Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 36789 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #165 skrivet: 04 augusti 2023, 07:45:49 »
Vad menar du?

Hur blir en bensinbil/diesel billigare vid fÃ¥ mil om  man köpt den för samma pris?

Har tidigare köpt 3 nya bilar. De har alla fallit i värde oavsett om den stått stilla eller blivit körd.
« Senast ändrad: 04 augusti 2023, 07:49:35 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #166 skrivet: 04 augusti 2023, 07:48:27 »
Två frågor/påståenden:

1. Såg ett program från england där man jämförde "inköp av ny bil" mellan leasing och köp, med värdeminskning och allt inräknat.
Det blev avsevärt mycket billigare att privatleasa än att köpa.
Finns det någon som gjort kalkylen här, eller kan länka till Svenska undersökningar?
(Det måste vara nåt grundläggande fel i systemet om det är billigare att hyra än att köpa)

2. Självkörande bilar och vintervägar.
Detta är min stora stötesten när det gäller självkörande bilar.
När vi hyrde bil i spanien så hade vi en självkörande bil första veckorna, det var riktigt skönt på motorvägen, och jag litade allt mer på systemet, men så en dag när jag testade köra utan att hålla i ratten så var det nära på att hända en olycka.
Det hela gick till som följer:
Jag låg på en 120-väg som var fin, med långa sveppande kurvor som var bra doserade de gånger vägen svängde, bilen höll väl sin plats i filen helt OK (även om jag hade gjort det bättre) så jag fick som sagt allt mer förtroende.
Så kom vi till en viadukt som passerade ovanför järnvägen, ett par långa gupp i vägen gjorde att bilens fjädring komprimerades och "tänjdes ut", nästan så man fick känslan att bilen nästen lämnade marken.
Då hände det oerhört skrämmande att bilen när markkontakten "lättade" helt plötsligt svängde för mycket, bilen vobblade på vägen, och om jag inte varit beredd att greppa ratten och styrde upp saken är det osäkert vad som skulle hänt.
Nu var detta på sommarväg, i en helt nya bil med bra däck och alla andra förutsättningar optimala, vad skulle hänt om det varit vått, dåliga däck, eller halt på vägen?

Nu till det här med körning på vinterväglag.
Här i norr är det ofta mycket snö på vägen, och man får anpassa körningen väldigt aktivt, t.ex. kan man hålla hög fart så länge man håller sig i de öppkörda spåren, men t.ex. vid möte så kan man behöva sakta ned från 90 till 40-50 för att kunna ha kontroll på bilen när man kör ut i 10-20 cm snö på vägbanan.
Vad skulle en självkörande bil göra?

Samma sak när det är isigt och spårigt på vägen, ligger man i spåren, eller utanför, så kan man köra rätt fort, men om man t.ex. ligger i spåren och får möte så är det stor risk att man får sladd om man inte väljer exakt rätt tillfälle att lämna spåren (god framförhållning och ögonen på vägen gör att man kan välja att lämna spåren när de är som grundast eller obefintliga, t.ex. på en sträcka där väghyveln faktiskt kunnat hyvla bort det mesta av spåren.
Om det möjligheten inte visar sig måste man sakta ned rejält innan man svänger upp ur spåren för att kunna mötas på de ofta smala vägarna som har ett gemensamt spår i mitten.
Jag bävar för hur en självkörande bil kommer att hantera detta, automatiken kan alldeles säkert inte avgöra detta, eller vara tillräckligt snabb för att parera.
Eller möjligen är den för snabb, i vilket fall som helst ska ingen inbilla mig att en självkörande bil kan avgöra hur man ska köra på en knepig vinterväg.
Det dessa bilar möjligen kan göra är väl att själva inse sin begränsning och stänga av möjligheten för autonom körning vid förhållanden som dessa.
Ni som har Tesla och kör på snöiga, isiga och spåriga vintervägar - hur uppträder bilen?
I mina ögon verkar det vara en mardröm i varande att man ska börja möta "stockholmare" på vägen som är vana att låta bilen köra när de kommer till vintrigare och snöigare delar av Sverige.

Vad är era åsikter om detta.

Utvecklingen med leasing är ett steg i World Economic Forums plan om att "vi inte skall äga något, men vara lyckliga ändå".
Jag motsätter mig med automatik beslut fattade av icke demokratiskt tillsatta "beslutsfattare", och kommer förhoppningsvis aldrig att leasa en bil bara därför.
Hur tänker ni andra, och på vilket sätt kan det vara möjligt att det är en bättre affär att hyra än att köpa, kan någon förklara det för mig?
Är ledarna i de demokratiska församlingarna så indoktrinerade av WEF att de infört lagar och regler som gör det möjligt för "återförsäljarna" att skära mellan och tjäna pengar på hyran utan att "ägandet" blir dyrare för den som hyr så är det ju skattefinansierat systemskifte, beslutat av odemokratiska beslutsfattare varav de flesta tillhör de allra rikaste på planeten som pågår.
Det är deras sätt i i förlängningen kunna ta en ännu större del av våra pengar genom att varje månad få ett kassaflöde från bilhyran via olika dribblerier med regler och lagar som gör det möjligt att manipulera det ekonomiska systemet till deras favör.
Ska vi ställa upp på det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #167 skrivet: 04 augusti 2023, 08:12:03 »
Nu sommar tid sÃ¥ kommer vi drygt 40-45mil blandade körning, dvs vÃ¥ran typ,  pÃ¥ ett fullt batteri.

Fyllde upp i natt från 31 till 50%. Blir ladda till 80% i helgen.

Bilen klarar en veckas pendling till och från arbetet i allafall på en laddning. Det ska räcka för min fru.

Ska bli spännande att se vintern och dess förbrukning.


Det kommer komma elbil som är körbara och ligga under 1 kWh/mil sommartid.

Finns mycket att göra för att effektivisera.


« Senast ändrad: 04 augusti 2023, 08:40:13 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #168 skrivet: 04 augusti 2023, 08:47:08 »
Min kompis Daniel....förnyade ej leasingkontraktet när 36 mån leasingen av en lyxig el BMW gick ut. Nu kör han sin morsas Pegga 206.

Bengt, pappan till sonen med Teslas som fick punktering i Österrike, förnyar ej elbilsleasingen av sin Kia Soul som går ut i höst.
Han ska hyra bil, när han behöver...
Hans barnbarn vågrade åka i hans fina diesel Quasqai...så han sålde den och leasade....snart har han ingen bil...

Det blir visst dyra mil med elbil om man kör få mil...

Du beskriver det jag antydde i ett tidigare inlägg, klimatalarmisterna och WOKE-kulturen vill inte att vi ska ha vår frihet att förflytta oss kvar, det ska bli så dyrt eller skamligt att köra bil att folk helt enkelt gör sig av med sina bilar.
Att "hyra en bil när man behöver" blir så uppenbart dyrt att det i praktiken inte kommer ske, de kommer att bli fast hemma och i grannskapet, precis som klimatalarmisterna och WOKE-generalerna inom EU, IPCC, WEF, FN och andra vill.

Vad menar du?

Hur blir en bensinbil/diesel billigare vid fÃ¥ mil om  man köpt den för samma pris?

Har tidigare köpt 3 nya bilar. De har alla fallit i värde oavsett om den stått stilla eller blivit körd.

Vet inte vem som påstått det, men i mitt fall t.ex. som kör 700 mil.
Om en tesla kostar typ 13 000 kr/år att försäkra och en Kia kostar 4000 kr/år så blir det 18,57 kr/mil för teslan och 5,71 kr för Kian (700 mil/år)
En skillnad på 12,85 och alltså lika mycket eller mer än vad 0.6 liter bensin kostar, och kommer att kosta efter årsskiftet.
Däckkostnaden på en tung bil med mycket hög effekt lär också bli avsevärt mycket dyrare, dels för att det som regel är specialdäck (breda lågprofil med lågt rullmotstånd) på elbilar, och dels för att de sliter mer däck.
Exempel på tesla model 3 2018-2020: 8 756
Kia Sportage Bensinturbo 177 hk, 2018-2022: 4000 kr.
Om vi räknar att de håller i 4000 mil så blir det 1 kr/mil för Kian och 2 kr/mil för Teslan, om man dessutom tror att teslan sliter däcken dubbelt så fort så dubbleras kostnaden till 4 kr/mil, alltså 3 kr skillnad/mil.
Totalt 15.85 kr/mil alltså med marginal mer än vad det kostar med Bensinbilen.

OM man ser till priset på en tesla VS en ford kuga (Kia har slutat sälja rena bensinare) så kostar billigaste tesla model 3, 500 000 kr, och en ford Kuga 1.5 EcoBoost Backkamera/Navi 339 000 kr.
Med 50% värdeminskning på 3 år blir det 119 kr/mil på teslan om man som jag kör 700 mil/år.
För forden blir det 80, 71 kr.
Alltså en skillnad på 38,29 kr/mil.

Lägger man till en service på ca 5000 kr så kostar den 2,38 kr/mil på forden.

Summa summarum blir det alltså minst 35 kr dyrare/mil att köra teslan.
Kostnaden även för att köpa en ny Ford med så låga miltal/år är sjukt hög, och gör det irrationellt att köpa en ny bil, men om man nu ändå vill ha en ny bil så kanske 35 kr/mil eller 24500 kr/år inte är småpotatis för de flesta.
Nu har jag inte räknat några drivmedelskostnader alls för teslan, men de kan ju variera mellan 2 kr/mil om elpriset är lågt och man bor i SE1 till ca 16-20 kr/mil om man tvingas ladda publikt hela tiden.
Det mest troliga är väl att man laddar hemma och elkostnaden ligger på runt 2 kr/mil så det blir 4-6 kr/mil.
Kanske runt 3500 kr/Ã¥r om man laddar hemma.
I värsta fall 14 000 kr/år vilket gör bara drivmedlet dyrare för teslan.

Drömägaren av en tesla bor i SE1, kör >4000 mil/år och har solceller på taket där hemma, laddar allt hemma, eller på jobbet.
Aldrig i pubilk laddstation.
DÃ¥ är det inga problem att försvara köpet av en Tesla model 3.  tummenupp

Bilar registrerade i Sverige 2021 hade en genomsnittlig körsträcka på drygt 1100 mil/år och det gör att de allra flesta inte ekonomiskt kan försvara att köpa en elbil idag, men med sjunkande priser och återinförda subventioner kan det bli annorlunda.
« Senast ändrad: 04 augusti 2023, 09:08:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 198
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #169 skrivet: 04 augusti 2023, 09:30:09 »
Min kompis Daniel....förnyade ej leasingkontraktet när 36 mån leasingen av en lyxig el BMW gick ut. Nu kör han sin morsas Pegga 206.

Bengt, pappan till sonen med Teslas som fick punktering i Österrike, förnyar ej elbilsleasingen av sin Kia Soul som går ut i höst.
Han ska hyra bil, när han behöver...
Hans barnbarn vågrade åka i hans fina diesel Quasqai...så han sålde den och leasade....snart har han ingen bil...

Det blir visst dyra mil med elbil om man kör få mil...

Den billigaste bilen är den man inte äger...

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #170 skrivet: 04 augusti 2023, 09:32:44 »
Richard.


Du har säker räknat rätt. Men hur ser skatten ut på de fordon du nämnde.

Då vi redan köpt bil så håller jag mig inte uppdatera vad som händer nu.

Av erfarenhet kan skatt och försäkring på olika fordon jämna ut sig.
« Senast ändrad: 04 augusti 2023, 09:34:46 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 198
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #171 skrivet: 04 augusti 2023, 09:43:50 »
Rickard, enkla svaret är att när väglaget är dåligt pga snö, is eller spöregn så rattar man bilen själv. Däremot under långa sträckor på motorvägen när sikten är bra så håller sig bilen inom linjerna och kör alldeles utmärkt. När man fastnar i köer likaså. Allt man behöver göra är att peta till ratten lite då och då eftersom det är lagstadgat att man måste hålla händerna på ratten.

Men jag upplever att ni håller på att jämföra äpplen och päron.

Kör ni bara några få mil per år och vill komma billigare undan, välj för all del en fossilbil av ett billigare märke som är både billigare att försäkra och även om den kanske tappar lika mycket procentuellt i värde så blir det i kronor och ören ändå billigare. Där kan ett billigare drivmedel som elen är inte göra någon större skillnad i kalkylen.

Men om ni istället sitter och funderar, ska jag välja en BMW 3-serie eller Audi A4-serie med samma utrustningsnivå som en Tesla Model 3 så ser det helt plötsligt annorlunda ut.

Kör ni en mängd mil per år blir det också annorlunda. 3000 mil per år så blir drivmedelskostnaden helt plötsligt en helt annan faktor.

Men här är vad jag tror. Elbilen är här för att stanna. Den är tyst, den är snabb, den har mindre rörliga delar och kommer bli billigare och få längre räckvidd med tiden. Koldioxidavtrycket är dessutom bra mycket mindre sett till hela livstiden förutsatt att man inte bor i ett smutsigt land som Tyskland där man hellre lägger ner kärnkraft till förmån för att växla upp kolkraft. Då kan man gärna avstå ett elbilsköp.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #172 skrivet: 04 augusti 2023, 10:05:48 »
Håller med föregående.

Min fru upplever att pÃ¥ motorvägen är självkörande bekvämt. Jag bara Ã¥ker. 😬
« Senast ändrad: 04 augusti 2023, 10:09:39 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #173 skrivet: 04 augusti 2023, 10:30:15 »
Richard.


Du har säker räknat rätt. Men hur ser skatten ut på de fordon du nämnde.

Då vi redan köpt bil så håller jag mig inte uppdatera vad som händer nu.

Av erfarenhet kan skatt och försäkring på olika fordon jämna ut sig.

Skatten på snåla bensinbilar är billig, tror de flesta kostar under 1000 kr/år det var därför jag inte tog upp det.
1053 kr för forden i exemplet.
Teslan kostar 360 kr.

Rickard, enkla svaret är att när väglaget är dåligt pga snö, is eller spöregn så rattar man bilen själv. Däremot under långa sträckor på motorvägen när sikten är bra så håller sig bilen inom linjerna och kör alldeles utmärkt. När man fastnar i köer likaså. Allt man behöver göra är att peta till ratten lite då och då eftersom det är lagstadgat att man måste hålla händerna på ratten.

Men jag upplever att ni håller på att jämföra äpplen och päron.

Kör ni bara några få mil per år och vill komma billigare undan, välj för all del en fossilbil av ett billigare märke som är både billigare att försäkra och även om den kanske tappar lika mycket procentuellt i värde så blir det i kronor och ören ändå billigare. Där kan ett billigare drivmedel som elen är inte göra någon större skillnad i kalkylen.

Men om ni istället sitter och funderar, ska jag välja en BMW 3-serie eller Audi A4-serie med samma utrustningsnivå som en Tesla Model 3 så ser det helt plötsligt annorlunda ut.

Kör ni en mängd mil per år blir det också annorlunda. 3000 mil per år så blir drivmedelskostnaden helt plötsligt en helt annan faktor.

Men här är vad jag tror. Elbilen är här för att stanna. Den är tyst, den är snabb, den har mindre rörliga delar och kommer bli billigare och få längre räckvidd med tiden. Koldioxidavtrycket är dessutom bra mycket mindre sett till hela livstiden förutsatt att man inte bor i ett smutsigt land som Tyskland där man hellre lägger ner kärnkraft till förmån för att växla upp kolkraft. Då kan man gärna avstå ett elbilsköp.

Ford kuga är nog inte en sämre bil än tesla kvalitetsmässigt, men har ju andra för och nackdelar, det är olika bilar på så sätt.
Den har inte heller samma status, men jag får en bil som är det jag vill ha, så jag gör ändå jämförelsen, annars hade det ju varit en jämförelse mellan model X (SUV) för 1350 000 kr, ooch ford kuga, och då skulle ju jämförelsen halta ännu mer.
Köper jag en model 3 så får jag ju kompromissa med mina behov för att få en billig elbil.

När det gäller CO2-utsläppen så är vi inte eniga, så länge våra exportledningar inte går fulla så varvar det upp ett kolkraftverk i tyskland när någon pluggar in sin elbil i Sverige, så är det bara.
CO2-utsläppen är mycket högre från kol än från Bensin och Diesel, och det går dessutom åt mycket mer CO2 för att bygga elbilarna, än så länge i alla fall.
Om inte världen vore så förvriden av klimatalarmismen så hade nog fler räknat som jag gör och insett det vansinniga i att ställa om bilarna innan vi har en CO2-fri energimix, men nu är vi ju där vi är, och försöker släcka eld med bensin så att säga.
Det är precis lika tragiskt med klimatförändringarna som med de kontraproduktiva åtgärderna som görs, och ingen verkar reagera.
Jag vet förstås att denna typ av debatt inte ökar förtroendet för mig som person, för alla som försöker framföra de fakta som jag framför blir automatiskt kallade för foliehattar och klimatförnekare, men för mig är det viktigt att fakta och vetenskap inte tas över av ideologi och sekter med närmast religiös framtoning när det gäller saker som dessa. (Läs "helgonet greta")
Om det nu är så att CO2 orsakar försämrade förutsättningar för att människan på planeten ska få ett rikare och bättre liv (vilket jag inte tror) så är det ju viktigt att vetenskap och fakta ligger till grund för de beslut som fattas - det är min ståndpunkt i alla fall.
Att det sen finns ett enormt problem med Kina och den tillverkning som sker där är liksom en annan sak, men det är självklart också en faktor att ta i beaktande. (Billiga Tesla, polestar och Volvo t.ex)

Det faktum att snitt-körsträckan i Sverige bara är drygt 1100 mil/år talar också till viss del emot att elbil ska vara ekonomiskt vettigt för de stora massorna.
Och det är väl just här min tvekan inför lagstiftningen som förbjuder fossilbilar från 2030 kommer in.
För väldigt många kommer det att innebära kraftigt ökande kostnader för bilägandet, och många kommer att se sig tvingade att göra sig av med sin bil.
Det begränsar friheten och möjligheterna att utvecklas och bidra till samhällsutvecklingen, t.ex. genom att pendla till ett jobb, eller på andra sätt bidra till omsättningen av kapital i samhället - det som får hjulen att rulla i ett land.
Nu vet jag inte om du satt dig in i det här med kapitalomsättningshastighet och hur viktigt det är för sysselsättning och utveckling, men kort förklarat man man beskriva det som följer.
Om jag får en lön på 30 000 kr, och omsätter 25 000 kr inom några dagar, så hinner andra personer i Sverige ta del av dessa, och i sin tur omsätta dem, vilket gör att ytterligare andra kan dra nytta av dem.
I ett samhälle utan den rörlighet vi har idag kommer denna typ av omsättningshastighet att avta, och det gör att BNP minskar och folk blir arbetslösa, då de pengar som betalas ut till de som har ett arbete inte omsätts i samma hastighet.
Den trend som nu drivs av alla stora organisationer, att vi ska stanna inom en radie av några km för att vara CO2-effektiva kommer att minska omsättningshastigheten och BNP, orsaka recession, depression och möjligen krig.
Bara att så stora delar av den tillgängliga inkomsten kommer att gå till bilar kommer att påverka detta negativt, så det finns många andra saker än bara hur bra en elbil är att köra som våra beslutsfattare har att ta ställning till.

Jag förstår att det här är högtflygande argumentation, och att många inte fattar, eller anser att jag yrar i nattmössan, men sett mot denna bakgrund så anser jag ändå att utvecklingen som vi i västvärlden ställt in oss på kommer att lämna dörren för diktaturerna i världen att slå ut oss på många plan, och jag är allvarligt orolig för vad som ska hända i östeuropa, asien och afrika när Ryssland, Kina, Arabvärlden och Indien får allt större makt för att vi abdikerat för klimatalarmism och woke-kultur som inte i praktiken medför någon skillnad förutom att vår ekonomi kommer att försämras.
Hundratals triljoner dollar kommer att användas för den gröna omställningen, och jag tror inte att det kommer att minska användningen av fossil energi ens så mycket att det är mätbart.

Nu är ju detta ett mycket bredare diskussionsämne än elbilars vara eller icke vara, men det är en del av hela utvecklingen, och frågan är om vi i väst kommer att vakna innan det blir ett storkrig, eller ej, och vad det i så fall innebär för elbilens framtid.
Det ska bli intressant att se vad som händer.
Jag är i alla fall ganska säker på att förbudet mot fossilbilar 2035 kommer att behöva justeras, det kommer att ta längre tid än så att bygga upp tillverkningen, få nya gruvor i drift, prospektera mer fossila tillgångar (för att kunna driva gruvorna) och mycket mer som inte alls hänger med i den utveckling som nu stakats ut.
Alternativt att vi helt enkelt inte kommer att kunna köra bil i framtiden, om vi inte är rika.
Och än en gång, det kan t.o.m bli som i Kuba att de som verkligen vill behålla sin frihet kommer att hålla igång sina gamla fossilbilar i 50-70 år.
Och vad har vi då vunnit?
« Senast ändrad: 04 augusti 2023, 10:35:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #174 skrivet: 04 augusti 2023, 10:40:37 »
Nu har inte jag kollat på jätte små bensinbilar men inte heller på riktigt stora och jag kollar enbart på 4wd bilar men skatten brukar hamna på ca 6000 kr de 3 första åren på grund av vårt sjuka system.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #175 skrivet: 04 augusti 2023, 10:50:44 »
Kollade och det verkar stämma, det hade jag missat.
Ännu en sak som kommer att hålla uppe andrahandsvärdet på fossilbilar, och göra att de hålls vid liv i många många år framöver.
Ju färre som säljs, desto högre kommer andrahandsvärdet bli.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #176 skrivet: 04 augusti 2023, 10:55:31 »
Det här med kostnader för bilen kan nog jämföras med skattetryck, blir det för hög skatt (Se bifogad graf från wikipedia) så minskar skatteintäkterna, på samma sätt kommer kostnaderna för att äga en bil göra att färre bilar säljs, och vi kommer att hålla liv i de gamla smutsiga bilarna.
Vissa kommer att sälja sin bil och bli mindre deltagande i samhället, med minskad kapitalomsättningshastighet som följd, och det kommer att försämra eknonomin för de stora massorna.
Och öka arbetslösheten.

Det enda som kan göra att det slutar annorlunda är om marknadsekonomin tillåts bestämma vad som säljs till det mest optimala priset.
Att tvinga fram en förändring som fördyrar kommer att bli negativt, det är i alla fall min uppfattning.
Kanske blir elbilarna billigare, och det skulle vara hur bra som helst.  dontknow

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det som utvecklar mänskligheten, minskar fattigdomen, ökar livslängden, och gör att färre svälter är tillgången på billig energi.
Det finns inget viktigare om vi vill att folk i världen "i snitt" ska få det bättre.

Den högre CO2-halt vi fått de senaste årtiondena har gjort världen grönare, det är hur lätt som helst att se med blotta ögat även här i Piteå att allt som är grönt växer påtagligt bättre än det gjort tidigare.
Vi som närmar oss 60 år kan säga det utan att tveka.

Troligen finns det ett optimum även för CO2, som skulle kunnua förklaras på samma sätt som med kurvan nedan, och jag tror inte att optimum skulle ligga på 280, troligen mer runt 500-600 ppm.
Så vi får hoppas att det stannar där.
« Senast ändrad: 04 augusti 2023, 11:08:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #177 skrivet: 04 augusti 2023, 11:07:51 »
Kollade och det verkar stämma, det hade jag missat.
Ännu en sak som kommer att hålla uppe andrahandsvärdet på fossilbilar, och göra att de hålls vid liv i många många år framöver.
Ju färre som säljs, desto högre kommer andrahandsvärdet bli.
Känns riktigt tråkig köpa en bil och betala minst 6000 kr i skatt på den det gör i alla fall att jag väljer köpa bil som är nått år beg så man i alla fall får en lite kortare period av malus skatten. Elbil funkar inte om man vill kunna göra lite längre resor med släp och jag planerar en resa utan släp på ca 57 mil enkel väg dvs nästan 120 mil under nästa vecka för att titta på en maskin inför ev inköp ska man då stoppa och ladda blir ju den resan väldigt jobbig med elbil och jag är inte villig till dom kompromisserna det innebär. Har läst här i tråden att elbilar går så tyst men upplever dom enbart tyst i låg fart i vanlig landsvägsfart tycker jag bullret är lika illa som vilken bil som helst men har å andra sidan inte åkt så mycket elbil så det kanske skiljer mellan modeller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #178 skrivet: 04 augusti 2023, 11:09:53 »
Låter rimligt att det i högre farter mer är byggkvaliten än drivlinan som avgör bullernivån.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #179 skrivet: 04 augusti 2023, 11:13:38 »
Känns riktigt tråkig köpa en bil och betala minst 6000 kr i skatt på den det gör i alla fall att jag väljer köpa bil som är nått år beg så man i alla fall får en lite kortare period av malus skatten.

Vad man åstadkommer är alltså inte att "alla" kommer att köpa elbil, det är för dyrt.
Däremot åstadkommer man att en allt äldre bilpark kommer att hållas vid liv för att de är så eftertraktade, kontraproduktivt sett ur klimatsynpunkt.
Som i alla andra marxistiska länder kommer det att leda fel, och detta med den gröna omställningen är ren marxism.
De som inte vet vad det är får läsa på, men utvecklingen är ju tydlig, med nedlagd CO2-fri kärnkraft, utbyggnad av kolkraft och gaskraft.
Det är solklara tecken på marxismens resultat, och att man stör marknadskrafterna med regler, subventioner och förbud.
Det har sällan fungerat även om tanken är god.
Det som fungerar är teknisk utveckling som gör världen till en bättre plats, och företag som så billigt som möjligt kan erbjuda det som kunderna vill ha.
« Senast ändrad: 04 augusti 2023, 11:20:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!