Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LÃ¥g värme?  (läst 8597 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #90 skrivet: 10 februari 2023, 08:59:40 »
I bilden som visar anslutningen för frånluftskkanalen på pumpen, jag gillar inte sista delen där, ser ut som en strypning. Samt att det är rätt mycket flexslang som är ihoptryckt. Frågan är hur mycket detta bromsar flödet.

EDIT: jag skulle till att börja med göra om den sista flexslanganslutningen, kapa den, använda mycket kortare bit så den dras ut och inte är veckad

EDIT2: När man nu funderar vidare på den här strypningen, det behöver kanske inte vara skit i kanalen som bromsar. Anta att luften kommer fram till strypningen och sedan ska den "trängas ihop" i en smalare kanal med massa veck på insidan. Finns det risk att det uppstår virvlar som då kommer ha en bromsande effekt på hela luftflödet? Jag skulle faktiskt prova att dra isär flexslangen så den får vecklas ut i sin fulla längd och sedan temporärt ansluta den för att se om det blir någon skillnad (innan jag kapar den)

Har också misstänkt den ihoptryckta slangen, ser väldigt konstigt ut om jag jämför med min installation, men har ingen erfarenhet av hur mycket det kan påverka ventilationen.

Helt klart värt att prova!

TS har du beställt kameran?  :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
SV: Låg värme?
« Svar #91 skrivet: 10 februari 2023, 09:10:39 »
EDIT2: När man nu funderar vidare på den här strypningen, det behöver kanske inte vara skit i kanalen som bromsar. Anta att luften kommer fram till strypningen och sedan ska den "trängas ihop" i en smalare kanal med massa veck på insidan. Finns det risk att det uppstår virvlar som då kommer ha en bromsande effekt på hela luftflödet?

När det gäller bälgslangar av metall har jag sett en uppgift om tryckfall som är 10 gånger så stort som för ett slätt rör av samma längd. Men det beror nog på flödeshastighet och annat exakt vilken faktor det blir.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #92 skrivet: 10 februari 2023, 10:53:27 »
Det ser ut att vara en 160 slang upp på vinden den är kopplad till en förminskning till pumpens 125 uttag.
Installationen ser allt annat än proffsigt ut, jag tippar på att slangen är hoptryckt uppe på vinden.
Gå upp på vinden skotta undan lösullen över pumpen, titta på hur slangarna/rören ser ut där dom viker 90 grader, undvik kliva på innertaket ställ dig på takstolarna, samt ta på ett munskydd .
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #93 skrivet: 10 februari 2023, 11:16:56 »
Låter som kloka inspel och jag delar uppfattningen att det är värt att testa detta.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #94 skrivet: 10 februari 2023, 12:06:01 »
När det gäller bälgslangar av metall har jag sett en uppgift om tryckfall som är 10 gånger så stort som för ett slätt rör av samma längd. Men det beror nog på flödeshastighet och annat exakt vilken faktor det blir.

Vad händer om fläkthastigheten istället minskas på pumpen? Kommer flödesvärdet minska eller är det sådan tur att det ökar? Man kanske får testa med flera olika lägre hastigheter jämför med den som är inställd just nu.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Låg värme?
« Svar #95 skrivet: 11 februari 2023, 07:21:45 »
byt ut slangen på högersida, det blev avsevärd skillnad, du får turbulens av slangen som är där. Försök få tag i aluminiulslang av rätt dimension, och kapa den så kort som det går så den blir hyfsat sträckt. Tycker det var konstig vinkel på röret till frånluften!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #96 skrivet: 11 februari 2023, 08:40:06 »
byt ut slangen på högersida, det blev avsevärd skillnad, du får turbulens av slangen som är där. Försök få tag i aluminiulslang av rätt dimension, och kapa den så kort som det går så den blir hyfsat sträckt. Tycker det var konstig vinkel på röret till frånluften!

Ok!
Du skriver att "det blev avsevärd skillnad" , har du nÃ¥t exempel sÃ¥ vore det jätteintressant att veta mer om?  :)

Funkar sånhär ventilationsslang från Biltema?
(Bra pris och lättillgängligt iaf!)
« Senast ändrad: 11 februari 2023, 08:42:12 av kWhalp »

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #97 skrivet: 11 februari 2023, 11:04:38 »
Ok, nu har jag forskat i kattvinden. Precis innanför dörren har vi ett brandspjäll. Har bifogat bilder på detta och styrningen men där verkar allt vara i sin ordning.
Vad som slår mig är att frånluftskanalen gör en häftig sväng för att komma ner i pumpen (till och med något tillbaka liksom). Jag har bifogat bilder och försökt rita ett snitt på hur jag tycker det ser ut.

Men om det är detta som begränsar flödet så har det ju alltid varit så, sen huset byggdes för ca sju år sedan. Isf kan ju inte de uppmätta värdena på OVK-protokollet från besiktningen/installationen stämma?

Vad tror ni?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #98 skrivet: 11 februari 2023, 11:22:16 »
Ok, nu har jag forskat i kattvinden. Precis innanför dörren har vi ett brandspjäll. Har bifogat bilder på detta och styrningen men där verkar allt vara i sin ordning.
Vad som slår mig är att frånluftskanalen gör en häftig sväng för att komma ner i pumpen (till och med något tillbaka liksom). Jag har bifogat bilder och försökt rita ett snitt på hur jag tycker det ser ut.

Men om det är detta som begränsar flödet så har det ju alltid varit så, sen huset byggdes för ca sju år sedan. Isf kan ju inte de uppmätta värdena på OVK-protokollet från besiktningen/installationen stämma?

Vad tror ni?

Well, jag lägger ihop 1+1 nu

Brandspjällets automatik skulle kunna förklara varför det blir spikar i BS1-grafen med viss periodicitet. Frågan är varför det öppnar då och då? Motionera motor/kontroll av spjäll typ varannan vecka?

Gissar att brandspjället stänger ventilationen helt, om det blir strömlöst? Fast då kanske fläkten går sönder av "luftmotståndet".

Någon annan får svara på lösningen av detta, jag kan bara svara för sambanden graf/brandspjäll.
« Senast ändrad: 11 februari 2023, 18:46:09 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #99 skrivet: 11 februari 2023, 11:46:30 »

Men om det är detta som begränsar flödet så har det ju alltid varit så, sen huset byggdes för ca sju år sedan. Isf kan ju inte de uppmätta värdena på OVK-protokollet från besiktningen/installationen stämma?

Vad tror ni?

Iofs. Men det skulle kunna vara så att det sitter något i denna krök som av någon anledning kommit i i systemet genom åren. Jag tror inte rengörningsfirman gjorde rent ändra fram och genom dessa böjar. Det krävs inte så mycket alls för att begränsa flödet. Väldigt lite faktiskt är min erfarenhet.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #100 skrivet: 11 februari 2023, 11:48:58 »
Vidare är min bild att det är just i böjarna som skit har störst tendens att fastna.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #101 skrivet: 11 februari 2023, 11:52:14 »
Som jag förstod dig tidigare hade de tagit bort frånluftsröret från pumpen. Finns det någon möjlighet att med armarna (eller något lämpligt du har hemma) försöka känna om du kan få ut någon smuts? Alltså sticka upp armen från den del som normalt ansluter in i pumpen.
Eller är det för trångt?

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #102 skrivet: 11 februari 2023, 11:58:45 »
På din egenritade bild vid den gröna pilen: Är det något byggnadstekniskt skäl till denna kraftiga böj vad du kan se? Typ regelverk, el, vatten eller något annat?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #103 skrivet: 11 februari 2023, 12:05:31 »
Jag har flera argument för att brandspjället orsakar spikarna i grafen.

BS1-värdet när spjället gissningsvis är öppet, eller bypassar luft i kattvinden, med 70% fläkt och ca 210 m3/h är väldigt rimligt (samma värden som min F750).

Exakt med en veckas mellanrum kl 02.48 på natten, stiger BS1 till normala nivåer för fläktinställningen.
Det är alltså någon typ av automatik som detta sker med, om inte BS1-givaren/drivern till fläkten buggar periodiskt.

Well, det finns bara tvÃ¥ sätt att ta reda pÃ¥ detta, läsa brandspjällsmanualen/kolla inställningar, eller ställa ett larm pÃ¥ väckarklockan och kika vad i tusan som försiggÃ¥r en gÃ¥ng i veckan,  kl 02.48 pÃ¥ natten.

Ska kika när det sker nästa gÃ¥ng!  ;) (Lite som att vänta pÃ¥ en solförmörkelse!)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #104 skrivet: 11 februari 2023, 12:13:23 »
Jag har flera argument för att brandspjället orsakar spikarna i grafen.

BS1-värdet när spjället gissningsvis är öppet, eller bypassar luft i kattvinden, med 70% fläkt och ca 210 m3/h är väldigt rimligt (samma värden som min F750).

Exakt med en veckas mellanrum kl 02.48 på natten, stiger BS1 till normala nivåer för fläktinställningen.
Det är alltså någon typ av automatik som detta sker med, om inte BS1-givaren/drivern till fläkten buggar periodiskt.

Well, det finns bara tvÃ¥ sätt att ta reda pÃ¥ detta, läsa brandspjällsmanualen/kolla inställningar, eller ställa ett larm pÃ¥ väckarklockan och kika vad i tusan som försiggÃ¥r en gÃ¥ng i veckan,  kl 02.48 pÃ¥ natten.

Ska kika när det sker nästa gÃ¥ng!  ;) (Lite som att vänta pÃ¥ en solförmörkelse!)

Tänker du att det bara är brandspjället som är boven i dramat? Eller att det kan finnas flera orsaker?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!