0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
Servicen är ju samma förutom just olja och filter, det är det jag menar.Bromsar och annat finns ju på alla bilar, bara att Tesla skiter i det för att kunna sälja sina bilar.Bromsarna lär det dessutom vara stora problem med (rost) då de så sällan används, oftast räcker det ju med regenereringsbromsen.Alla andra tar lika bra betalt för att serva elbilar, och troligen ännu mer för hybrider som har två drivlinor.Växellådor är ju ett problem förstås, men på de flesta bilarna håller ju ändå växellådan bilens livslängd ut.Kolla gärna på Munro Live och se att det förstås finns växellådor i elbilar också, det är mängder med drev och lager som kan gå sönder även där.Även om de bara har en enda växel.Speciellt med tanke på att de flesta elbilarna har mellan 200 och 550 HK effekt.Det finns många skrönor om elbilar förträfflighet, på samma sätt som det finns skrönor om fossilbilars farlighet.Visst, det ÄR mindre rörliga delar, och mindre delar totalt sett i en elbil, men att de inte kommer att gå sönder är ju totalt fel utgångspunkt, och när de går sönder kommer det att bli dyrt, om det ens är möjligt att reparera, köper man t.ex. en Kinesisk elbil idag är det inte säkert att det finns reservdelar alls, varken nu eller senare - det kommer ju en ny Kinesisk tillverkare varje vecka känns det som.För Tesla, om man bor i en stor stad, visst, det lär väl poppa upp de som gör sig en förmögenhet på att reparera invertrar, batterier, växellådor och kylsystem, men för många människor som bor i glesbygden så blir det mer eller mindre omöjligt att åtgärda större fel utan att köra bilen långa sträckor till verkstad.Samma gäller ju för uddamärken från Kina, ta MG t.ex. som inte ens säljs i norra delarna av landet. Man kan ju verkligen fundera om Ford och andra "gamla" tillverkare verkligen bara är idioter som är sent på bollen, eller om de har sakliga skäl till att inte utveckla elbilar innan tekniken och marknaden är mogen?Man skulle väl kunna anta att världens största biltillverkare har rätt bra koll på läget?Hade de "sagt annat" än halleluja för elbilens framtid så hade de väl dödats av woke och klimat-maffian, oavsett om de har sakliga skäl till sina tveksamheter rörande elektrifieringen.Nu säljer de istället elbilar dyrt, men går ändå i förlust på dem, bara för att trycket är så stort på den gröna omställningen.Som enligt mig bara förvärrar miljö och klimat så länge vi inte har en helt CO2-fri energimix.Oroar man sig för miljö och klimat ska man absolut köra vidare med sin gamla fossilbil så länge det finns kolkraftverk som leverer el till energimixen.Det bästa för elbilsbranschen vore nog om bosch och någon fler tog fram effektiva och prisvärda drivlinor som var mer eller mindre standard på alla bilar, då skulle det verkligen kunna bli bra, men om det ska finnas hundratals tillverkare med sina egna lösningar kommer det att bli ohållbart att kunna reparera dem.
De allra flesta som kör elbil idag tror jag "unnat" sig en elbil, av statusskäl, för att de är billiga att tanka, och för att de har hög motoreffekt och är sköna att köra, vissa har t.o.m bra och snabb kupevärme (det skulle jag verkligen uppskatta) det finns väldigt många fördelar, men min bedömning är ändå att ytterst få tjänar på det, och det där med lång livslängd, om de verkligen är bra för miljö ochn klimat, eller kommer att få ett bra andrahandsvärde har man inte ägnat en riktigt seriös tanke.
Vad händer normalt om man får punktering på ett hjul...om man har en Tesla?Lagar man punkteringen(plugg) eller byter man däck eller t o m hela hjulet?Min vän Bengt ifrån Karlstad ringde nyss. Hans son fick punka på Teslan i Österikke, men ingen kunde laga däcket och inget nytt däck fanns att köpa, så bilen har gått med lastbilstrp och kom till Teslacentret i Örebro idag...
Det är vanliga däck på en Tesla... Din vän kanske hade en Bugatti Veyron som behövde specialdäck som klarade över 400km/h........
Betalade du också 150000 för mycket för din Tesla?Tesla har en del serviceproblem som man inte är van vid från andra märkent ex https://www.facebook.com/groups/1054003438020065/user/533067008/Men funderar på en begagnad S med gratisladdning
Jag känner att du måste provköra en Tesla, Rickard. Jag äger en Model 3 Long Range pga:- Tyst- Snabb, 0-100 på 4,4s och omedelbart vridmoment gör omkörningar lekande lätt. Slår min gamla BMW 335i som jag skrämde upp i 370 hästar en gång i tiden med hästlängder.- Låg kostnad - ingen service, otroligt billigt med drivmedel i jämförelse med bensin/diesel- Skönt att slippa bensin på händerna efter att man tankat då en tidigare kund slabbat ner slanghandtaget...- Bra ljudsystem- Bilen kör sig själv på motorvägen och i köer utan problem- När jag behövde byta luftfilter i kupén då den börjat lukta efter 2 år kom Teslas mobila service och bytte på min garageuppfartOsv...Det känns som att du vill hitta fel med elbilar av okänd anledning. Testa en säger jag bara.
Till Tesla behövs inga donglar och grejer för att t.ex. läsa ut felkoder med mera. Se videon från Grufman Bil: