har blivit erbjuden att köra elbil flera ggr man jag vägrar, jag är ju en som inte orkar lära mig nya tekniksaker, vet fortfarande inte hur vår tv fungerar, jag kan starta Tv och om det är ett program jag vill se så får den vara kvar annars stänger jag av den igen. Tv är så fruktansvärt ointressant, här hemma kan det gå någon vecka innan den ens sätts på.

Träffade en kille som fick 5kr milen på alla sina mil han körde på fritiden och bilen fick han gratis, 5 kr var ca vad soppan kostade då men företaget betalade all soppa, han tyckte det var ovärt att sitta kvällarna i ända för dom stålarna, dessutom var det massor med kablar och mätinstrument i bilen. Han jobbade på SAAB som testförare så han hade nog redan grädde på moset.
   

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #999 skrivet: 14 november 2024, 07:54:12 »
2027 införs utsläppsrätter på drivmedel (Bensin och diesel i alla fall), 2030 halveras antalet utsläppsrätter.
2035 slopas de helt, då räknar man med att bensin och diesel ska kosta mellan 35 och 43 kr/liter.
DÅ kommer det inte längre säljas några fossildrivna bilar, och de som fortfarande fungerar kommer nog knappast betinga ett värde högre än en finare middag på Restaurang.
Jag byter nog bort vår "nyare" bil till en elbil nästa år, eller 2026, för att slippa värsta värdetappet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad vvik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1000 skrivet: 14 november 2024, 08:28:09 »
2027 införs utsläppsrätter på drivmedel (Bensin och diesel i alla fall), 2030 halveras antalet utsläppsrätter.
2035 slopas de helt, då räknar man med att bensin och diesel ska kosta mellan 35 och 43 kr/liter.
DÅ kommer det inte längre säljas några fossildrivna bilar, och de som fortfarande fungerar kommer nog knappast betinga ett värde högre än en finare middag på Restaurang.
Jag byter nog bort vår "nyare" bil till en elbil nästa år, eller 2026, för att slippa värsta värdetappet.

I dagens läge är det nog snarare så att tappet i värde är störst för elbilar. Nypriserna kommer fortfarande att sjunka (med viss reservation för ett tull krig). Teknologin utvecklas också väldigt snabbt ännu gällande batteriteknologin. Dagens batteriteknologi finns inte mera på nya bilar om fem år.

Jag tror ingen vet med säkerhet vad som kommer att gälla i framtiden. Förbränningsmotorn kan köras på andra bränslen än fossila så den kommer nog att finnas kvar misstänker jag. Kanske mera då i den tunga trafiken. Bränsleceller kan också köras på flera bränslen osv.

Generellt sett förlorar man mycket på bilen oavsett men mest om man kör nytt. Ur ekonomisk synvinkel så är det nog bäst att hacka sig fram med 5-10 år gamla bilar. I det här fallet så väljer jag åtminstone ännu att köra med förbränningsmotor. Helst en diesel för den kan acceptera flera bränslen i framtiden. Nu blir det inte så många mil att det är ekonomiskt försvarbart så bensin är det som gäller för tillfället.

Jag ser bilen som ett transportmedel och inte som en penisförlängare så det gör kanske valet lite enklare. Ny begagnad bil får kosta max 250 000 och ha gått mindre än 5 000 mil. Märket kan variera. Oftast väljer jag utgående från förväntade service kostnader dvs typfel samt reservdelspriser. För min del har det ofta blivit Renault och de har faktiskt fungerat bra. En liten avvikelse från principerna har vi för tillfället då vi har en mindre BMW med höga servicekostnader.
Trähus 208 m2 1 1/2 plan + fristående garage 42 m2, byggår 2004. Bosch Compress 7800i 2-8, borrhål 178 m + Mitsubishi GURU AY 25 i garaget. Båda pumpparna utbytta 2023-2024. Ackumulerande spis 1200 kg + Högfors 5A vedspis. Sporadisk eldning vid högt elpris. Bastuaggregat Helo Laine 9 kW. Ventilation Vallox 130 e.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1001 skrivet: 14 november 2024, 09:20:28 »
Jo, kör man mindre än 1000 mil, helst mindre än 500 mil/år kan det nog vara billigare med fossilbil även efter 2035, om man kan tänka sig köra en äldre bil.
Elbilarna kommer bli allt mer slit och släng, byggda i en enda stor megapress, så om du krockar är det bara skrota bilen.
Som ett resultat av detta kommer försäkringarna bli så dyra att de kommer står för stora delar av kostnaderna att äga en bil framöver.
Gamla fossilbilar kommer vara billiga att försäkra och äga, men dyra att tanka istället.
Det kommer bli dyrare helt enkelt, om inte högern i Eu tar makten, och gör som Trump, skiter i klimatalarmismen som bara några få västländer håller på med.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1670
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1002 skrivet: 14 november 2024, 09:21:24 »
2027 införs utsläppsrätter på drivmedel (Bensin och diesel i alla fall), 2030 halveras antalet utsläppsrätter.
2035 slopas de helt, då räknar man med att bensin och diesel ska kosta mellan 35 och 43 kr/liter.
DÅ kommer det inte längre säljas några fossildrivna bilar, och de som fortfarande fungerar kommer nog knappast betinga ett värde högre än en finare middag på Restaurang.
Jag byter nog bort vår "nyare" bil till en elbil nästa år, eller 2026, för att slippa värsta värdetappet.
☺️👍
Andelen elbilar skall ju öka enligt EU regler, leder till prispress enlig tex Claes Hemberg om 1-2år 👍
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1003 skrivet: 14 november 2024, 09:54:03 »
Jo, och pressade priser kommer att nås genom effektivare produktionsprocesser (Bilar gjutna i ett stycke) och besparingar (sämre kvalitet).
Det blir mer slit och släng och högre försäkringspremier.
Men visst, i västvärlden kommer fossilbilarna bort om inte högerkrafterna i EU vinner nästa val.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1004 skrivet: 15 november 2024, 15:10:05 »
2027 införs utsläppsrätter på drivmedel (Bensin och diesel i alla fall), 2030 halveras antalet utsläppsrätter.
2035 slopas de helt, då räknar man med att bensin och diesel ska kosta mellan 35 och 43 kr/liter.
DÅ kommer det inte längre säljas några fossildrivna bilar, och de som fortfarande fungerar kommer nog knappast betinga ett värde högre än en finare middag på Restaurang.
Jag byter nog bort vår "nyare" bil till en elbil nästa år, eller 2026, för att slippa värsta värdetappet.

Om du tänker på alla bilaffärer du har gjort i hela livet och slår ihop alla förluster så kommer ditt nästa byte inkl elbilsförlusten förmodligen slå alla dom förlusterna med råge.

När efterfrågan minskar så brukar priset gå ner, den dyraste snöskyffel och yxa jag har köpt, köptes i Lappland vintertid.
35-43kr/litern kommer knäcka samtliga transportföretag men när efterfrågan minskar kommer OPEC länderna dumpa priset. Sen får man kanske köpa diesel svart på Sergels torg för en tia. ;)

En lite fundering och ett exempel.
Bara försäkra en 3 år gammal Tesla kostar mellan 30-50 tusen, genomsnitts fossilbilen kostar idag 6900kr/år att försäkra.

1283-2395 liter Diesel om priset ligger på 18 kr/L får du bara på den mellanskillnaden.
Dieselbilen drar ca 0.6 så då kommer du någonstans mellan 2138-3991 mil och det var bara på försäkringskostnaden, lägger vi in elkostnaden för elbilen så kan du slänga på 1000-2000 mil till fossilbilens fördel.

Och lägger vi in värdeminskningen från elbilen och fossilbilen så kan du nog lägga på ytterligare 2000 mil till fossilbilens fördel.

Summering, försäkring och värdeminskningen på en elbil gör att du kan åka ca 5100-8000 mil med en fossilbil och om dieselpriset ökar till 36kr litern så kan du ändå åka 2500-4000 mil med fossilbilen innan elbilen blir lönsammare, frågan är ju bara om du vill lägga din tid vid en laddstolpe utefter E4:an och åker du verkligen så mycket varje år. dontknow

Inte sjutton blev det billigare service på elbilarna, dom byter ut komponenter för att garantin ska fortsätta gälla.

Nä Rickard om du vill ha en elbil så köp en men du lurar dig själv på att det blir billigare.
En elbil ska man ha om någon annan betalar och helst att man kan ladda gratis på jobbet, det kanske du iofs kan. ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!