0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Expansionskärlet
Jag tror inte det är trasigt eller har jag missat något?
Några kommentarer efter dagen:1) Det ser inte ut som att delta mellan T8 och T9 förbättrats. Kan det vara att det tar något dygn till detta normaliserats efter att man varit och spolat med kallvatten i slangarna i golvvärmen?2) Jag råkade vara ute vid vp när kompressorn gick OCH den producerade varmvatten. Under en stund hade jag en T9 in som var högre än T9 ut?? Precis innan varmvattenproduktion stängdes låg T8 ut 62,2 grader vs T9 28,5 grader? Beter den sig så konstigt när det produceras varmvatten eller har pumpen blivit galen? Vid något tillfälle innan dess låg T8 = 57,7 grader och T9 46,2 grader.Är det bara att ringa hit en IVT-tekniker igen?? BLIR GALEN.
?? Med returen. Jepp som du säger, alla GV man sett sitter donen på inkommande och det har ingen betydelse var dom sitter, flödet blir detsamma, bara att det bromsar i ena eller andra ändan , däremot med shunt så är inte riktigt lika.
Hur menar du med Shunt?
Nu sitter det nog ingen i VP men annars så ska en riktigt sådan vara rätt monterad med ventil och CP , tänker en del på dom temperaturer som redovisas, men VV håller en skapligt temp. Det var lite fel nu senast med dryg 60 C och 28 C, om VV -ventilen inte stänger som den ska. Då går en del av trycket från CP genom VV-delen. Nu funderar man på vad för gubbar det är som kommer hem till TS och inte kanske kollar VV-ventilen. Det sitter LK 110-M i den och om den ska vara som shunt eller växelventil ?? , verkar vara som växelventil. Är det rackartyg med den så kommer det att fattas flöde ut.
Några kommentarer efter dagen:1) Det ser inte ut som att delta mellan T8 och T9 förbättrats. Kan det vara att det tar något dygn till detta normaliserats efter att man varit och spolat med kallvatten i slangarna i golvvärmen?
2) Jag råkade vara ute vid vp när kompressorn gick OCH den producerade varmvatten. Under en stund hade jag en T9 in som var högre än T9 ut?? Precis innan varmvattenproduktion stängdes låg T8 ut 62,2 grader vs T9 28,5 grader? Beter den sig så konstigt när det produceras varmvatten eller har pumpen blivit galen? Vid något tillfälle innan dess låg T8 = 57,7 grader och T9 46,2 grader.Är det bara att ringa hit en IVT-tekniker igen?? BLIR GALEN.
Nej, hade det blivit en förbättring skulle det ha märkts så fort pumpen startade. Nja, det beror på var T9 sitter. På min pump sitter T9 ovanför T-stycket där utgången från varmvattenberedaren ansluter till röret för ingående värmebärare. Det innebär att när pumpen gör varmvatten mäter visar T9 inte temperaturen på inkommande värmebärare utan till att börja med returvattnets temperatur. Så småningom blir det konvektion i röret och temperaturen stiger. Är det likadant på er pump kan det bli som beskrivet. T9 visar alltså ett meningslöst värde vid varmvattenberedning. Rätt korkat enligt min mening men så är det i alla fall på min pump.
Om det skulle vara fel på växelventilen så ett viss del av flödet går över Vvb . Ja Focus 25Då tappar de VV komforten. . Inget fungerar som det ska Det borde De som vart där sett . Det felet tror jag inte på .