0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Finska polisen testar nu också eldrivna mc. Nackdelen enligt dem var toppfarten som är 170km/h
Alla normala elpersonbilar i dag är ju på 2-300 kW. Vad jag vet sitter det inte motorer i dom som är "herrejösse stora".Den största dieseldrivna brandsprutan jag hittade har en motor på ca 100kW. En spruta som uppfyller MSB's krav i upphandlingsunderlaget för nya brandbilar behöver en motor på ca 50 kW.
Diskussionen handlar om eldrivna brandbilar. Då behöver man rimligen även en elektrisk motor till vattenpumpen (á ca 50 kW) eftersom det är opraktiskt/svårt att driva den med samma motor som sköter framdrivningen.Varför skulle inte 50 kW elmotor räcka om 50 kW dieselmotor räcker till 2400 liter/min vid 10 bar som är MSB's krav?Att försöka diskutera elbilar konstruktiv med en medelålders vit man är som att diskutera kärnkraft med en miljöpartist. I princip alla fakta som framförs är påhittade eller uppsnappade och förvrängda från nån populist och i slutändan så "tror" man ändå inte på tekniken och det går inte att ändra på.
Dom motorerna lämnar inga 2-300 kw 24/7 som en brandspruta ska klara av.
Nej, det räcker med 50 kW. Poängen var att motorn till en modern elbil inte är särskilt stor. Runt 5 kW/kg är siffror jag har sett. Så argumentet att det inte fungerar för att motorn skulle behöva vara "herrejösse stor" faller ganska platt och visar bara att man inte har någon aning om vad diskussionen handlar om.
Finns elmotorer som väger 40kg och ger 800hk. Finns även ännu lättare och starkare. 28kg och över 900hk som Lotus eventuellt kommer ha i nån modell.
Stämmer dåligt eftersom de tyska med all säkerhet kan ladda med dubbelt så hög effekt i snitt.