Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 37351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #810 skrivet: 07 januari 2024, 10:56:54 »
Nja, det stämmer inte med nuvarande teknik, tror han hade några få km räckvidd när modulerna började larma.
Det är typ "minsta gemensamma nämnare" som styr kapaciteten, med nuvarande teknik, och på Tesla i alla fall.
Samma sak på elcyklar, när det väl blir nåt fel är det som regel skrot av batteriet, och ett nytt kostar nästan lika mycket som en ny cykel.
Det finns de som reparerar cykelbatterier, men inte alla, t.ex. det till min elmopped vägrade dom ta sig an, jag fick köpa ett nytt för 5800 kr efter 3 år och drygt 100 mil.
Det hade varit billigt att köpa en bensindriven moped istället.

Här är videon:
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 10:59:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #811 skrivet: 07 januari 2024, 16:44:01 »
Kan det verkligen vara så puckat konstruerat att om en enda cell går sönder så måste hela batteriet bytas?? Är det inte uppdelat lite?

Jag skriver till EU om Retrofitkrav pronto isåfall!

Nej så är det naturligtvis inte.

Om det blir kortis i några celler kopplas de bort av BMS.

Jag tror det kommer ploppa upp batteriverkstäder som svampar. I Norge har de blivit många verkstäder som specialiserat sig på detta.
De nuvarnade verkstäderna kommer få mycket mindre att göra när bilägarna slipper byta olja, avgassystem, egr ventiler osv.
De kommer försvinna eller få ställa om.

De stora bilmärkerna som i principt levt på eftermarknaden kommer försvinna och ersättas av kinesiska bilmärken, och ev Tesla.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #812 skrivet: 07 januari 2024, 20:29:35 »
Om det blir kortis i några celler kopplas de bort av BMS.
Aha det är därför elbilar aldrig brinner...
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #813 skrivet: 07 januari 2024, 20:48:49 »
.
Samma sak på elcyklar, när det väl blir nåt fel är det som regel skrot av batteriet, och ett nytt kostar nästan lika mycket som en ny cykel.
Det finns de som reparerar cykelbatterier, men inte alla, t.ex. det till min elmopped vägrade dom ta sig an, jag fick köpa ett nytt för 5800 kr efter 3 år och drygt 100 mil.
Det hade varit billigt att köpa en bensindriven moped istället.

Här är videon:


1a) köp en bra cykel utan batteri, >20k
1b) är du 70+ eller drar cykelkärra är det även  ok med batteri, >30k
2) glöm inte funktionella cykelkläder, 5-10k

Har aldrig hört om ett endaste cykel batteri som gått sönder, tror serieproducerade märkes cyklar är av bra kvalitet.

Moppe? Skoter isåfall om du måste. Ger inga hälsoeffekter, bara stroke, precis som bilkörning.

Bra video!! 🥦
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 20:52:38 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1981
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #814 skrivet: 07 januari 2024, 21:52:32 »
Planned obsolescence - - en del kinesbatterier stänger ner sig själva efter några år. Utan att det är något fel på batteriet, det behöver inte ens vara använt. Ett exempel är de som säljs på Biltema. Resettade mitt efter instruktioner i en video från Batteridoktorn

Räckte att kortsluta två kontakter, så var batteriet nytt igen
Kanske finns liknande problem med elbilsbatterier?
Borde vara olagligt.
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 22:24:44 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #815 skrivet: 07 januari 2024, 22:12:44 »
I mitt fall med mopeden så var det nog BMS:en som var trasig, men om ingen reparerar så är det svårt att fixa oavsett.
Vad som var felet med den där Teslans batterier vet vi inte säkert, men så vitt jag kan förstå kan man inte bara koppla bort batterier som är defekta utan att alla moduler måste hållas på samma spänningsnivå, möjligen därför räckvidden försvann trots att det bara var två moduler som larmade?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #816 skrivet: 09 januari 2024, 10:17:18 »
Jag har en längre tid följt Youtubekanalen Fully Charged Show, men nu orkar jag inte mer, det har blivit mer av en sektliknande aura över allt de gör.
Varenda bil de testar är bättre än den förra, och alla som säger något negativt om elbilar sprider desinformation, nu har det gått så långt att de startat organisationen "Just stop burning stuff" där det har ballat ut helt och hållet, de tar inte några som helst av nackdelarna med elbilar på allvar, alla som påstår något negativt om elbilen och den intermittenta elektrifieringen i stort far bara fram med lögner och desinformation - det är riktigt jobbigt att titta på, på ett personligt plan lider jag nästan med dem, men det blir också uppenbart att de som verkligen brinner för detta verkar hamna i någon form av religiös sekt som är omöjligt att kommunicera med.
Sen vet jag förstås att det förekommer desinformation, och rena fejkvideos, t.ex. på elbilar som flyger i luften, men det är ju inte det vanliga.

Samtidigt ser vi hur det blir allt svårare att sälja elbilar, tillverkarna lägger ned modeller i förtid, säger upp folk för att det inte finns efterfrågan, och det finns horder av både nya och begagnade elbilar på lager, och allt detta har hänt på kanske 18 månader, från 1 års väntetid tills att man har lager på 6 till 12 månader.
Säljarna menar att det visst finns köpare till de begagnade elbilarna, men de är för få, och priserna måste ned ännu mer - så allt pekar nu på att det jag påstått tidigare stämmer, elbilarna passar inte för alla, räckvidden är för dålig för väldigt många, det finns många som är hänvisade till publika laddstationer där det är dyrt, och kan vara kö, t.ex. under storhelger när "alla" ska köra långa sträckor.
Batterierna är fortfarande för dåliga, så begagnade elbilar där garantin på batteriet börjar gå ut riskerar bli iskalla på marknaden, eller i vart fall mer eller mindre gratis.
Och ännu vet vi inte om de som återvinner kan göra vinst på sin verksamhet, i värsta fall kommer elbilsägare som ska skrota bilen bli tvungna att betala stora pengar för att återvinna batteriet.
Ännu värre skulle vara om batterierna blir ännu en "avfallshandelsvara" som transporteras till Asien där det bränns, grävs ned eller dumpas i havet.

Det man kan hoppas på är ju bättre batterier med typ dubbla räckvidden, och om möjligt mer eller mindre oförstörbara om de inte utsätts för yttre åverkan.

Att vi ska lyckas fasa ut nya fossilbilar till 2035 ter sig i alla fall allt mindre troligt som jag ser det.
Frågan är när politikerna vågar ta beslutet.
Shunak i Enland har tagit ett första stege och flyttat fram deras mål från 2030 till 2035, men jag tror bara att det är ett första steg, finns ingen anledning att stressa så länge vi eldar kol, olja och gas för att få fram elenergi.
« Senast ändrad: 09 januari 2024, 10:21:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #817 skrivet: 09 januari 2024, 10:26:56 »
Här finns t.ex. en fejkvideo, som jag bedömer det.
Dels ser man ingen rök/gas i bilen, de exploderar inte om inte kupen är fylld med gas, de brinner istället häftigt.
Dels för att folket som står på gatan inte verkar reagera alls.
Med mera.
Tittar ni noga på stillbilden innan filen är startad så ser ni en man nere i vänstra hörnet stå och filma med en mobil dessutom...

Det man kan fråga sig är väl vem som har intresse av att framställa detta som sanning, det verkar ju vara en Kinesisk produktion, men Kineserna satsar ju till 100% på elbilar, så det känns märkligt att de skulle göra nåt liknande?
Om det är fejk så är det troligen Kinesiska staten som ligger bakom, men med vilka motiv.
Är det inte Staten, så torde de som gjort videon riskera att "försvinna" om det inte är i statens intresse.

Intressant ämne egentligen.

« Senast ändrad: 09 januari 2024, 10:29:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #818 skrivet: 09 januari 2024, 10:32:10 »
Läste i vi bilägare att deras långteststall (Bilar de kör i flera år) bevisar att en Tesla kostar ett antal kronor mer/mil att köra över tid än en välutrustad (dyr) Volvo V90, tror det var typ 36 kr för volvon, och dryga 40 kr för teslan, primärt p.g.a. dyra reparationer och stor värdeminskning, även den Mazda CX60 (Plugin-hybrid) som de körde förra året var en stor besvikelse på många plan, har för mig att den blev sämst i test när de summerade.
« Senast ändrad: 09 januari 2024, 10:34:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #819 skrivet: 09 januari 2024, 14:38:14 »
Volvon är rejält gammal och har gått långt, inget konstigt att kostnaden per mil sjunker allteftersom eftersom värdeminskningen planar ut.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #820 skrivet: 10 januari 2024, 08:37:02 »
Jo, teslan är 4 år och volvon 7 år.
Men det skiljer mer än jag skrev, tror det var 34 kronor för volvon, och drygt 40 kronor på Teslan.

Men jag hade fel om dyrare reparationer, det mesta hade gjorts på garantin på Teslan, bara 0.63 kr/mil på reparationskontot, till motsats till på Volvon där reparationsnotan uppgick till över 5 kr/mil.
Hade bara volvon varit problemfri så hade den varit ännu billigare att köra.
Och man kan ju fundera på vad det kommer att kosta när garantin löper ut på Teslan, för listan över reparationer var lång.
Speciellt om man som jag bor 23 mil från närmaste Tesla-verkstad.
Kanske har de ambulerande reparatörer även i norr, vet faktiskt inte?
Servicen var ju dock i princip gratis.  tummenupp

SÃ¥ lite Norsk humor.
https://www.facebook.com/share/r/GHy9286V4qkWt9XM/
« Senast ändrad: 10 januari 2024, 09:01:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 644
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #821 skrivet: 10 januari 2024, 17:08:44 »
https://www.elbilmek.no/kontakt


Norsk firma som fixar det mesta med elbil. Även med batteriet till tesla som exempelvis löser de problem.


Kommer bli vanligt här snart dÃ¥ vi har ökande  antal begagnade elbilar.


Eller som på landet på den lokala verkstad: man tar hit polacker. Min kompis bytte koppling och fick krok monterad för 3000:-

No problem
 

« Senast ändrad: 10 januari 2024, 17:14:18 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #822 skrivet: 11 januari 2024, 07:11:09 »
Mmm, kanske inte det första man vill ha att skruva i en elbil för norr om 500 000 kr, bönder från Polen, som mycket väl kan byta koppling och montera en dragkrok, men det är nåt helt annat att hålla på med elbilar och de system som finns i de bilarna, det gör inte vem som helst hur som helst.
Och faktum kvarstår, även om det finns en mängd begagnade/skrotade bilar att ta delar ifrån så lär de vara behäftade med samma fel, och att byta ut ett batteri från en skrotad bil till en fungerande begagnad innebär ju inte att man får ett nytt batteri, och jobbet lär bli dyrt.
Som jag känner biltillverkarna är det inte heller säkert att det går byta batteri som du byter strumpor på morgon, de kan mycket väl vara mjukvarumatchade med bilens styrsystem så att det måste göras av en märkesverkstad - det är ju just sånt här som blir allt vanliga på senare år.
Visst, det kanske kan komma lagstiftning som hindrar det, men trenden på senare år är solklar.

Det som möjligen skulle kunna hända är ju att priserna på nya batterier kommer ned rejält, så att det blir överkomligt att byta batteri, säg att det kostar bara 50 000 kr, då är du ju ungefär som att byta topp eller block på en fossilbil, något som trots allt sker då och då.
Som det nu ser ut är det ju 5-10 gånger dyrare att byta batteri på en elbil, och det funkar förstås inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #823 skrivet: 11 januari 2024, 09:37:21 »
Såg att priserna på litium hade gått ned från 600 000 (minns inte valutan) till under 100 000 senaste året.
Även en annan an komponenterna i batteriernas konstruktion hade gått ned med liknande siffror, skulle vara intressant att veta om det beror på minskad efterfrågan eller ökad produktionskapacitet.
Kanske en kombination, men hur som helst borde det göra batterierna billigare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #824 skrivet: 11 januari 2024, 17:11:02 »
I Kina har man redan börjat sälja en bil med Sodiumbatter som inte innehåller vare sig litium eller andra sällsynta ämnen.

BYD håller på att uppföra en Sodiumbatterifabrik just nu.

Lite mer action i Kina jämfört med Northvolt snack om samma batterityp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!