0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kul!Det skall bli intressant att höra hur de fungerar, i år har vi ju inte fått speciellt många recensioner på dem.
Citat från: Rickard skrivet 24 mars 2007, 17:04:57Kul!Det skall bli intressant att höra hur de fungerar, i år har vi ju inte fått speciellt många recensioner på dem.Men varför propagerar du för dem? I flera inlägg ar du hänvisat till Aqua:n. Beror det på att de har betalt annonsutrymme?Sture
Hej!Jag har bara haft min pump installerad ca. 2 veckor så jag har väl inte så mycket erfarenheter ännu. (Mina värmepumpsfunderingar började faktiskt men en Euronom men pga. olika anledningar, bl.a. dåligt kundbemötande och en våldsam prisökning senaste året blev denna pump mer och mer ointressant...)Kaj + en kille till installerade Acquan (6.5 kW + 200 l beredare) och tog ut min gamla panna. Mycket sympatiska och trevliga killar varvid allt gick ganska smärtfritt. De fixade även installation av ett element mm utan extra kostnad. De började ganska sent att ta ut pannan, varvid de fick hålla på desto längre dagen efter (sent på natten) innan systemet driftsattes. Jag hade lite problem med styrningen innan påsk men det programmerades in några nya parametrar efter telefonsupport av Kaj varvid allt funkar som det ska. Det har ju inte varit någon större kyla sedan installationen så pumpen har knappast behövt anstränga sig så mycket. Jag kör med en enkel styrning av systemet. Min gamla elkassett (inkopplad med viss fördröjning för att förhindra onödigt tillskott vid t.ex varmvattensberedning) kan gå in då inte Acquan räcker till och till vvb kan jag låta tillskottet gå till vid ett lämpligt antal minusgrader. Av naturliga skäl har jag inte kunnat prova ut ett lämpligt värde men räknar åtminstone med att klara mig ner till minus 10-15 grader utan tillskott. Då jag vill ha olika temperaturer i olika rum och fortfarande varmt i badrummet i källaren har jag ingen inomhusgivare utan Acquan jobbar direkt mot termostatventilerna på elementen. Med rumsgivare hade det blivit onödigt kallt i källare då jag eldar en del i braskaminen eller om solen värmer. Det är ju en av fördelarna att man kan köra på detta sätt med en inverter då effekten anpassas på lämpligt sätt. Vad jag kan se har värmeförbrukningen skjunkit med 50-60 % men det är ännu svårt att avgöra då aprilvädret är nyckfullt. Pumpen är ju inte helt ljudlös, även denna pump låter en del även om det inte går att jämföra med en traditionell l/v-pump med värmeväxlaren ute. Då jag sitter i rummet innanför (tvåglasfönster kan jag svagt höra när pumpen går). När den värmer varmvattnet låter den lite mer då den går på högre effekt. (Då låter den mer än grannens Panasonic. Min känsliga granne åt andra hållet störs dock inte...) Så allt ser bra ut hittills. /A
Men varför propagerar du för dem? I flera inlägg ar du hänvisat till Aqua:n. Beror det på att de har betalt annonsutrymme?Sture