Finns det något likvärdigt hos luftvattenpump? Eller är inne och ute del "slutkörd" ungefär samtidigt.
Även om inne och ute del kan bytas separat om 15år? (Eller när det nu är dags.)
Det finns många luft/vatten som kommunicerar ihop och styrningen kommer inte kunna kommunicera med, t ex framtidens nya utedel. 10 år nyare pump har väl gått på Nibe i alla fall. Men då är det lite väl förtidspensionerat kan jag tycka om utedelen byts då. Tycker det slängs överlag för mycket grejer. Så länge man lagt mindre än halva nypriset på 10 år i reparationer så har man ju vunnit. Det är mycket pengar i reparationer.
Byta beredaren i innedelen verkar lite dyrt i vissa fall. Men man kommer ju ändå inte upp i halva nypriset för att byta den. Dagen före beredaren går sönder så fungerar ju faktiskt allt annat.
När beredaren spricker så vill man inte höra att någon säger att de gått ur produktion heller.
Jag förespråkar fristående tankar av den anledningen. Påstår att man ska räkna med 25 års livslängd då. Bergvärme med fria tankar måste väl gå behålla 30 år. Tillgång på modellspecifik elektronik lär bli ett bekymmer till slut.
Tystare och effektivare kan ju vara ett giltigt skäl att kasta ut en luft/vatten. Men på bergvärmefronten är skillnaden för liten för att ominvestera i förtid. Det kommer inte hända jättemycket mer.
Så tänker jag, andra kanske tänker annorlunda.