0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tre batterifabriker är redan godkända i Sverige Northvolts i drift.Volvo cars i Göteborgs godkänt och påbörjas inom kort.Volvo i Mariestad godkänt och påbörjas snart.Scania har byggt om fabrik för ellastbilsproduktion.Ni som tror det blir något annat än eldrivna fordon, tänk om.Miljlprövning pågår i Lockryd Svenljunga för en fjärde fabrik som ett norskt bolag står bakom.I Kina bygger BYD en ny batterifabrik på 6-12 månader som jämförelse.
Sanningen är att elbilar haft ett fantastiskt andrahandsvärde i Sverige de senaste åren.Det beror såklart även på att det varit brist på bilar.Vad som kommer hända är nog helt klart att andrahandsvärdena kommer att återgå till det normala men pga högt inköpspris blir det mycket i kronor.De som drabbas värst är ju dem som köpte en Tesla när de var som dyrast, de har ju tyvärr fått se värdet sjunka 150-200000:- på ett drygt år.I övrigt är andrahandsvärdena än så länge höga.
Varit Fantastiskt andrahandsvärde har jag också fått info om från mina bekanta. Noterar att spotpriserna finns inte mitt på dagen under sommarhalvåret då fler har solceller, så även jag.Så det verkar nog logiskt att inhandla en elbil med dragkrok så småningom när kapitalkostnaden sjunkit betydligt och det klarnat om hur man kan sköta egenservicen m.m. helt själv. Borde det inte också snart även poppa upp någon billig "generic V2G adapter"?Vad särskiljer ett bilbatteri? Kunde man gå ut 4kW så skulle det räcka till en vp och något mer. Finns det någon bra tråd om detta redan?
Ja. Riktigt märkligt hur många konspirationsteorier som länkas i tråden. Tesla har ingen service alls. Allt som behöver göras är att byta ett luftfilter för ventilationen/ac varannat år och se till att bromsarna motioneras då och då.
Brukar vara så att det är dem som inte äger en elbil som har störst problem med elbilar…