0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Tidigare låg jag på spot-on Dt 3 grader. Nu är det 3,5-4 grader. Som sagt kan det vara pga. kortare gångtider att det inte hinner stabilisera sig.
Hur ser anslutningarna ut till KB ut, är det slangar med i spelet, högt uppe vid tak eller nertill, samt var har dom satt kärlet. Vad för fart är det på pumpen, går det att höja den. Blir det bättre vid ökning av farten ( flödet ) så är det om det finns slangar skit i dom.
Hej,Vet inte hur det ser ut på IVT men många VP har pumpkopplingar med inbyggd kulventil så du kan stänga av direkt före och efter cirkulationspump med en insexnyckel eller skruvmejsel.Har du sådan blir spillet minimalt och du behöver troligtvis inte bekymra dig om luftningen heller.// Fredrik
En annan bidragande orsak är att borrhålet blir varmare när pumpen inte går så mycket. Varmare köldbärare ger att pumpens effekt ökar, ökningen är 4-5% per grad. Värmebärartemperaturen är lägre när det är varmare ute, det bidrar också till att öka pumpens effekt. Ökad effekt ger större temperaturdifferens på köldbäraren.Jag har bytt köldbärarpump själv, det rann ute lite köldbärare men inte så mycket. Se bara till att göra expansionskärlet trycklöst först om det är trycksatt. Ett problem man kan råka ut för är att gängorna har korroderat så att det är hopplöst att lossa kopplingarna. Cirkulationspumpen på varma sidan är betydligt trevligare ur den synpunkten.
Hade du avstängningar före/efter? Eller "hängde" brinen kvar i rören när du lossade CP?
Jag prövade att mäta med lasertemp på röret mellan synglas och expansionsventil mot en tejpbit. Kom upp i drygt 43 grader.Nu kanske jag är ute o cyklar, men är inte det här hetgasen? Att den borde vara betydligt varmare när VBf är 41C? Typ någotstans runt 70C?
Ser även ut som att något har läckt längre in vid växlaren.. Ser nästan lite oljigt ut, då det har bundit sig med dammet.. Fast gas lämnar väl inte spår efter sig vid läckage, eller? Mer sannolikt att det är kondens som lämnat spåren vid växlaren?