0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har hus på 200kvm som gått utan el-tillskott.
Citat från: Rickard VPCenter skrivet 15 september 2007, 00:21:17Har hus på 200kvm som gått utan el-tillskott.Tror nog villaägaren tycker det är viktigare att få bästa ekonomi på grejerna, än att slippa eltillskott.
Rickard och Ni andraJag behöver rådIdag kom en representant för "alphainnotec" och berättade med stor inspiration om luft-vatten värmepump.Nu står-sitter jag här och känner mig som en åsna.-Vilka fördelar resp nackdelar med en luft-vatten värmepump .(55db ljud sa han)-Har fortfarande möjlighet att välja nergrävd slang(jordvärme) och nu vet jag var jag kan inhandla slangen.Det blir inte en stor prisskillnad.Men för framtiden...Vilket är att föredra??Den här mannen sa också att det skulle bli svårt att gräva ner slangen i ett sluttande plan???Jag förklarade att det skulle bli en fördel när sluttningen är under huset(inga luftfickor)och att det är en fråga om att starta "trycket" neråt och med fysikaliska lagar så behöves "kanske" bara halva trycket i de två cirklarna som behöves.Förlåt om jag stör med dessa undringar men jag blir bara snurrig...och med en fransk fru som bara tänker på att få huset varmt och som "skenheligt" lyssnar på alla försäljare och "sväljer" alla deras siffror.(årskostnad för uppvärmning luft/vatten ca 1450€)Och en svensk man som förklarar att inte en enda proffsbudget-kalkyl stämmer.Ett skri om hjälp att veta lära mer om detta ämneMVHNils B