0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och jag som trodde att det stavades vacuum . Inte undra på att jag hittade något när jag gjorde sökning innan jag startade tråden. Tack Sune!
Vacumsugning är fruktansvärt lätt!(det lättaste momentet av samtliga moment i en installation) samma pump till samtliga maskiner men om manometerstället är för R-410A så passar det som regel inte till R-407C Det finns korsningsadaptrar!
Citat från: Bosse-värmepumpsdo skrivet 22 mars 2006, 20:16:32Vacumsugning är fruktansvärt lätt!(det lättaste momentet av samtliga moment i en installation) samma pump till samtliga maskiner men om manometerstället är för R-410A så passar det som regel inte till R-407C Det finns korsningsadaptrar! Bosse VPdrVarför passar det inte?Vad kan hända om man kör R-407C med ett manometerställ gjort för R-410A?mvh Kgust
Många använder bara ett ställ Digitalt eller snapon hjärnkapaciteten är det nog inget fel på men det går snabare att se vad ändringar i trycket under drift har för specifika värden utan att ta upp tabeller och liknande för att få fram rätt värde. Tid är pengar.
Inget skallan stämmer inte samt att 410 maskiner har andra anslutningar så slangarna för 410 passar ej på en maskin med 407
Ett vanligt manometerställ för 134, 404, 407 går i regel till 30 bar på högtrycksmanometern och 10 barpå lågtrycksmanometern, när man nu testkör en vp med 410 går trycket lätt över 30 bar vilket gör domvanliga ställen relativt värdelösa för ändamålet då du inte vet var du ligger i varesig i tryck eller temperaturoavsett om man nu använder sin hjärnkapacitet, man vet bara att de ligger över 30 bar.Ett 410 ställ däremot går till 54 bar bar på höga sidan och 34 bar på låga, en klar fördel kan man ju sägaom man nu vill veta vilka värden maskinen går på, och de vill man väll, varför skulle man annars testa.Om man sen har ett väl påkostat digital ställ (vilket jag har) finns alla köldmedium och skalor i de ochklarar desutom trycken som R410A jobbar med, för då kan jag vara ännu latare och använda hjärnan ännumindre, för där finns ju även vacum manometer och provtryckningsprogram i manometerstället.Sen har alla köldmedium från R11 till R407C samma anslutning, de vill säga 1/4 tums gänga, så vida deinte är en bil A/C där finns de en hel del olika anslutningar. R410A har 5/16 tums gänga, allt för den logiska funktionen att man bör ha rätt utrustning till ettköldmedium med mycke högre arbetstryck.Va de nått mer Knut!
Citat från: overlander skrivet 29 mars 2006, 23:50:09Många använder bara ett ställ Digitalt eller snapon hjärnkapaciteten är det nog inget fel på men det går snabare att se vad ändringar i trycket under drift har för specifika värden utan att ta upp tabeller och liknande för att få fram rätt värde. Tid är pengar.Fint, men vad menar du då medCiteraInget skallan stämmer inte samt att 410 maskiner har andra anslutningar så slangarna för 410 passar ej på en maskin med 407Svarade bara vad som händer om man använder ett ställ för 410 på 407 vilket var frågan. Har man tillgång till ett ställ modell digitalt eller snapon så har man förmodlingen tilgång till slangar för eller adapter för bägge sorternas anslutning! Har man däremot köpt ett ställ för 410 inklusive slangar så passar inte dessa har man däremot ett ställ för 410 och adapter eller andra slangar och ansluter mot en 410 så går inte maskinen eller stället sönder alltså inget händer ingen fara på taket man behöver inte oroa sig men skalan stämmer inte trycket stämmer men då måste man titta i tabell.Tyckte nog att det räckte med att att säga att inget hände för att lugna kgust men för dig knut måste jag tydligen göra längre inlägg i framtiden så att du inte behöver fundera så mycket på vad jag menade!/Knut.