Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 36805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #450 skrivet: 03 november 2023, 10:24:23 »
Inte många elbilsvänner som kommer titta på den filmen, de blundar hellre.
Men det ligger ju mycket sanning i det som sägs och visas.
Å andra sidan så gäller väl mer eller mindre samma sak med en fossilbil, men då är det istället motorn man ska vara rädd om.
Inte accellerera kraftigt, bromsa hårt, dra för tungt, starta kallt, eller köra bilen om den riskerar att överhettas.
Olika tekniker har olika brister helt enkelt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #451 skrivet: 03 november 2023, 14:27:23 »
Där har det redan gått så långt med bristerna i infrastruktur att det är kö vid de flesta laddstationer, och som på alla andra platser är det ju långt ifrån alla laddstationer som fungerar.
Upp till bevis istället fr att slänga dig med osanngar. Visa var det är kö och ingen leödig laddning i närheten.

Själv kollade jag mitt i London.

Kanske det är det bilisterna köar för i sista bilden....  hahaha!
« Senast ändrad: 03 november 2023, 15:18:28 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #452 skrivet: 03 november 2023, 16:07:32 »
Varför diskutera ni andra länders problem?

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #453 skrivet: 03 november 2023, 16:21:13 »
Varför diskutera ni andra länders problem?
För vi har inga problem med elbilsladdning här.  DÃ¥ mÃ¥ste man ju gÃ¥ utomlands för att dra en vals om problem där och hoppas att ingen synar bluffen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #454 skrivet: 03 november 2023, 17:02:43 »
Man behöver ju inte vara ett geni för att förstå att det kommer bli problem med laddningen i Stockholm när alla kör elbil, eller andra större städer där de flesta inte kan ladda hemma.
I denna video får man följa den som körde elbilen, har inte sett avsnittet själv än, men antar att man får se vad problemen var.
Rätt ofta så indikerade det att det fanns plats, men det fungerade inte t.ex.
Han hade dessutom försökt hitta de billiga laddstationerna för att det inte skulle bli så dyrt som det ändå blev, det kan ju vara en av anledningarna.

Nu aviserar även tesla nedragningar av produktionen och lägger kanske gigafabriken i mexico på is, Toyota gör rekordvinst, och som sagt, Kineserna nationaliserar alla tillgångar som behövs för batteritillverkning.
Man sitter dessutom redan på 90% av all batteritillverkning, så om de bestämmer sig för att ta över så gör dom det, och det tror jag inte västvärlden kommer att acceptera.
Vi kommer vägra köpa bilarna.

Men visst, om allt hade rullat på som det gjorde fram till för drygt ett år sedan hade jag varit mycket mer positiv till utvecklingen för elbilarna.
Jag tror väl ändå att de kommer att ta över, men batteriproblemen måste fixas så snart som möjligt.
Och det kommer att ta tid att få till infrastrukturen i de flesta länderna, kanske 20-30 år.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #455 skrivet: 03 november 2023, 18:00:09 »
För vi har inga problem med elbilsladdning här.  DÃ¥ mÃ¥ste man ju gÃ¥ utomlands för att dra en vals om problem där och hoppas att ingen synar bluffen.
Vad jag hört finns det även problem även här bara  man lämnar de stora vägarna är det lÃ¥ngt mellan ladd möjligheterna alla bor inte och Ã¥ker enbart i stora staden. Kan tänka mig elbil men i dag begränsar den mig i körningen och dÃ¥ betalar jag hellre lite mer och kör diesel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #456 skrivet: 03 november 2023, 20:35:28 »
Den som skaffar elbil har naturligtvis sett till att ha någon laddmöjlighet antingen egen/hemma eller extern inom rimligt avstånd.

Laddningsstationernas placering i övrigt är ju mest för att man skall kunna göra längre resor och dÃ¥ är det ju de vägar som leder längre sträckor som är intressant.  SÃ¥ ser inget poblem och har aldrig upplevt nÃ¥got problem, förutom att det gör ont att ladda för 4:-/milen när man är van vid runt 1/3 av det..
 hahaha!

Rickards farhÃ¥gor att alla de brittiska laddstationerna i appen skall vara ur funkrion men ändÃ¥ se lediga ut är nog mest en önskedröm för honom.  Speciellt som man kan se att de används med jämna mellanrum...  hahaha!

Jag väntar fortfarande på att han skall visa var alla de fulla stationerna med lång kö är.... Tesla stationen vid London Grays är 9/16 lediga. hahaha!
« Senast ändrad: 03 november 2023, 20:42:16 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #457 skrivet: 03 november 2023, 23:23:04 »
Vad jag hört finns det även problem även här bara  man lämnar de stora vägarna är det lÃ¥ngt mellan ladd möjligheterna alla bor inte och Ã¥ker enbart i stora staden. Kan tänka mig elbil men i dag begränsar den mig i körningen och dÃ¥ betalar jag hellre lite mer och kör diesel.
Du kan gå in på https://chargefinder.com/se/search och se var det finns laddare.
Jag kör ca 4000mil per år i hela landet som konsult och det fungerar bra för mig.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #458 skrivet: 04 november 2023, 01:44:58 »
Mmm, såg ett program från England igår där de "testade" diesel (bmw 320D) mot el (Porsche taycan) från norr till söder tur och retur.
på 14 timmars "gps-beräknad" bilkörning tappade elbilsföraren typ 10 timmar jämför med Dieselbilen.
Bränslet kostade drygt 120 Pund, och Elpriset för porschen var drygt 280 Pund.


Jag funderar pÃ¥ om England är ett bra exempel för oss i EU, de tillämpar väl hÃ¥rd marknadsekonomi, de gick väl ur EU! 🤔

EU som vi gick med 1994 och den gemensamma elmarknaden vi beslutade om från 1996 och framåt finns här

https://www.europarl.europa.eu/factsheets/sv/sheet/45/den-inre-marknaden-for-energi

Meningen är att det skall vara största nytta för hela EU (alla producenter + konsumenter tillsammans) , inte bara ett utnyttjande att sälja till maxpris vad kunden kan betala och därav maximera egna vinsten som det verkar vara ovan om jag förstår det rätt??
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #459 skrivet: 04 november 2023, 06:48:27 »
Än en gång, man behöver inte vara ett geni för att förstå att det kommer att bli problem när alla kör elbil (med nuvarande batteriteknik i alla fall).
Och, än en gång, om man ser till att bo så till att man "alltid kan ladda hemma", så är det säkert positivt med elbil.
Jag t.ex. skulle säkert må som fisken i vattnet med en elbil.
Och, detta ÄR inte en fråga som bara rör Sverige, men måste se hur det kommer att fungera i mer tätbefolkade länder, eller rättare sagt, hur det INTE kommer att fungera.
Det jag vänder mig emot är lagstiftningen, det omöjliga i att uppnå de utsatta målen, och falsarierna som omgärdar riskerna med klimatförändringarna.
Sammantaget så tror jag att lagstiftningen kommer att behöva ändras, om inte så kommer vi alla att bli förlorare på lång sikt, om inte ekonomiskt så ekologiskt.
Troligen både och.
Och västvärlden, som vi känner den, kommer att för alltid förändras.
Diktaturer och diktatorer kommer att ta över och vi går en mörk framtid till mötes.
Men jag tror ändå på att vi i de civiliserade länderna kommer att vakna upp och inse vart vi är på väg, frågan är bara när, och hur illa det hunnit bli innan det sker.
Jag ser ett litet ljus tändas i USA, där man nu tar tillbaks tillverkning från diktaturer och satsar mer på inhemsk tillverkning och råvaruanskaffning, men det är en otroligt lång väg att vandra innan vi i de civiliserade länderna är i mål.
Elbilarna och lagstiftningen som omgärdar detta är inte nödvändigtvis negativt eller fel om det infördes globalt, mer ett symptom på att vi blivit allt mer verklighetsfrånvända i västvärlden och att det på sikt inte kommer att gynna oss, eller världen i stort.

(Titta på föredraget nedan så förstår ni bättre vad jag menar)

« Senast ändrad: 04 november 2023, 07:40:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #460 skrivet: 04 november 2023, 07:01:14 »
Jag funderar pÃ¥ om England är ett bra exempel för oss i EU, de tillämpar väl hÃ¥rd marknadsekonomi, de gick väl ur EU! 🤔

EU som vi gick med 1994 och den gemensamma elmarknaden vi beslutade om från 1996 och framåt finns här

https://www.europarl.europa.eu/factsheets/sv/sheet/45/den-inre-marknaden-for-energi

Meningen är att det skall vara största nytta för hela EU (alla producenter + konsumenter tillsammans) , inte bara ett utnyttjande att sälja till maxpris vad kunden kan betala och därav maximera egna vinsten som det verkar vara ovan om jag förstår det rätt??

Att de gick ut ur EU gör ju att de har en möjlighet att undvika den 20% höjning av elpriset som du länkade till häromdagen, och som vi troligen kommer att se i Sverige.
Det ger dem möjlighet att ifrågasätta klimatalarmisternas utopier, och agera smartare och mer ekologiskt/ekonomiskt - som jag ser det är brexit av den anledningen en förutsättning för att de ska kunna få en positiv utveckling de kommande decennierna jämfört med EU i stort - man de måste förstås avvika från den europeiska strategin för att det ska spela dem i händerna.
De har t.ex. möjligheten att med egna beslut se till att de har full effekttäckningsgrad av "billig" CO2-fri energi, något som Sverige bara kan drömma om som medlem i EU.
Det spelar liksom ingen roll vad vi gör, vi tillhör ändå den Europeiska energimixen.
Vi kan bygga 10 nya kärnkraftverk, men det kommer ändå varva upp ett kolkraftverk i Polen eller Tyskland när vi pluggar i vår elbil.
« Senast ändrad: 04 november 2023, 07:35:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #461 skrivet: 04 november 2023, 07:38:14 »
Du kan gå in på https://chargefinder.com/se/search och se var det finns laddare.
Jag kör ca 4000mil per år i hela landet som konsult och det fungerar bra för mig.
Har varit in och kollat där och tittar man inåt landet är det lite glest så förstår problemen som blir vid tex sportlov då blir det ju även kö vid bensin mackarna men det tar ju 5 min att tanka bilen och planerar man och tankar före man åker hemifrån fixar man hela resan så det är inget problem med den räckvidden har inte en elbil i dag på vintern med vagn efter. Som 2a bil skulle nog en mindre 2wd elbil funka för oss får vi bara 30 mils räckvidd även vintertid utan vagn så räcker det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #462 skrivet: 04 november 2023, 07:42:49 »
Mmm, men nu har vi 10% ? elbilar, men för de flesta går det liksom inte föreställa sig vad som sker när vi har 100% elbilar.
Visst människan kan anpassa sig till allt, men "allt" behöver inte därför inte innebära att något blir bättre.
Visst, det kommer att skapa fler jobb inom snabbmatsbranschen, men behöver vi det?
Och, det kommer troligen att öka Svenskarnas medelvikt och orsaka högre sjukvårdskostnader - men den typen av frågor diskuteras aldrig.
Citera
Jag kör ca 4000mil per år i hela landet som konsult och det fungerar bra för mig
Inte heller den minskade produktivitet som kommer som ett resultat av att allt fler kommer att behöva "stå still" vid elbilsladdare allt längre tid ju fler elbilar det blir.
Det finns många små och stora frågor som aldrig diskuteras när det rör elbilar och lagstiftningen som rör detta, men som borde diskuteras.
Vad jag ödslar min tid pÃ¥, pÃ¥ väg till Ã…re pÃ¥ min fritid, spelar ju ingen roll - men jag vill inte betala en offentliganställd lön för att hänga vid en elbilsladdare 40 minuter varje dag.  dontknow
Inte heller vill jag betala min konsult 1000 kr extra för att han varit tvungen att stanna och ladda sin bil på väg till sitt uppdrag.
Som konsult (och jag förstÃ¥r förstÃ¥s att mÃ¥nga laddar pÃ¥ natten och inte behöver fakturera för det) är det förstÃ¥s perfekt att kunna fakturera för tid som i praktiken är "egentid vid elbilsladdaren" men som ödslats pÃ¥ "arbetstid", helt perfekt  tummenupp , men samhälls-skadligt.
När vi har 100% elbilar kommer detta vara en verklighet som vi måste ta hänsyn till.
« Senast ändrad: 04 november 2023, 08:04:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #463 skrivet: 04 november 2023, 09:10:57 »
Det kommer inte bli nÃ¥got problem med elen för att vi gÃ¥r över till elbilar.  Själv förbrukar jag typ 1000-1500 kWh/Ã¥r som drivmedel.  Jagchar just installerat typ 6 ggr den energin bara genom solpaneler pÃ¥ halva taket. Jag täcker hela mitt elbehov med den Ã¥tgärden.

Ni skeptiker överdriver energibehovet något kopiöst, antagligen för att ni vant er vid att räkna med fossilbilarnas dåliga energihushållning.

Och om du Rickard inte vill betala offentliganställda för qtt ladda bilen i 40 minuter/dag så föreslår jag ngn av följande åtgärd:

1. Sluta lÃ¥ta de offentliganställda köra 100 mil/dag.  Det kanske räcker med 50 mil och en laddning efter dagens slut.  Vilka offentliganställda är det du menar som kör dessa sträckor?  100 mil, borde ju ta ca 10 timmar bara det.  HÃ¥rt liv som offentligt anställd.

2.  LÃ¥t de offentliganställda ladda fordonet under lunchrasten.  Eller de kanske inte bara jobbar med att köra 10 timmar om dagen, de gör det utan lunch ocksÃ¥?  Dubbelt hÃ¥rt liv...

3.  Köp ett fordon till och använd det ena halva dagen och det andra andra halvan.  Eftersom de ändÃ¥ rullar 50 mil/dag sÃ¥ fÃ¥r de ju runt 10,000 mil/Ã¥r sÃ¥ fordonen slits ju snart ut ändÃ¥.

4.  Den ekonomiske köper ju typ 1 extra fordon pÃ¥ 5 bilar och rullar runt bilarna.

Angående köande och tankning av fossiler så går det inte alls så snabbt och smidigt som ni tycks tro, om köer bildas. I uk köades det ju i timmar

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #464 skrivet: 04 november 2023, 09:43:25 »
Det går alltid hitta en kö någonstans i världen, vet inte vart du vill komma med det resonemanget egentligen.
Det blir i alla fall 10 gånger värre om man ska tanka el eftersom det tar 10 gånger längre tid.
Det är dessutom svårare bygga fler laddstationer än bensinmackar, då både elproduktion, kraftledningar, transformatorer och distribution måste förstärkas för att göra det möjligt.
Detta på grund av de höga effektbehov som uppstår när "alla" ska ladda sina bilar på "icke arbetstid".

Visst, jag kanske överdrev lite när det gällde offentliganställda, men inom hemtjänsten t.ex. kommer det att fördyra och minska tillgängligheten för de äldre.
Med stigande kostnader för elbilar och laddstationer så ökar dessutom besparingskraven, vilket vi vet mest består av anställdas löner.
Cheferna blir fler, och klimatsamordnare och kommunikatörer som egentligen inte vet vad de jobbar med tar allt mer av den kommunala budgeten, det är dags att styra upp vart vi är på väg.

På sikt kanske det lönar sig, (om inte elpriset stiger dramatiskt, vilket allt tyder på) men låt det ta den tid det tar, lagstifta inte in något som är samhällsekonomiskt skadligt och gör lite eller ingen omedelbar nytta, utan tvärt om försämrar den sociala servicen, och får västvärldens länder att förlora i konkurrenskraft mot omvärldens diktaturer.

I det lilla, jag och du, kan man säkert gilla förändringen, men vi måste lyfta blicken.

Det enda jag begär är egentligen att man skrotar förbudet mot förbränningsmotorer och låter utvecklingen ha sin gång.
Resultatet blir troligen detsamma, men utan alla onödiga kostnader, och några år senare.
« Senast ändrad: 04 november 2023, 09:57:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!