0 medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.
Jag förstår allvarligt talat inte hur du tänker.Om du pluggar in din bil och det brinner mer kol i tyskland - laddas då inte din bil med kolkraft?Hade du istället tankat bensin så hade det ju eldats mindre kol, och det hade orsakat mindre CO2-utsläpp.Det här är ju verkligen enkel logik, har svårt att förstå att inte alla förstår sambanden, och det känns tråkigt för mig att framstå som nedlåtande mot de som tänker annorlunda, men jag känner att jag måste så länge ingen kan överbevisa mig. Alltså, först en CO2-fri energimix, sedan ökad elanvändning i takt med att man kan bygga ut kapaciteten, det är det rationella.
Det här indirekta sambandet som på något sätt skuldbelägger oss för att vi inte kan exportera lika mycket är för mig lika logiskt som när nån tysk delstat sänker sina koldioxidavtryck genom att köpa el från Island med certifikat.
Rickard, du kommer med falska argument som jag tror beror på ett missförstånd.Nummer ett, Tyskland borde egentligen delas upp i flera elområden likt Sverige. Anledningen att de inte gjort det är för att de inte är naiva som vi är.Norra Tyskland har god elproduktion. När de importerar från oss gör de det inte för att fyra upp kolkraftverk, utan primärt för att de får ett lägre pris när de importerar från oss. Problemet för oss är att södra Tyskland och industrierna där lever av fossil energi till stor del. Det sätter priset och i och med att norra tyskland inte är ett eget elområde så får de samma pris över hela Tyskland.Därav importen från oss. För att dra detta argument vidare måste du se komplexiteten i vårt elsystem och komplexiteten internt i Tyskland.Men den andra delen är en riktig halmbgubbe. Vi svenskar kan bara påverka vad vi gör, vi kan inte påverka politiker i andra länder och deras förstörande av sitt eget elsystem och klimatet. Vi kan bara påverka oss själva och se till att vi bygger ut egen elproduktion och fortsätter vår elektrifiering som både minskar importberoende av olja och minskar våra koldioxidutsläpp. Även se till att vi blir självförsörjande på andra delar förstås.
Det resonemanget bygger ju i princip på att vi ska stänga gränserna och klippa kablarna till EU.Så länge vi inte gör det så brinner det mer kol så länge man laddar en elbil istället för att tanka bensin, det är den krassa sanningen.Det vi kan göra är att bygga så mycket CO2-fri produktion att exportledningarna alltid går fulla, då laddas en Svensk elbil faktiskt med CO2-fri el.Inte annars.Halmgubben är väl i så fall att laddning av elbilar i Sverige inte orsakar eldning av kol inom EU - det är en riktig halmgubbe, med foliehatt. Håller helt med dig om att vi bör vara självförsörjande av CO2-fri energi, planerbar är väl mitt tillägg.Tycker också att vi bör införa styrmedel som gör att vår matproduktion står för en större andel av våra behov, även om det blir dyrare för oss så är det bättre för både miljö, klimat, hälsa, arbetsmarknaden och beredskapen vid krig eller klimatkatastrofer.
Osäker källa, men det går åt 2 liter olja till en liter soppa. Ska vara transport, kracken och allt övrig energi till pumpar och motorer.