0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låter som det är dags för en ny ventilationskontroll tycker jag. Borde ju vara rätt inställd men då visar BS1 fel. Anmärkningsvärt högt luftflöde för 58% fläkt. Man kan hyra en luftflödesmätare från t.ex. Soliduct för ca 800 kr och själv mäta upp alla frånluftsflöden vid donen.
Jag kommer inte heller upp i 120Hz fast jag har ett flöde på ~220. Graf från i natt, strax över 90 kort stund vid varmvattenproduktion, annars en bra bit under 80... känns som något inte stämmer.Är din elpatron aktiv något?
Sedan 2017 kört: Tillsats tidfaktor 484.6h. När det va -11 körde den patron när GM sjönk för kompressorn inte orkade.Vilken fläkthastighet kör du med?
Tror den står på 67% men det är ganska irrelevant kan jag tycka. Hänger ju på hur många frånlufts punkter man har, grovlek på rör osv. Just nu har jag tillfälligt plockat bort donen för att öka flödet från det injusterade enligt norm till 220. Ville inte börja justera donen själv utan att kunna mäta korrekt.Har du någon uppfattning om hur hög framledningstemp du kommer upp i utan elpatron?
Hej har ett hus på 117 kvm enplan, vattenburen golvvärme, byggt 2017, Nibe F750, 21-22 °C inne.Installatör OVK har ställt fläkthastigheten på 58% vilket ger ett värde på 200-220 m³/h på BS1, på dessa åren har kompressorn aldrig legat över 80Hz (en gång mitt i sommaren var den uppe på 110Hz)Vilken får mig att tänka på det här med Optiermingsguiden med 180m³/h för att nå 120 Hz inte stämmer?Borde jag sänka ventilationen? läser om folk som har hus på 120 kvm och har fläkt hastigheter under 50% ifrån installatör ?Enligt Boverkets regler ska vi minst ha 147 m³/h och i installations manualen står det att en nibe750 behöver minst 110 m³/h (31l/s) för att fungera bra.Verkar som att det inte är någon ide att ventilera så mycket då kompressorn inte når några höga frekvenser?men den har sedan 2017 kört: Tillsats tidfaktor 484.6h. Borde den inte köra kompressorn på högre Hz istället för elpatron?
Så det bara att inse att dessa pumpar kommer bara gå på halvfart i normal villa vintertid