0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
QN Y tänker du är en shuntventil väl? Det funkar i så fall, ingen jättevits men funkar i alla fall. Det den ska göra är undvika att vatten tänkt som varmvatten åker ut i värmesystemet och driver upp framledningstemperaturen.
Tänk på att den inte ska kunna ladda varmvatten längre ner än där radiatorvattnet går ut vår/höst, det kan bli varmt inne vid shuntlöst.
Sätter du shunt kan du lika gärna sätta returen till radiatorreturen för att garantera en kall möjlighet.
Vill du ändå kunna suga "överallt" så är det bättre att välja en bivalent shunt.
VVM500 litar på sig själv att det kan hålla sig kallt där nere. + värmestopp efter medeltemperatur = sommarläge, cirkulationspumpen över radiatorer stannar.BT6 ska visa att varmvattnet är klart, suger värmepumpen över den givaren sitter så blir det lite tokigt. Varmvattnet blir aldrig klart då.
Så länge du har reserverat utrymme i toppen av halva tanken för varmvatten som körs som en VVB, så tror jag inte du blir besviken på varmvattentemperaturen.
Vi får lämna våra rekommendationer till trådskaparen så får han lägga tredje rösten.
Eftersom du inventerar rätt kraftigt, så skulle jag tänka mig att bygga ett teknikrum 3X2,5 till 3 meter på utsidan huset.
Sen det med EL-pannan EVC 13 , den går inte att styra med något från utsidan, det enda som går är att få start/stopp på den genom att kortsluta en givare, då tror den att det är för varmt, avbrott på en givare så gasar den till max.
Det som är avgörande är hastigheten på växlingen, den ska vara så kort som möjligt och vilken spänning du kan ge den. 230 V på den.