0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
3-fas borde vara standard på alla (luft)värmepumpar.
Håller med fullständigt.Är dessa pumpar verkligen så sent utvecklade att det inte kan bli en riktig SP test på dem?. Så man kan få konkreta värden på pumparna att titta på.För mig kvittar det vilket märke det blir. Jag vill ha det som ger bäst, håller, ger bäst för insatt kapital.Och så en sak till, ju enklare desto bättre. Alltså ju mindre grejer och delar, ju mindre är det som kan bråka.
För att inte snedbelasta huvudsäkringarna så mycket, de flesta som har den typen av förbrukare som drar i närheten av 10 AMP får byta några huvudsäkringar/år när de kör tvätt, tork, spis, motorvärmare o.s.v.Med trefas kompressorer minskar (utjämnas) belastningen på faserna dramatiskt.
Min kunskap inom kyla skulle jag nog klassa som hög.Jag har inget som helst problem att bygga en typ ariwell,och inte heller en inverter pump från grunden av en L/L pump.Och prisskilnaden på dom två olika hembyggena skulle inte varanån markant skillnad på.Men att överklacificera inverter pumpar på alla sätt är fel.Sen så är det aldrig några problem att bygga en egen L/V pump,de är avfrostningstekniken som är klurig och där spellar de ingenroll om de är en on/off eller inverter.
Det är många som tidigare eldat med olja som bara har 16 A huvudsäkringar.Om de inte säkrar upp får de problem med en värmepump som förbrukar höga strömmar på enskilda faser, du kan väl inte ha missat de diskussionerna i forumet?Jag tycker även att tvättmaskiner och torktumlare borde vara trefas, det borde vara förbjudet med enfas maskiner som drar i trakterna av 2 kW när de går för fullt, i vart fall fast installerad maskin borde ha trefas.Vattenkokaren kan få gå på stickpropp = en fas, men inte en värmepump.
Även om du inte har problem så finns det andra som har det, vi t.ex, trots att vi har en trefas kompressor och 20 A huvudsäkringar.Jag vidåller att det är ett otvivelaktigt försäljningsargument med trefaskompressor, även om få (luft)värmepumpar har det, och även om du inte har problem med säkringarna.Att man sen kan klara sig med 16A och enfas värmepump är en helt annan sak, men tyvärr är det få som är så lyckligt lottade att elsystemen är balanserade så att det är bekymmersfritt med stora enfasförbrukare.Tvinga mig inte att börja räkna på skillnaderna och redovisa resultatet, erkänn istället bara att det hade varit en fördel med trefas kompressorer.Annars blir det löjligt.