0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inga avfrostningar där.Att förångaren(Evaporator) fladdrar kan bero på luft i arbetstanken, så kanske behöver du lufta av där.Kan även minska lite oljud(atlantångare) faktiskt.Du behöver inte logga var 10:e sekund, varje minut räcker oftast. (30 sek är default).
Följer. Intressant att se andra med nibe f370.Känns som det inte är en maskin man bara ställer in en gång och glömmer om man vill att den skall gå effektivt.Exempelvis behöver man ju vara med och passa luftflödet när utetempen går ner. Torr luft gör att förångaren bli kallare. Den verkar dock frosta inte igen lika lätt pga lägre fuktinnehåll i luften så den verkar kunna gå längre på minussidan än vid varm väderlek. Jag har höjt min fläkt nu när det är kallt ute för att undvika avfrostningar. Hur gör ni andra? Det är ju rätt motsägelsefullt att dra upp luftflödet när det är kallt ute så det blir mer kall luft att värma...
Hej! Marginellt. Mina går i kattvind som är varm. Har ingen större förlust. Ca 0,5 grader mellan rumstemp och frånluftstrmpen i NIBEn. Den Gick inte ner något nu när det var kallt. Måste då vara fuktinnehållet i luften som påverkar. Eller har ni erfarna någon teori?
Angående varmvattnet så sänkte jag en grad i veckan till vi märket att det inte räckte till riktigt, då höjde jag en grad och landade i 39/47 och det har funkat jättebra. VV top brukar då hålla sig stabilt på 44-45 grader. När det är kallt ute och framledningstempen behöver vara högre än så då verkar det som att den gasar på lite per automatik och nu mitt i vinter (göteborg) håller sig vv top på ca 52 grader.
Avgiven värmeeffekt (PH) kW 2,18 COP 3,93 A20(12)W35, frånluftsflöde 200 m3/hAvgiven värmeeffekt (PH) kW 2,03 COP 3,24 A20(12)W45, frånluftsflöde 150 m3/h
.....Så frågan är om man tror man vinner men egentligen förlorar?? Hur mycket energi har det kostat att värma upp 50 m3 luft till rumstemperatur? Säkert mer än 0.15 kWh gissar jag