0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Min kompis Daniel....förnyade ej leasingkontraktet när 36 mån leasingen av en lyxig el BMW gick ut. Nu kör han sin morsas Pegga 206.Bengt, pappan till sonen med Teslas som fick punktering i Österrike, förnyar ej elbilsleasingen av sin Kia Soul som går ut i höst. Han ska hyra bil, när han behöver...Hans barnbarn vågrade åka i hans fina diesel Quasqai...så han sålde den och leasade....snart har han ingen bil...Det blir visst dyra mil med elbil om man kör få mil...
Vad menar du? Hur blir en bensinbil/diesel billigare vid få mil om man köpt den för samma pris? Har tidigare köpt 3 nya bilar. De har alla fallit i värde oavsett om den stått stilla eller blivit körd.
Richard. Du har säker räknat rätt. Men hur ser skatten ut på de fordon du nämnde. Då vi redan köpt bil så håller jag mig inte uppdatera vad som händer nu. Av erfarenhet kan skatt och försäkring på olika fordon jämna ut sig.
Rickard, enkla svaret är att när väglaget är dåligt pga snö, is eller spöregn så rattar man bilen själv. Däremot under långa sträckor på motorvägen när sikten är bra så håller sig bilen inom linjerna och kör alldeles utmärkt. När man fastnar i köer likaså. Allt man behöver göra är att peta till ratten lite då och då eftersom det är lagstadgat att man måste hålla händerna på ratten.Men jag upplever att ni håller på att jämföra äpplen och päron.Kör ni bara några få mil per år och vill komma billigare undan, välj för all del en fossilbil av ett billigare märke som är både billigare att försäkra och även om den kanske tappar lika mycket procentuellt i värde så blir det i kronor och ören ändå billigare. Där kan ett billigare drivmedel som elen är inte göra någon större skillnad i kalkylen.Men om ni istället sitter och funderar, ska jag välja en BMW 3-serie eller Audi A4-serie med samma utrustningsnivå som en Tesla Model 3 så ser det helt plötsligt annorlunda ut.Kör ni en mängd mil per år blir det också annorlunda. 3000 mil per år så blir drivmedelskostnaden helt plötsligt en helt annan faktor.Men här är vad jag tror. Elbilen är här för att stanna. Den är tyst, den är snabb, den har mindre rörliga delar och kommer bli billigare och få längre räckvidd med tiden. Koldioxidavtrycket är dessutom bra mycket mindre sett till hela livstiden förutsatt att man inte bor i ett smutsigt land som Tyskland där man hellre lägger ner kärnkraft till förmån för att växla upp kolkraft. Då kan man gärna avstå ett elbilsköp.
Kollade och det verkar stämma, det hade jag missat.Ännu en sak som kommer att hålla uppe andrahandsvärdet på fossilbilar, och göra att de hålls vid liv i många många år framöver.Ju färre som säljs, desto högre kommer andrahandsvärdet bli.
Känns riktigt tråkig köpa en bil och betala minst 6000 kr i skatt på den det gör i alla fall att jag väljer köpa bil som är nått år beg så man i alla fall får en lite kortare period av malus skatten.