Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?  (läst 9765 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Abbe-

  • Mitsubishi Ecodan SW100 luftvatten
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Mitsubishi ecodan SW100 luftvatten
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #30 skrivet: 16 februari 2021, 21:00:16 »
Magnetitfilter/silen till radiatorkretsen är rengjort, knappt varit smutsig.
Har aldrig larmat för det andra filtret men alltid bättre att utföra lite FU.

Vad bör flödet ligga på vid 4;ans hastighet?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #31 skrivet: 16 februari 2021, 21:31:30 »
Minnet är sjukt dåligt men har för mig att jag ligger på 17 på 4:an, 19 på 5:an
Har då golvvärme och flera nästan helt öppna slingor
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #32 skrivet: 16 februari 2021, 22:41:50 »
Kände mig tvungen att kolla mina flöden
4:an 18
5:an 19
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Peter T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #33 skrivet: 16 februari 2021, 23:31:54 »
Jag höjde pumpen till 3 för några dagar sedan och nu ligger den på 19.
En sak jag inbillar mig men vet inte om det kan stämma. Elpatronen gick i rätt ofta när jag körde pumpen på 1 och det va mellan minus 10 till minus 20 ute.
När jag höjde pumpen till 3 så såg jag inte att elpatronen gick i mer? Har det något samband?

En annan fundering jag har. Jag kör med en trådlös givare som jag satt på 21 grader och lagt i ett rum som aldrig blir 21 grader. (Det rummet är nu 18 grader.) Ändå går framledningstempen mellan 50 och 40 grader hela tiden. Varför ligger den inte kvar på 50 till den uppnått värdet på termometern?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #34 skrivet: 17 februari 2021, 07:24:09 »
Använder du trådlösa rumsregleringen så ska den ”lära sig” rätt framledning vid vissa utetemperaturer för att få rätt börvärde.
Osäker på hur den reglerar med elpatronen om den inte når börtemperaturen inom viss tid och är det så lite flöde/effekt så den aldrig når upp till börtemperaturen så blir det troligen lite tokigt men varför den hoppar mellan 40 och 50 grader vet jag inte.
Har du satt någon max temperatur på framledning eller att det är för mycket ekonomidrift inställd?
Verkar vara strypt för mycket till raddisar/golvvärme om du inte får upp temperaturen i rummet från 18 till 21 grader
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #35 skrivet: 12 februari 2022, 21:08:46 »
Åter till frågan allihopa som har en Ecodan!

Tryck på menyknappen, gå till service (kod 0000).
Gå ner till "information" och slå in kod 540. Vad får ni för resultat?
11? 13? 16? 19?

Därefter får ni gärna gå tillbaka ett steg och klicka er in på "pumphastighet" och även skriva med vilken hastighet ni kör (1, 2, 3, 4 eller 5).
Mvh Lawrenz
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #36 skrivet: 14 februari 2022, 07:40:09 »
Får resultat 11 pumphastighet 5.
Får tacka får påminnelsen att göra rent filtret tummenupp efter rengöring 19 vid hastighet 5
« Senast ändrad: 14 februari 2022, 11:44:10 av sigge01 »
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad MSJ123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #37 skrivet: 14 februari 2022, 10:03:13 »
23 vid pumphastiget 5
Mitsubishi zubadan PHUZ SHW 112 YAA  och  EHST20CY. Installerad juli 2020.

Utloggad rafamart

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #38 skrivet: 14 mars 2022, 10:49:32 »
Happy I found this forum + google translate. Sorry for the reply in English...

My pump is running at speed 4, measures 11. It was installed less than 6 months ago, but radiators were 40+ years old and the system was not flushed during installation :(

I guess I need to check the internal filter already  :o

Utloggad MSJ123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #39 skrivet: 15 mars 2022, 13:22:03 »
Jag höjde pumpen till 3 för några dagar sedan och nu ligger den på 19.
En sak jag inbillar mig men vet inte om det kan stämma. Elpatronen gick i rätt ofta när jag körde pumpen på 1 och det va mellan minus 10 till minus 20 ute.
När jag höjde pumpen till 3 så såg jag inte att elpatronen gick i mer? Har det något samband?

En annan fundering jag har. Jag kör med en trådlös givare som jag satt på 21 grader och lagt i ett rum som aldrig blir 21 grader. (Det rummet är nu 18 grader.) Ändå går framledningstempen mellan 50 och 40 grader hela tiden. Varför ligger den inte kvar på 50 till den uppnått värdet på termometern?
Hur/var läser man av elpatronen? Har ingen aning om hur mycket elpatronen gått hos mig.
Mitsubishi zubadan PHUZ SHW 112 YAA  och  EHST20CY. Installerad juli 2020.

Utloggad Lantzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #40 skrivet: 22 november 2022, 09:55:16 »
Nyfiken på vilken pumphastighet ni Ecodanägare kör på pumpen för värmesystemet.
När ni kollat det i inställningarna får ni gärna kolla vilket flöde ni har, vilket görs genom att gå in på ”information” och knappa in kod 540 där enheten är liter/minut.

Själv har jag hastighet 2 sedan ett år tillbaka och den pumphastigheten visar ca 11 liter/minut.
Ändrar jag till hastighet 3 innebar det ca 14-15 liter/minut.

Produktbladet för min utedel (W85YAA) säger att den ska ha 10,8 - 25,8 liter/minut i flöde.
Har jag pumphastighet 4 eller 5 innebär väldigt lågt delta en stund efter uppstart, och fler start/stopp upplever jag (vid denna utetemperaturen runt 6-10c) eftersom den uppnår högre temperatur snabbare.
Därför använder jag hastighet 2 men nyfiken på om jag tänker rätt här och hur andra gör.

Börjar med att svara på frågan som ställs för min WM112....
Pumphastighet: 5
Flöde:7

Anldeningen till att jag hittade till denna tråden var för att jag har problem med att min pump löser ut med flödesfel (L9) lite titt som tätt. Det ett hus med 100kvm källare (radiatorer) och 100kvm entreplan (golvvärme). Till saken hör att det inte är någon som bor där och jag har därför skruvat ner termostaterna ordentligt. Men skruvar jag för mycket så kommer det där flödesfelet som ett brev på posten.

Vad kan jag göra åt detta? Ska man (kan man?) sänka temperaturen på det vatten som används till värme?

Bonusfråga: Finns det några andra inställningar som ni som kan hade justerat när pumpen står i ett hus som ingen använder?

På förhand, tack!







Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #41 skrivet: 22 november 2022, 10:10:42 »
Ställ ner värmekurvan på värmepumpen till ca 15 °C och låt termostaterna vara öppna så det inte blir flödesfel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lantzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #42 skrivet: 22 november 2022, 11:39:37 »
Ställ ner värmekurvan på värmepumpen till ca 15 °C och låt termostaterna vara öppna så det inte blir flödesfel.

Tack för svar! Dum fråga antagligen, men hur ska man egentligen ställa ner värmekurvan? Är det genom att trycka på minustecknet på huvuddisplayen? Om ja, så verkar det som att jag bara kan gå från +/-0 (som det varit nu) till -9.

EDIT: Insåg att det inte var talet på huvuddisplayen som skulle ändras utan att det fanns en möjlighet att sätta framledningstemperaturen till ett specifikt gradantal. Satte den på 25 grader så nu är jag uppe på 18L/min.

Jag har också insett att jag saknar by-pass till mina LK fördelare. Är inte detta något jag borde ha för att minska risken för att flödet blir lägre än de 5L/min som är satt som nedre gräns?
Skåpet där golvvärmefördelaren sitter är relativt tight så där får jag bara plats med en sådan här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-by-pass-rf/
Runt fördelaren till radiatorerna är det gott om plats så där kan jag kanske sätta en sådan här.
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-by-pass-rf-m-strypventil/

Sorry för offtopic, men verkar det rimligt?
/L
« Senast ändrad: 22 november 2022, 17:48:38 av Lantzen »

Utloggad Ecodan-T

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #43 skrivet: 12 december 2022, 13:08:05 »
Allt jag får upp är "Ref.add 0 ****", är det  någon annan kod för FCT4 kontrollern?

Någon som har en lista över alla koder så man kan slå upp dom?

mrPersson

  • Gäst
mrPersson
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #44 skrivet: 21 december 2022, 10:28:21 »
På min Ecodan (PUZ-WM85YAA) så ger pumphastighet nr 3 14 l/min och ett delta på 4c. Nr 2 (min nuv inst) ger ett flöde på 11 l/min och ett delta på 7c. Enl en värmepumpstekniker är ett delta på 7-8 grader bra. Enl Mitsubishi ska jag på min modell välja en hastighet på cp så att jag får ett flöde någonstans mittemellan 8,6 - 17,2 l/min.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!