0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du vet luftflödet så går det att få fram på ett ungefär.Sen beror det på om luftflödet stämmer enligt produktblad på grund av tex skitig innerdel/fläkttrumma.Men varför köra på lägsta fläkt, ös på med fläkten så du når mer yta
Om det står någonstans att du ska ha 2,3 i COP vid din nuvarande utetemperatur så är det nog inte med lägsta fläkthastighet.Har du ett angivet värde så är det troligen ett medelvärde inkl avfrostning.Man brukar mäta vid högsta fläkthastighet för att få veta om toppeffekten stämmer någorlunda med uppgiven effekt i produktbladet.
Nu är det -14 ute så jag valde att stänga av luftvärmepumpen och kör bara pellets istället. Även om min luftvärmepump skulle fungera och ge 2 i COP så blir det nog dyrare än pellets oavsett med dagens elpriser..Med det sagt känner jag inte att jag kan lita till 100% på att min IVT-pump fungerar helt som den ska fortfarande..Vet att jag testade mäta utblåstemperaturen när det var 0 grader ute och jag körde endast luftvärmepumpen. Och då testade jag med fläkten på max, börvärdet på 32 grader och i värme-läget. Insugstemperatur var 22 grader, och utblåstemperatur var 45 grader. Och i rummet brevid så blev det aldrig mer än 18 grader när jag körde bara luftvärmepumpen när det var 0 grader ute...Men, då det blir jämn frost på lamellerna vid utedelen, den inte ger några felkoder samt att lamellerna på både utedelen och innedelen ser rena ut, då *måste* väl den fungera som den ska? Eller kan det vara något annat som kan bli med en LLVP som gör att den inte värmer ordentligt?
45C ut ser är helt normalt, till nästa rum får du sätta en värmeförflyttare (fläkt) för där är det ju uppenbart att du inte får hjälp av l/l
ser ut som om ditt filter behöver en rejäl rengöring, du tappar lätt 30% där
Om vi säger att min pelletsbrännare har 80% verkningsgrad så ger 1 kg pellets 3.84 kW med värme. 2 säckar är 32 kg. Så på ett dygn har mitt hus behövt 122.88 kW i värme.Alltså 122.88/24 = 5.12 kWhDet borde då betyda att när det är -5 grader ute, så har mitt hus ett värmebehov på 5.12 kW för att hålla 20 grader inomhus? Kan det stämma eller tänker jag helt fel? Visst det är väl ganska mycket för ett 82 kvadrat 1.5-planshus. Men det är ju ett 40-talshus och de kanske inte är så välisolerade...(och hur fungerar det med värmebehov, när det blir kallare ute typ -15, höjs värmebehovet för huset då eller förblir den samma?)
I databladet står det att effektuppgifterna gäller vid en utetemperatur på +7 grader. I det här fallet var det minusgrader. Lägre utetemperatur brukar ge lägre effekt, det kan vara förklaringenDet blir lite över 200 W per grad temperaturskillnad inne/ute. Jag tycker det är rätt mycket för så liten yta i två plan men inte orimligt. Värmebehovet ökar i stort sett proportionellt mot temperaturskillnaden inne/ute.
precis den kan inte ta mer värme ur uteluften och då går den ned i effektdärför kan man oftast montera dessa med mindre säkring än som är i specen då man inte tar ut max värme vid + 20
Sätt tillbaka luckan- annars passerar inte luften flänsarna som den ska och du får högre temp på rör och luft men mycket sämre flöde. Maskinen drar ner på effekten eftersom du inte förbrukar värmen som levereras in och den sprider ej heller den värme som finns. Att köra igen kåpa/lucka är helt tokigt råd.