Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 37385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #120 skrivet: 01 augusti 2023, 21:22:04 »
my ELECTRIC CAR has LOST more than HALF its VALUE! Let me rEVeal the SHOCKING DEBT it's left me in!

Car manufacturers and the media will lead you to believe that if you buy and EV that it is an investment for the future and that Electric Cars will hold their value. Well the second hand value of Electric Cars are plummeting and I can verify this as my Electric Car has lost over half its value in just over a year. The depreciation in just over a year is shocking. Let me reveal to you the shocking debt my Electric Car has left me in.

Billig att serva? Första servicen kostade 750 £. Begagnade elbilar sjunker i pris i motsatt till begagnade diesel- och bensinbilar som i stället ökar.

Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #121 skrivet: 01 augusti 2023, 23:01:34 »
Sanningen är att elbilar haft ett fantastiskt andrahandsvärde i Sverige de senaste åren.

Det beror såklart även på att det varit brist på bilar.

Vad som kommer hända är nog helt klart att andrahandsvärdena kommer att återgå till det normala men pga högt inköpspris blir det mycket i kronor.
De som drabbas värst är ju dem som köpte en Tesla när de var som dyrast, de har ju tyvärr fått se värdet sjunka 150-200000:- på ett drygt år.
I övrigt är andrahandsvärdena än så länge höga.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #122 skrivet: 02 augusti 2023, 07:12:40 »
Varit Fantastiskt andrahandsvärde har jag också fått info om från mina bekanta.

Noterar att spotpriserna finns inte mitt på dagen under sommarhalvåret då fler har solceller, så även jag.

Så det verkar nog logiskt att inhandla en elbil med dragkrok så småningom när kapitalkostnaden sjunkit betydligt och det klarnat om hur man kan sköta egenservicen m.m. helt själv.
 
Borde det inte också snart även poppa upp någon billig "generic V2G adapter"?
Vad särskiljer ett bilbatteri?
Kunde man få ut 4kW så skulle det räcka till en vp och något mer.
Finns det någon bra tråd om detta redan?
« Senast ändrad: 02 augusti 2023, 15:45:58 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #123 skrivet: 02 augusti 2023, 07:22:01 »
Tre batterifabriker är redan godkända i Sverige Northvolts i drift.
Volvo cars i Göteborgs godkänt och påbörjas inom kort.
Volvo i Mariestad godkänt och påbörjas snart.

Scania har byggt om fabrik för ellastbilsproduktion.

Ni som tror det blir något annat än eldrivna fordon, tänk om.

Miljlprövning pågår i Lockryd Svenljunga för en fjärde fabrik som ett norskt bolag står bakom.

I Kina bygger BYD en ny batterifabrik på 6-12 månader som jämförelse.

Jag hoppas att alla förstår att jag tror att elbilar är framtiden, men att jag inte gillar på det sätt som det tvingas fram, med ökade CO2-utsläpp som resultat, höga kostnader, statliga subventioner och en teknik som inte är mogen eller helt säker.
Alla arbetsmiljöproblem, mer eller mindre tvångsarbetet som sker i Kina och mycket mer är saker som ingen verkar bry sig om.
De kvalitetsproblem som lär komma som ett brev på posten är dessutom en fråga som inte granskas eller diskuteras alls så vitt jag kan se.
Att Kina flyttar fram sina positioner efter att på ett smart sätt "låter" västerländska företag etablera sig i Kina, så de kan stjäla alla industrihemligheter, och dessutom köper upp västerländska företag och får all vår kunskap serverad på silverfat är ännu en sak som borde diskuteras på ett seriösare sätt.
Speciellt med tanke på det vapenskrammel som Ping håller på med just nu.
Resultatet kan mycket väl bli att de tar över helt inom kanske 5-10 år, och vad händer då med vår ekonomi?
Skulle vi stöta oss med dem så kan de både stänga av elproduktionen i Svenska vindkraftverk och flytta all tillverkning som volvo (cars) har i Sverige någon annanstans.
Det är ett oerhört naivt sätt att agera på, och då kanske primärt med tanke på vindkraften som ändå mest bara går på export.
Om vi nu ändå ska subventionera kan vi väl göra det på ett sätt som gynnar Europeisk omställnings-industri och inte den nation i världen som har världsherravälde som mål?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #124 skrivet: 02 augusti 2023, 07:32:28 »
Sanningen är att elbilar haft ett fantastiskt andrahandsvärde i Sverige de senaste åren.

Det beror såklart även på att det varit brist på bilar.

Vad som kommer hända är nog helt klart att andrahandsvärdena kommer att återgå till det normala men pga högt inköpspris blir det mycket i kronor.
De som drabbas värst är ju dem som köpte en Tesla när de var som dyrast, de har ju tyvärr fått se värdet sjunka 150-200000:- på ett drygt år.
I övrigt är andrahandsvärdena än så länge höga.
NU tittar jag ju mest på Youtube och program från England och USA, och där är nog bilden en annan.
Men, med detta sagt, om vi ska tala om Sverige (som är förblindat av klimatalarmism) så är bilden en annan, så ja - det har ju varit en brist på elbilar fram tills för någon månad sedan.
Sedan ett år har subventionerna försvunnit, och det har hjälp till att hålla andrahandsvärdet konstlat "högt". (stödet var väl 70 000 kr för bara ett år sedan)
SÅ snart räntan drar iväg som stannar försäljningen av de dyrare bilarna av, speciellt de som vanligt folk skulle köpt.
Det kommer att resultera i priskrig om inte räntorna kommer ned inom en snar framtid, kombinationen av överfulla lager och priskrig kommer att minska andrahandsvärdet, och dessutom är det ju som jag förklarade i ett tidigare inlägg högst osäkert vad som kommer att hända med en elbil som får ett komponentfel i någon del av drivlinan, inverter, batteri eller elmotor.
Troligen blir det så dyrt att bilan skrotas.
För er som tror att en elbil är en enkel konstruktion rekommenderar jag er att titta på Munro Live på youtube, de har som affärside att plocka isär helt nya bilar för att sälja olika "företagshemligheter" till konkurrenterna, de har slaktat ett stort antal elbilar, och i min värld ser de inte ett dugg enklare konstruerade ut, nästan så jag skulle vilja påstå det motsatta.
Kolla gärna på denna, en av de allra enklaste, och kolla då speciellt på invertern, alla kylare, och hur en hel del elektronik och kylvatten samsas i stora gjutningar av aluminium. JAg vet ju vad jag tror kommer att hända med tiden...


« Senast ändrad: 02 augusti 2023, 07:45:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 644
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #125 skrivet: 02 augusti 2023, 10:51:27 »
Varit Fantastiskt andrahandsvärde har jag också fått info om från mina bekanta.

Noterar att spotpriserna finns inte mitt på dagen under sommarhalvåret då fler har solceller, så även jag.

Så det verkar nog logiskt att inhandla en elbil med dragkrok så småningom när kapitalkostnaden sjunkit betydligt och det klarnat om hur man kan sköta egenservicen m.m. helt själv.
 
Borde det inte också snart även poppa upp någon billig "generic V2G adapter"?
Vad särskiljer ett bilbatteri?
Kunde man gå ut 4kW så skulle det räcka till en vp och något mer.
Finns det någon bra tråd om detta redan?

Ja, det kommer bli en helt vanlig begagnad marknad på sikt. Bilar har ju 4 hjul och många komponenter är snarlika som vilken annan bil.

Hyundai och Kia har idag fordon med 230v uttag som kan leverera 3,6kw. Man ställer i inställning hur lågt den ska ladda ut och bryter då. Ungefär samma som med laddning.


Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 644
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #126 skrivet: 02 augusti 2023, 11:40:19 »
Kan rapportera följande.

Granne 1: Polestar rwd. Ägt ett år. Problem=0 än så länge.

Laddar hemma. Kör 5 mil om dagen normalt. Äger en dieselbil också.

Vid två resor på ett år, dvs från den var ny har hen laddat efter vägen. Ena redan var på 80 mil och den andra på 60.

I övrigt nöjd. Bra vinterbil. Snabb värme. Hen kör rörligt pris då det finns bergvärme i huset. Inga planer på byta.

Inga planer på att byta.


Min fru: Bilen passade 100mil. Inga konstigheter än sÃ¥ länge. Det lÃ¥ter nÃ¥tt störande ljud frÃ¥n förardörren som försvinner när den dras in.  Hon pendlar 5 mil om dagen. Blandad körning. 70% är det 100km/h som är gällande hastighets begränsning.

Noterade att 93% gick till motorn, 4 till värme och 3 till elektronik/lampor  sist jag var med.

Betalar 163 öre/kw för juli. Har än sÃ¥ länge rörlighet elpris men kommer fixa timdebitering. 

Räknar med 5000 kWh för bilen per år. Batteriet rymmer 77 kWh.

Förbrukning kan man räkna på 2 kWh/mil men tror den nu låg på 1,7 i snitt sen ny.

Nånstan 3 kr milen i förbrukning i dagsläget.

Bilen är beställd innan bonus togs bort, så den borde ha rätt till 50000kr tillbaka.




Granne 2: Renault Zoe.

 Timdebitering pÃ¥ el. Eldar pellets för värme.

Förbrukning ca 1,3-1,4 kWh/mil. Den har bara 22kw laddare ac.

Har en bensinbil också.


« Senast ändrad: 02 augusti 2023, 14:11:31 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #127 skrivet: 02 augusti 2023, 14:41:51 »
Brukar vara så att det är dem som inte äger en elbil som har störst problem med elbilar…

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 198
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #128 skrivet: 02 augusti 2023, 14:53:19 »
Ja. Riktigt märkligt hur många konspirationsteorier som länkas i tråden. Tesla har ingen service alls. Allt som behöver göras är att byta ett luftfilter för ventilationen/ac varannat år och se till att bromsarna motioneras då och då.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 644
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #129 skrivet: 02 augusti 2023, 15:05:53 »
Ja. Riktigt märkligt hur många konspirationsteorier som länkas i tråden. Tesla har ingen service alls. Allt som behöver göras är att byta ett luftfilter för ventilationen/ac varannat år och se till att bromsarna motioneras då och då.

Missade det. Vinken länk var det?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1981
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #130 skrivet: 02 augusti 2023, 15:32:42 »
Brukar vara så att det är dem som inte äger en elbil som har störst problem med elbilar…
Det är två olika diskussioner.
Om det är en bra idé privat, och om det är en bra idé för samhället och på sikt.
Skulle gärna ha en Tesla och solpaneler på taket och batteri i källarn.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #131 skrivet: 02 augusti 2023, 15:57:09 »
Ja. Riktigt märkligt hur många konspirationsteorier som länkas i tråden. Tesla har ingen service alls. Allt som behöver göras är att byta ett luftfilter för ventilationen/ac varannat år och se till att bromsarna motioneras då och då.

Kan du förtydliga detta lite?
Menar du batteri med drivlina och motor, dvs elbilspecifika komponenter?
Och bromsarna kan väl inte hålla för evigt, bromsok brukar ju bytas med visst intervall, när de rostat för mycket? Eller hur länge skall de och bilen hålla, är det satt en end of life?
« Senast ändrad: 02 augusti 2023, 16:32:39 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 644
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #132 skrivet: 02 augusti 2023, 16:30:01 »
Har haft 3 nya bilar i familjen. Nu har den fjärde just kommit.

Min Vw lupo ville ha nya bromsar fram vid ca 10000 mil. Sen nån styrled och turboslang.

VÃ¥ran Mitsubishi har bytt bromsar fram vid 12-15000 mil, och sen ok  bak som byttes pÃ¥ garantin. Ett hjullager bak vid 18000 mil. Inget annat. Inte ens en lampa.

Min pickup bytte bromsbelägg fram först vid 20000 mil. Inget annat gjort, förutom halvljus.   Rullat nu 23000 mil. Brukar Ã¥rligen fetta in hjullager och spänna Ã¥t.


Så en elbil borde bete sig liknande om man har samma chafförer.

Åker man på bra vägar och kör som folk håller nya bilar väldigt bra. Följ service intervall.

« Senast ändrad: 02 augusti 2023, 16:42:35 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2976
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #133 skrivet: 02 augusti 2023, 17:32:33 »
Vet inte hur nitiska era besiktningsman är men här blir elbilen underkänd direkt del finns skråma på underrredet. Om då batterierna ska bytas eller plockas bort då vet jag inte.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 644
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #134 skrivet: 02 augusti 2023, 18:17:44 »
Ska väl vara samma villkor oavsett besiktningsman eller station.

Den jag åker till har målet att fordon ska gå i genom. Så man får låna skruvmejsel om lamporna pekar fel och de bromsar många gånger för det kan vara rost eller liknande på skiva.

Har hänt att jag blivit utskickad direkt utan att betala när man har uppenbara fel som man kan åtgärda. Då säger de: kom tillbaka när det är fixat.

Bra inställning att inte försöka sno en på pengar bara.


Har även besikta på en station som gav tvåa på min dragkrok. Åkte till en annan station och de såg inga problem. Den bilen blev godkänd i många år efter det också. Samma station gav tvåa på rostiga bromsrör.

När jag åkte dit för att fråga vart, så hittade de inte det skälv heller.

Sååå aldrig mer besiktning i Kinna.
« Senast ändrad: 02 augusti 2023, 18:23:23 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!