0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alla eltillsatser verkar istället sitta i egen separat burk, och sedan har de separat VV-beredartank och separat utjämningskärl... varför så krångligt?
Precis, VVM 500 utnyttjar temperaturskiktning i tanken rejält med tanke på hur den är uppbyggd dessutom med en skiktplåt. Har sett att t.ex. CTC har ackumulatortankar som är något lägre än VVM 500: https://ctc.se/produkter/ackumulatortankar/ctc-ackumulatortankar men riktigt exakt lika bra temperaturskiktning blir det nog inte. De ser ut att ha många anslutningar men kan inte säga om de precis motsvarar VVM 500.
Jag har en liten annan version på hur alla ventiler fungerar. Men det tillför inte tråden något större. Största skillnaden är att V1 och V2 är en växlventil och V3 är en steglös shunt så att framledningstemperaturen kan begränsas. Steglösa shunten används primärt när man tar in solvärme via 13/14 eller dockningsuttagen från vedanläggning, 18/19. Då bestämmer VVM500 när värme hämtas, hur mycket, lagom länge och bara när det faktiskt finns värme att hämta.Det är en bra innedel, helt klart, jag gillar den.
I ditt fall när tankarna stått tomma, släng skiten.Men med tanke på mycket annat stått tomt länge, överväg magnetitfilter i ditt system så du skyddar värmepumpens värmeväxlare.
SMO20 eller 40 är en bra början. Följ en av manualerna för att komplettera systemet med deras tänk. Har du en allt-i-ett-tank så får du till en bra lösning.
Hmm... med tanke på det som sagts innan, om jag t ex skulle välja en Baxi HS Plus multifunktionstank, som även har inbyggda skiktplåtar likt tanken i VVM 500, kommer jag då ifrån att ha separat utjämnings/volymkärl? I VVM 500 utnyttjas volymen på 80L längst ner i tanken som utjämning, Men jag blir tveksam om det fungerar att koppla så med SMO 40 och tredjepartstank...
Sen hur tanken ser ut spelar inte så stor roll. Se manuelen för UKV, du kan hitta på alla möjliga motsvarigheter för mer inspiration.Om du inte ska ha in ved eller solvärme behövs ingen shunt. Den inkopplingen av UKV på ritningen här i tråden gillar/förstår jag inte, bättre med den i SMO-manualen som har T på returen i de komplexa exemplen "fokus på komfort". Du kan göra likadant i princip med en gammal vedtank. Ladda värmen lite lägre placerat uttag bara. Men glöm inte filter och magnetitfilter.
Strunta i det exemplet du inte fullt förstod, för den kräver två tankar av det du äger. Vill du ha utrymmet så får du köpa ny slingtank.
Ah... menar du att en extrem lågbudgetvariant skulle vara att behålla båda mina vedtankar istället - alltså 750L-tanken som volym/arbetstank, och växlande mot 450/300L-tanken för varmvatten? Kan man ens köra flytande kondensering på sådana volymer?