Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g värme?  (läst 8525 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #120 skrivet: 11 februari 2023, 20:01:38 »
Ding-ding-ding! We have a winner! tOOmten

Grafen är över 70% fläkthastighet hela tiden, men (gissningsvis) olika vinklar på brandspjället.

Väntar med spänning på TS redogörelse/analys!

Underbart!!!

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #121 skrivet: 11 februari 2023, 20:02:22 »
Vilka vinklar rör det sig om?

Utloggad classeboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #122 skrivet: 11 februari 2023, 21:02:50 »
Kan TS använda sig av följande ventilationsslang mellan pump och frånluft/avluftsrör:
https://www.byggmax.se/ventilationsslang-1m-malmbergs-p6334110#1225=53798
?

Edit
Såg nu att den bara var 100 mm i diameter men funkar den typen av slang eller bör den vara i aluminium?
« Senast ändrad: 11 februari 2023, 21:07:24 av classeboy »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #123 skrivet: 11 februari 2023, 21:10:31 »
Kan TS använda sig av följande ventilationsslang mellan pump och frånluft/avluftsrör:
https://www.byggmax.se/ventilationsslang-1m-malmbergs-p6334110#1225=53798
?

Edit
Såg nu att den bara var 100 mm i diameter men funkar den typen av slang eller bör den vara i aluminium?

Finns 125mm x 3m i aluminium på biltema :)
Mycket mindre veck = bättre flöde

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Låg värme?
« Svar #124 skrivet: 12 februari 2023, 06:52:32 »
Ok!
Du skriver att "det blev avsevärd skillnad" , har du nÃ¥t exempel sÃ¥ vore det jätteintressant att veta mer om?  :)
Ja när han tog bort sladderslangen fick han 360 i flöde, just en sån slang som du visar, är en sån jag menar att man ska ha, slangen hen har är för sladdrig och i detta fallet alldeles för lång, har varit på system där det visat flöden på under 100 med s¨n slang, och när man sträckt den, har den gått över 200


Funkar sånhär ventilationsslang från Biltema?
(Bra pris och lättillgängligt iaf!)

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #125 skrivet: 12 februari 2023, 07:19:18 »
Citera
Kan TS använda sig av följande ventilationsslang mellan pump och frånluft/avluftsrör

Nej, det är inte det bästa, det är väl dessutom nått liknande han redan har idag. fast ihoptryckt då. (Jag kollade nu upp vad jag själv har och tur var, det var rör hela vägen men en sådan där i aluminium en kort bit till dragavlastningen för torksåpet

Åter till brandspjället; det verkar som om det i normalfall står i nån form av "halvöppet" läge men vid motioneringarna har det öppnat helt och då har luftflödet gått upp rejält. Brandspjäll används normalt i byggnader mellan brandceller, dvs man vill förhindra att brand sprider sig (snabbt) mellan olika utrymmen. Frågan är va syftet är i detta fallet? Jag antar att hela huset till stora delar är en träkonstruktion och ett en-familjs fristående hus. I sådana fall, även med två våningar ser jag inte att spjället kommer skydda så mycket vid en eventuell brand. Förvisso upphör tillförseln av nytt syre till husets utrymmen när frånluften blockeras men det hade lika enkelt (och bättre) kunnat lösas genom att hela pumpen stängs av vid rökdetektering om man nu vill ha/behöver en sådan funktion. Om TS lyckas ställa in brandspället så det är helt öppet i normalfallet och dessutom byter ut sista slangen mot en kort bit av den rekommenderade i AL så blir nog flödet bra mycket bättre

EDIT: Utan att veta mer om husets layout är det omöjligt att förstå varför brandspjället installerats. Kan ev vara så att frånluftskanalen bryter en brandcell mellan utrymmet där pumpen är installerad och övrig byggnad och då är det motiverat och ett krav
« Senast ändrad: 12 februari 2023, 07:52:38 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #126 skrivet: 12 februari 2023, 09:06:05 »
TS = trådskaparen (i detta fall = Eldakho)
« Senast ändrad: 12 februari 2023, 09:07:37 av NiJa »

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #127 skrivet: 12 februari 2023, 10:48:52 »
Det bästa vore att ta bort brandspjället och ersätta det med rör hela vägen ned till pumpen,endast slang sista biten under taket.
Tag först reda på anledningen till brandspjället,ser ingen mening med detta i en villa.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #128 skrivet: 12 februari 2023, 11:55:44 »
Ja alltså, lite efterforskning gjord nu. Liiite smartare har jag kanske blivit, men hittar ingen solklar logik.

Som ni ser på tidigare post så koppla jag bort styrningen (KSUB) av brandspjället för att sedan helt enkelt skruva upp det manuellt och lämna på vissa lägen för att se hur flödet påverkades. Vid detta första försök fick jag till otroliga flöden när styrningen var uppdragen ca till hälften, se bilder. Nästan 230 i flöde!
Det konstiga är att när jag sedan lämnade spjället där så har flödet sakta gått nedåt igen för att till sist lägga sig runt 180. Vilket iofs är bättre än tidigare, men varför behålls inte de 230?

Jag har meckat en gång till och testat skruva upp olika antal varv. Samma resultat idag i form av att flödet blir högst vid 40-50% uppskruvat spjäll. Dock kommer jag idag bara upp runt 180 som max, där jag igår nådde 230?!

Pumpen avfrostar väldigt mycket, påverkar det flödet? Den avfrostade genom hela testet jag gjorde idag.

Lite bilder enligt önskemål.

Edit: Brandspjället vill jag påstå finns där för att garaget (som pumpen står i) och huset som garaget sitter ihop med är olika brandceller?!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #129 skrivet: 12 februari 2023, 12:14:59 »
Några jävligt viktiga synpunkter:

Kommer du Ã¥t kattvinden utan att klättra pÃ¥ en farlig utomhusstege? Var orolig ett tag att du ramlat dÃ¥ du ej svarade pÃ¥ 22h! Pro tip, ta det lugnt!  ::)

Brandspjället och styrningen mÃ¥ste kontrolleras av nÃ¥gon fackman, det verkar kaputt.  Sc:,h
Dina byglingar [4,H] (se bilder) stämmer ju ej med inställningarna, där den ska spjälltesta 1 gÃ¥ng/vecka!  :-\

Brandspjället (om det fungerar som avsett), förhindrar ju att nytt syre pumpas in i rummen via friskluftsventilerna vid brand.

Ã…terkommer med analys av dina bilder/data.
« Senast ändrad: 12 februari 2023, 12:35:24 av kWhalp »

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #130 skrivet: 12 februari 2023, 15:19:13 »
Citera
Brandspjället vill jag påstå finns där för att garaget (som pumpen står i) och huset som garaget sitter ihop med är olika brandceller?!

Just det, nu fick vi förklaring till det. Hade pumpen stått inne i huset hade inte brandspjället behövts men som det är gjort är det helt riktigt ett krav. Och det har inget med pumpens funktion att göra utan är ett skydd som är tänkt att förhindra att en brand på ena eller andra sidan sprider sig via den annars öppna frånluftskanalen (typiskt är det väl främst för att en eventuell brand i garaget int ska sprida sig till boningshuset men det omvända gäller ju naturligtvis också)

Oavsett så har vi nu konstaterat att frånluftkanalen bromsar flödet för mycket och därför behöver förbättras. Om det har blivit fel på brandspjället så kan det ju stämma att OVK en gång i tiden faktiskt var korrekt
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #131 skrivet: 12 februari 2023, 15:25:18 »
Ja alltså, lite efterforskning gjord nu. Liiite smartare har jag kanske blivit, men hittar ingen solklar logik.

Som ni ser på tidigare post så koppla jag bort styrningen (KSUB) av brandspjället för att sedan helt enkelt skruva upp det manuellt och lämna på vissa lägen för att se hur flödet påverkades. Vid detta första försök fick jag till otroliga flöden när styrningen var uppdragen ca till hälften, se bilder. Nästan 230 i flöde!
Det konstiga är att när jag sedan lämnade spjället där så har flödet sakta gått nedåt igen för att till sist lägga sig runt 180. Vilket iofs är bättre än tidigare, men varför behålls inte de 230?

Jag har meckat en gång till och testat skruva upp olika antal varv. Samma resultat idag i form av att flödet blir högst vid 40-50% uppskruvat spjäll. Dock kommer jag idag bara upp runt 180 som max, där jag igår nådde 230?!

Pumpen avfrostar väldigt mycket, påverkar det flödet? Den avfrostade genom hela testet jag gjorde idag.

Lite bilder enligt önskemål.

Edit: Brandspjället vill jag påstå finns där för att garaget (som pumpen står i) och huset som garaget sitter ihop med är olika brandceller?!
Vid avfrostning får du inga riktiga mätvärden, så flödet ska du titta på 10-15minuter efter avfrostningen är avslutad, över 200 är rimliga flöden med din fläkthastighet
Att byta räta ut slangarn till pumpen borde också göra sitt till,så lite krökar som möjligt
« Senast ändrad: 12 februari 2023, 15:27:02 av Hasse G »
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #132 skrivet: 12 februari 2023, 17:51:15 »
Jag lurades nog av att menyn i infon heter "avfrostning", den avfrostade nog inte så mycket som jag trodde. :P Aja.

Det som för mig är mycket underligt är att flödet går ner efterhand. Vad jag än har uppnått när jag testar och meckar med spjället så går ju värdena efterhand ner ganska snabbt. Nästan som om jag lyckas öppna spjället, men att det sedan sakta stänger sig självt?!

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #133 skrivet: 12 februari 2023, 17:53:00 »
Jag lurades nog av att menyn i infon heter "avfrostning", den avfrostade nog inte så mycket som jag trodde. :P Aja.

Det som för mig är mycket underligt är att flödet går ner efterhand. Vad jag än har uppnått när jag testar och meckar med spjället så går ju värdena efterhand ner ganska snabbt. Nästan som om jag lyckas öppna spjället, men att det sedan sakta stänger sig självt?!

Vrids spjället sakta igen av luftflödet?
Går det att typ låsa det i helt öppet läge?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #134 skrivet: 12 februari 2023, 21:35:41 »
Nu har jag tänkt klart, som Skalman brukar säga!  tOOmten

1. Det finns en fjäder i brandspjället, som automatiskt ska stänga på 20 sekunder om brandpjället blir strömlöst.
Fjädern kan ha gått av, men av dina försök att döma, så verkar den fjädra tillbaka spjället efter att du fått fina BS1-värden. Hur lång tid efter att du vevat, brukar det sjunka? Märker du något på indikatorpilen att den rör sig efter dina vevningar?

2. Luftflödet över förångaren sjunker ju kontinuerligt om avluften blir negativ, så det är förväntat att du får ett högre värde först, som sen successivt sjunker p.g.a igen-isning.

3. Det du kan göra är att återställa till 90° på brandspjället, koppla in KSUB igen, sen gå ner till värnepumpen, spärra kompressordrift så att du slipper igen-isning, och notera BS1-värdet. Sen ringer du upp din partner, eller god vän, som ställer sig vid värmepumpen och läser av värdena när du vevar olika lägen, då slipper du ränna upp och ned hela tiden. Sen återkommer du hit med värdena.


4. Sen om du vågar:
Därefter kan du prova att sätta fläkten på några procent, läs av BS1-värdet, resetta KSUB, vänta 5 minuter sen dra ut väggkontakten, eller lösa ut brandlarmet på något sätt, (står hur man testar KSUB i manualen) för att sedan se om BS1 faller till nära noll som sig bör, eller om det Gud förbjude fortsätter flöda lika mycket luft, eller än värre, MER luft.
DÃ¥ bör installatören av brandspjället fÃ¥ sig en hurvel!  >:(

Om punkt 4 ovan går åt helvete:
5. Ring installatören, ge en digital hurvel, och säg att installationen är "spegelvänd" eller "inverterad".
FrÃ¥gar hen vad det är, sÃ¥ fÃ¥r dom googla..  ;)
« Senast ändrad: 12 februari 2023, 23:11:09 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!