0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du har 3 saker att ta ställning till, det vattenburna. Det vart varmt i elementen , inget fel i det 1 Vet du hur shunten står , den på mitten upptill utan ratt och bara en axel, den shunten sitter i pannan och tror inte du kan röra med rörtång ens. eldar du då blir det bara en temp ut. 2 Att köra EL-patronen i pannan Tja går det med, men det drar luft genom pannan till skorstenen och kyler pannan, mycket till kråkorna. bara EL-patron så ska rökröret ut tätas fullt med isolering. 3 Att elda i pannan och inte ha någon tank att spara värme är förkastligt, det blir att pyrelda med mycket tjära/svart sot i panna och skorsten. Klart som akut om allt annat säger upp sig, går den att använda. Det med en L/L till inte fel och kostar några tusenlappar, det behövs ingen RR som kompliment, bara den jobbar ner till min-20 C. Men kanske problem med placeringen, går att få till med värmeflyttare kanske, en fläkt vid tak i ett rum till ett annat. Lite pyssel blir det oavsett montage.
Tack för ditt svar!Ja, att köra elpatronen verkar inte värt det. Och intressant det där med eldningen. Min pappa har en pelletsbrännare han brukade använda innan han skaffade fjärrvärme till en kombipanna som är som min och enligt han skulle den gå att installera på min kombipanna. Men då blir det kanske ingen tank att spara värmen ändå hm? Oavsett så om man skaffar en andra luft/luft-värmepump så hade man kanske klarat sig utan någon eldning av varken ved eller pellets.Har börjat kika lite på värmepumpen Fujitsu 12 KM Slim, tror du att den är något att ha som en andra pump? Står att den ska ge 2,77 kW i värme vid -25 grader.Har tänkt på om detta kanske kan vara en bra placering för en andra innedel?Uppdatering: Mitsubishi Kazan 25 Extreme verkar vara både mer energieffektiv och ge lite mer värme för bara en tusenlapp mer. Frågan är bara om den har samma kvalité som Fujitsun hm. Båda har dock 5 års garanti.Uppdatering 2: En annan intressant kandidat är Daikin SX35-R. Den verkar ge 3,1 kW i värme vid -25 och 4,1 kW i värme vid -15 grader. 14 tusen på polarpumpen just nu innan installationsavgift.
Lite nyfiken på vart du sett effektuppgifter på att kazan 25 skulle ge mer effekt än Fujitsun , tänker då på effekt vid ca -10 eller kallare då det visar hur kraftiga dom egentligen är.Effektuppgifter vid +7 kan vara rätt missvisande.
Hej igen!Jag funderar på att skaffa en Mitsubishi Ninja FT35 att helt enkelt ersätta min IVT-pump med.Är det någon som kan ge mig sin åsikt om jag borde skaffa modellen FT35 eller FT50?Som jag ser det , fördelar med en FT35:* Har A++ i energimärkning i värmedrift istället för A+* Kostar ca 5000 kr mindre* Kanske räcker hyfsat bra till mitt hus ändå* Har ju pelletspannan i värsta fall om det blir superkallt uteNackdelar:* Ger "bara" 4,4 kW värme vid -15 när FT50 ger 5,0 kW värme vid -15 grader.En annan fråga:Hade det räckt om det om det endast är 8 cm fritt utrymme *ovanför* innedelen till luftvärmepumpen?? Vill ju ha den ovanför ytterdörren och det är det absolut mesta utrymmet ovanför innedelen jag kan få då.Tack på förhand!
Har du 8cm luftspalt med en FT så innebär det att det blir 6cm i luftspalt om du istället monterar en RW25 SUMODu får då en betydligt tystare innerdel vid samma luftflöde och som jämförelse kan den ge 4,8kW vid -15 ute.