Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)  (läst 2259 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 159
  • STAD ventil?
Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« skrivet: 26 februari 2021, 13:16:36 »
Halloj,

Fick ett låg pressostat larm tidigare i veckan, för första gången.
Har blivit mycket mildare väder senaste veckan och längre uppehåll mellan starterna, VP har jobbat fint hela vintern i övrigt med bra värden.
Kvitterade larmet och pumpen hoppade igång igen och har tuffat vidare utan problem. Jag vet inte om jag inbillar mig eller om gångtiderna är för korta nu med mildvädret, men jag upplever att KB-delta är högre än när det var kallare.. Tidigare låg jag på spot-on  Dt 3 grader. Nu är det 3,5-4 grader. Som sagt kan det vara pga. kortare gångtider att det inte hinner stabilisera sig.

Har inte felsökt något nämvärt, men gjort följande:
- Kontrollerat filtret på kalla sidan. Var inge skit alls i silkorgen.
- Kontrollerat exp-kärlet (kanske är mer av ett nivåkärl och inte expansions kärl) på kalla sidan, finns 1/3 brine i behållaren.

Kvar är Exp-ventil, torkfilter och cirkpump. Samtliga från 2007 då maskin installerades.
Av dessa möjliga felorskader är det nog bara cirkpumpen som jag bedömer att jag troligen kan byta själv (om det skulle visa sig att den bråkar).

Men samtidigt läser jag här och var om luft i brinen och att KB-kretsen kan behöva luftas, då funderar jag ju på vad som händer om jag byter cirkpump.
Är det bara att slå på cirkpumpen och vänta tills luften når exp-kärlet? Eller måste man koppla på påfyllningsutrustning och trycka igenom brine i hela systemet? Dvs att jag behöver en servicetekniker som gör jobbet?

Nu har jag inte detaljstuderat cirkpumpen, kanske inte ens sitter unionkoppling med avstängning på båda sidor? Då är det ju klart osmidigare för mig att hantera processen.
« Senast ändrad: 26 februari 2021, 19:21:33 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2836
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv?
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2021, 14:34:00 »
Hur ser anslutningarna ut till KB ut, är det slangar med i spelet, högt uppe vid tak eller nertill, samt var har dom satt kärlet. Vad för fart är det på pumpen, går det att höja den. Blir det bättre vid ökning av farten ( flödet ) så är det om det finns slangar skit i dom.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8698
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv?
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2021, 14:39:14 »
Tidigare låg jag på spot-on  Dt 3 grader. Nu är det 3,5-4 grader. Som sagt kan det vara pga. kortare gångtider att det inte hinner stabilisera sig.

En annan bidragande orsak är att borrhålet blir varmare när pumpen inte går så mycket. Varmare köldbärare ger att pumpens effekt ökar, ökningen är 4-5% per grad. Värmebärartemperaturen är lägre när det är varmare ute, det bidrar också till att öka pumpens effekt. Ökad effekt ger större temperaturdifferens på köldbäraren.

Jag har bytt köldbärarpump själv, det rann ute lite köldbärare men inte så mycket. Se bara till att göra expansionskärlet trycklöst först om det är trycksatt. Ett problem man kan råka ut för är att gängorna har korroderat så att det är hopplöst att lossa kopplingarna. Cirkulationspumpen på varma sidan är betydligt trevligare ur den synpunkten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fredrik567

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 279
  • Kön: Man
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv?
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2021, 16:53:25 »
Hej,
Vet inte hur det ser ut på IVT men många VP har pumpkopplingar med inbyggd kulventil så du kan stänga av direkt före och efter cirkulationspump med en insexnyckel eller skruvmejsel.
Har du sådan blir spillet minimalt och du behöver troligtvis inte bekymra dig om luftningen heller.
// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en och en halvplansvilla från 1964 på 230 kvadrat i Karlstad.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 159
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv?
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2021, 17:57:19 »
Hur ser anslutningarna ut till KB ut, är det slangar med i spelet, högt uppe vid tak eller nertill, samt var har dom satt kärlet. Vad för fart är det på pumpen, går det att höja den. Blir det bättre vid ökning av farten ( flödet ) så är det om det finns slangar skit i dom.

Nej, det är troligen inga slangar på KB öht. Känns helt klart som bockade rör även invändigt på maskin.
CP går på läge 3/3, går inte att höja den mer än så.

Hej,
Vet inte hur det ser ut på IVT men många VP har pumpkopplingar med inbyggd kulventil så du kan stänga av direkt före och efter cirkulationspump med en insexnyckel eller skruvmejsel.
Har du sådan blir spillet minimalt och du behöver troligtvis inte bekymra dig om luftningen heller.
// Fredrik

På varma sidan, den externa CP fanns det sådana. Jag blir mer och mer osäker på om den interna KB pumpen har sådana, eller om det är stumt montage utan avstänging före/efter.

En annan bidragande orsak är att borrhålet blir varmare när pumpen inte går så mycket. Varmare köldbärare ger att pumpens effekt ökar, ökningen är 4-5% per grad. Värmebärartemperaturen är lägre när det är varmare ute, det bidrar också till att öka pumpens effekt. Ökad effekt ger större temperaturdifferens på köldbäraren.

Jag har bytt köldbärarpump själv, det rann ute lite köldbärare men inte så mycket. Se bara till att göra expansionskärlet trycklöst först om det är trycksatt. Ett problem man kan råka ut för är att gängorna har korroderat så att det är hopplöst att lossa kopplingarna. Cirkulationspumpen på varma sidan är betydligt trevligare ur den synpunkten.

Hade du avstängningar före/efter? Eller "hängde" brinen kvar i rören när du lossade CP?


KB-CP går utan missljud, den blir heller inte varm på motorhuset. Funderar på om jag skall ställa ner den till läge 1/3 och se om det är så att den svårstartad på lägre varv och försöka provocera fram ett LP larm, om möjligt.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 159
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv?
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2021, 18:02:44 »
Jag kollade lite närmare på synglaset, jag hade flashar i synglaset för 4 år sedan, men jag tror det blivit "värre"..
Det är filmar när kompressorn har fått gå en stund, det är alltså inte dom första minutrarna som det är filmat.

Såhär såg det ut för 4 år sedan:



Såhär såg det ut idag när jag kollade:


Tycker det flashar mer intensivt och längre nu, än vad det gjorde för 4 år sedan.  dontknow
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 159
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv?
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2021, 18:23:41 »
Wow, det är ju rena rama Jaccuzzin i synglaset när kompressorn fått gå ännu lite längre, inte bara flash, utan bubblar/skummar rätt mycket.
Ser även ut som att något har läckt längre in vid växlaren.. Ser nästan lite oljigt ut, då det har bundit sig med dammet.. Fast gas lämnar väl inte spår efter sig vid läckage, eller? Mer sannolikt att det är kondens som lämnat spåren vid växlaren?

Jaccuzzin


Läckaget


Skärmklippet visar värdena på VP när det bubblade i synglaset.
« Senast ändrad: 26 februari 2021, 18:35:23 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad DonPablo

  • Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 1721
  • Kön: Man
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2021, 20:14:57 »
9 graders delta på vb och 3,6 på kb inte kassa värden direkt, vad är hetgas/suggas
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 159
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2021, 20:24:59 »
Nee, den har ju som sagt gått fint och skött sig hela vintern. Men löste som sagt på Låg Pressostat tidigare i veckan.
Hetgas/kompressorn, borde väl vara "10 Input" på skärmklippet, vilket är 47 grader på den körningen.
Annars vet jag inte, jag såg dock i larmlistan idag att den har klagat lite GT6, just den givaren att möjlig felorsak är glapp eller kabelbrott.

Värmepumpen styr väl inget på GT6 givaren? Den är väl enbart för indikation och slå av vid för högatemperaturer? Även om den bör bytas, så är det väl inte boven i dramat.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad DonPablo

  • Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 1721
  • Kön: Man
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2021, 21:27:30 »
hetgasen kan omöjligt vara 47 grader om framledningen är 41, du har fel på hetgasgivaren eller så har den lossnat.
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 159
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2021, 21:33:40 »
Ja, något fel på den är det då det ligger larmer på den, trolig orsak glapp eller kabelbrott enligt larmlistan.
Men det lär väl ändå inte vara där som felet ligger för LP-larmet? Är väl bara en olycklig tillfällighet?

Med den discot jag har synglaset så långt in i en kompressorcykel så är det väl kylmediebrist och/eller expansionsventilen som är kass också?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad DonPablo

  • Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 1721
  • Kön: Man
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2021, 06:22:46 »
Jag skulle tippa på exp ventilen, det är en lågoddsare.  Prova kör den och kolla om du knackar försiktigt med något på expansionsventilen, om där blir ändring i bubblet. Den kan säkert kärva om den har ett antal år på nacken.
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 159
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« Svar #12 skrivet: 27 februari 2021, 09:16:13 »
Knackat med skaftet på en skruvmejsel och det det blir ingen skillnad, inte ens momentant vid knacket.
Jag prövade att mäta med lasertemp på röret mellan synglas och expansionsventil mot en tejpbit. Kom upp i drygt 43 grader.
Nu kanske jag är ute o cyklar, men är inte det här hetgasen? Att den borde vara betydligt varmare när VBf är 41C? Typ någotstans runt 70C?
Jag kan utan problem hålla i den, inga tendenser till att bränna mig.

Kan det var så att hetgasgivaren visar rätt, men något i kylprocessen gör att tempen är för låg.
Reglerdatorn reagerar över att hetgastempen är för låg i förhållande till framledning och larmar för fel på givaren?
« Senast ändrad: 27 februari 2021, 09:26:34 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8698
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv?
« Svar #13 skrivet: 27 februari 2021, 09:39:14 »

Hade du avstängningar före/efter? Eller "hängde" brinen kvar i rören när du lossade CP?


Nej, det var inga avstängningar. Är systemet trycklöst kommer läcker det inte ut så mycket köldbärare.

Jag prövade att mäta med lasertemp på röret mellan synglas och expansionsventil mot en tejpbit. Kom upp i drygt 43 grader.
Nu kanske jag är ute o cyklar, men är inte det här hetgasen? Att den borde vara betydligt varmare när VBf är 41C? Typ någotstans runt 70C?

Nej, det är kondenserat köldmedium, Temperaturen ska ligga några grader över den för inkommande värmebärare.

Ser även ut som att något har läckt längre in vid växlaren.. Ser nästan lite oljigt ut, då det har bundit sig med dammet.. Fast gas lämnar väl inte spår efter sig vid läckage, eller? Mer sannolikt att det är kondens som lämnat spåren vid växlaren?

Smörjoljan cirkulerar i systemet tillsammans med köldmediet. Det ska bli lite oljigt där köldmediet läcker ut. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 159
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« Svar #14 skrivet: 27 februari 2021, 13:38:23 »
okej.

Det låter som att det kan bli dyrt.. Tittar jag på det oljiga ser det ut som att det är från förångaren/kondensorn (värmeväxlaren eller vad det är), som dessutom ser lite rostig ut.
Den kostar ju 10.000kr som reservdel. Lite läcksökning på det, byte av exp.ventil, torkfilter och ny gas.

Låter som 20.000kr bort för att serva pumpen på köldmediesidan...
Installerad september 2007, så maskin har ju fått tugga i 13,5 år, drifträknare är på -2441. så den har ju gått 45.000 timar åtminstone. om den inte är på andra varvet reda, dvs 100K+ timmar.
Låter nästan inte värt i mina öron, kompressorn kan ju lika gärna ge upp när som helst.
« Senast ändrad: 27 februari 2021, 15:41:16 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT greenline HT+ C9 (2007)
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?