0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är ju något om inte stämmer iallafall Borde ha 158 m³/h. på 58% fläkt.Har inte ändrat några don, första gången jag tog ner dem satte jag en extra mutter för att låsa inställningen.(44 l/s = 158 m³/h)
Det är ju verkligen illa om det stämmer
BS värdet är inte exakt samma som inställt flöde, så exakt är inte dessa sensorer, jag har mätt flöde på 42l/s vilket ger 152m3, men BS ligger på 175 det är korrigeringsfaktorn som skall ligga rätt vilket ger ett annat värde på BS.
Korrigeringsfaktorn borde man kunna justera för att få ett så verkligt värde om möjligt då??
Höjer man ventilationen så höjs"extract air" temperaturen (förutsatt att kompressorn inte ändrar sin frekvens - vilket den endast gör om den gick på max och det högre luftflödet låste upp högre maxfrekvenser). Denna kan aldrig bli kallare än -14 grader C. Om "extract air" temperaturen är högre än utetemperaturen så måste väl kompressorn och ventilationen tillsammans gå med förlust?Därför, för att kunna hålla samma innetemperatur med högre ventilation skulle man behöva höja sin framledningstemperatur en del för att kompensera.Om jag har tänkt rätt här så kan det omöjligt vara bra att överventilera om utetemperaturen är lägre än -14 grader. Vid -10 - 0 grader så *kanske* det skulle kunna vara bra med lite överventilation då det låter kompressorn köra i lite högre frekvenser och avfrosta mer sällan vilket skulle kunna göra att eltillsatsen inte behöver köra lika mycket. Men är det varmare än så behöver iaf min pump i princip aldrig köra på sina maxfrekvenser och eltillsatsen behövs ändå inte så då finns det återigen inget värde i att överventilera.Jag kör SPA på min F750 och under dagarna (nu på vintern) när det är dyrt elpris ligger kompressorn ofta och genererar lite underhållsvärme bara på mest effektiva frekvensen: 20 Hz. Det mest effektiva vore om fläkthastigheten också gick ner och underventilerade lite medans kompressorn gick så långsamt så att inte lika mycket inomhusvärme gick förlorad under dagarna (med hög ventilation och låg kompressorfrekvens ventileras annars varmare luft ut än vad som sugs in utifrån). När elpriset sedan sjunker på kvällarna brassar kompressorn på rejält och när den gör det och når sin maxfrekvens då skulle det kunna vara bra om fläkten gick upp lite och överventilerade för att tillåta ännu högre maxfrekvenser.Någon sån här funktion finns ju tyvärr inte men kanske är något jag kommer att kolla på om jag inte kan bygga någon egen automation för... Fläktsynk fanns ju förut och vad jag har förstått går fortfarande att låsa upp men på vintern när kompressorn går hela tiden gör ju inte funktionen så mycket. Den har bara två lägen (kompressor av eller på), medans jag tror det allra bästa vore att styra fläkthastigheten efter kompressorns frekvens.
Den ska helst ligga mellan 0.9-1.1, sedan blir BS därefter