0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Är huset i orginalskick beträffande isolering, fönster och dörrar? Varför har det inte funnits något annat värmesystem tidigare? Är det ett fd fritidshus? Låter spontant som en Nordic Inverter precis borde klara värmen vid -10 °C ute men inte särskilt mycket lägre.
Att få luften att cirkulera är väl det svåraste med luftvärmepump?Mär vilken temperatur du har bredvid pumpen, det kanske är så ätt den slår av för att börvärdet blir uppnått.
Ok. En luftluftvärmepump är egentligen bara ett kompletterande värmesystem (men kan spara mycket energi). Dels når det normalt inte hela huset och vissa innerdörrar vill man kunna stänga och dels avtar värmeeffekten när temperaturen ute sjunker. Ett hus från -45 är inte särskilt välisolerat med dagens mått och har inget särskilt gjorts kan man gissa på ett värmebehov t.ex. 70 W/m² vid -20 °C men det kan också behövas 100 W/m². Med 70 W/m² för 82 m² blir det 5740 W. Det motsvarar ca 4300 W vid -10 °C. Jag gissar att en Nordic Inverter ger runt 4 kW vid -10 °C. Det behövs några el-radiatorer eller en vattenburen panna med dito radiatorer. Undrar om de gamla radiatorerna är användbara fortfarande? Om man kan lägga en slant på utredning skulle jag låta termografera huset och höra vad en expert säger om isoleringen och vad som behöver åtgärdas.
Om det saknas köldmedia brukar förångaren bli randig (horisontella ränder) när den frostar på. Kan även bli så vid dellast men vid fullt ös ska den frosta på jämnt över förrångaren.
Pumpen är för klen i ditt hus så enkelt är detvanligt att det missdimensioneras i den typen av hus sätt in en till så blir det säkert bra dessutom antagligen billigare driftskostnader oxå
Tack för svaret! Ja, det är nog helt enkelt så det är.En fråga: Vad tror du om pumpen Midea Forest Split 71? Den verkar vara väldigt prisvärd för att enligt specs klara av att leverera hela 5,1 kW i värme vid -20 grader Visst den kanske inte har så lågt lägsta värmeeffekt så när det är typ +10 grader ute så kanske jag bara ska köra med min IVT så det inte blir så mycket av och på som sliter på den.Men verkar vara svårt att hitta någon annan med samma värmeeffekt för priset. Men är Midea ett skitmärke eller kan det vara bra grejer det med trots att det inte är en Mitsubishi?
Midea är stora i Kina på luftkonditioneringar, ställs lite andra krav för värmepumpar i Norden. man kan inte jämföra en high end mitsubishi med en midea samma vecka. midea har ett segment men man blir lyckligare med värmepump som är designad från grunden för nordiska förhållanden såsom mitsubishi
dina tankar är så riktiga man kan ha har du tittat på denna?