0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
500kr + 300kr - 50kr = 750kr per år.30år=22 500Om vi antar att det kostar 300kr per meter22 500/300= 75 meterGer 75 extra meter 2° eller mer?
Ytterst tveksamt.Än mer tveksamt är ditt mål om COP 6 med radiatorer. En överinvestering av rang.Borra för dagens behov och lägg mellanskillnaden i investeringen som handpenning för solceller istället.D
Tack för synpunkter.Du har rätt i att jag inte kan göra de här beräkningarna vid COP 6 utan bör idag göras runt COP 3 Cop 6 hoppas jag kommer i framtiden (60år bort)Fast är det bättre/möjligt att byta slang och fortsätta borra om 50 år?
När du är 79år så tror jag du inte är speciellt sugen på att ta kostnaden för att borra ytterligare. Idag är dom inte speciellt sugna på att borra i samma hål. Men vem vet vad som händer i framtiden. Om nu bergvärmen existerar så kanske ett borrhål på 400 meter tar 59 minuter att borra. Det var ju någon som höll till på forumet som jobbade med att borra extremt djupa hål, men han försvann. Alla hus kanske värms med batterier om 50 år.
Jag får nog stryka den iden med att borra igen i samma hål.
Man kan tro att borrhålsmotståndet på en 50 mm kollektor gör en halv grad, samt att berget är en grad varmare för varje 100 meter, så blir det tillsammans 1,25° i jämförelse med 40 mm och 200 meter.Genom att energiuttaget blir på ett 37% större berglager, kan man tror att berget inte blir lika nerkylt d.v.s. det är nog ingen omöjlighet att du får 2° varmare på inkommande köldbärare.Du får nog lägga på en duktig peng för det djupare borrhålet. Bara etanolblandningen är över den bubbla mängden på det djupare hålet med 50 mm kollektorn d.v.s. 841 liter istället för 388 liter i 200 meters borran och 40 mm kollektor. Sedan tillkommer kollektorn samt att borrfirman vill förmodligen ha en extra slant för djup under 200 meter.Du får nog stryka idéen om att borra i samma hål också. Det går inte att hissa kollektorn efter så många år. U-böjen är fastgjuten i slaggrester. Kollektorn går av när den ska hissas upp.
Tror du tolkar tvärt om mot vad de skriver, men jag gillar att du vill borra djup.Om du borrar extra djupt, dela gärna lite information om hur systemet presterar. Alltid intressant läsning!
Är det verkligen så att man bara kan addera borrdjup och temperaturer så att djupare hål verkligen får linjärt ökad effektivitet med ökande djup
Är det inte så att toppen på hålet där den kalla returen kylt berget snor värme ifrån det varmare stigande röret ?
eller är effektivitetsvinsten/ m borrat avtagande med djupet ?
Är inte flera hål att föredra pga lägre resistens och behov av mindre pump bla ?
Är det verkligen så att man bara kan addera borrdjup och temperaturer så att djupare hål verkligen får linjärt ökad effektivitet med ökande djup ( samtidigt som kostnaden för att borra ökar exponentiellt) eller är effektivitetsvinsten/ m borrat avtagande med djupet ?
Menar man lönsamhet per meter borrhål blir det annorlunda. Antag att vi har 100 meter aktivt borrhål och en temperaturskillnad mellan ostört berg och köldbärarens medeltemperatur på 8 grader. Jag bortser för enkelhetens skull från att borrhålet blir varmare med ökat djup. Ökas antalet aktiva meter till 150 och det totala värmeuttaget är detsamma blir temperaturskillnaden berg/köldbärare 2/3 x 8 = 5,3 grader. Det är en ökning med 2,7/50 = 0,054 grader/m. Ökas antalet aktiva meter ytterligare till 200 blir temperaturskillnaden berg/köldbärare 4 grader. Ökningen för de sista 50 metrarna blir 1,3 grader = 0,026 grader/m. Då lönsamheten för en extra borrmeter bestäms av hur mycket köldbärartemperaturen ökar blir lönsamheten mindre ju djupare man borrar.