Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad har ni för pumphastighet och flöde pÃ¥ er Ecodan?  (läst 9762 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #15 skrivet: 11 december 2020, 22:19:17 »
Ja det är bara att du kommer hit och ordnar med loggning sÃ¥ kan vi jämföra  ::)

Om du har MELCloud så kan jag ansluta ditt konto till mitt "smartahem-system" och därmed se loggar.

Kan lika enkelt ta bort det igen när vi jämfört lite.
« Senast ändrad: 11 december 2020, 23:15:44 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Gav upp den där  melcloud registreringen för appstyrningen vid installation när den för länge sedan monterades !!!

Men gick till pannrummet och tänkte jag skulle följa anvisningarna lite noggrannare och vips sÃ¥ var den registrerad  ^-^
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #17 skrivet: 12 december 2020, 09:23:00 »
.,;- sÃ¥ bra!  .,;- huuura
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #18 skrivet: 12 december 2020, 19:11:41 »
Har inte kollat vilken hastighet pumpen står på kollar man det på pumpen eller på displayen? Men flödet är 13L/min
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Då är det troligen 2:ans hastighet.
Har gett Lawrenz tillgÃ¥ng till mina data frÃ¥n värmepumpen sÃ¥ nu sitter han som Bagdad framför skärmen och jämför  tummenupp

Min gick bananas när jag gick från steg 5 till 2 men det var mycket på en gång då å andra sidan, badande och uppnådd börtemperatur.
Kommer troligen lugna ner sig i diagrammet under kvällen/natten.
Har 5 + ute så värmebehovet är inte så galet stort, bara tappvarmvattnet som strömmar ut!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Oladah

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #20 skrivet: 13 december 2020, 08:54:52 »
Jag har pumphastighet 5 som ger 18 l/min flöde. Jag har en SW75YAA och EHST 20C YM9C (om det har betydelse:))

Produktbladet säger 10.2-22.9 l/min, det var ju lite konstigt att jag inte når maximalt flöde på högsta pumphastighet eller? Högt mottryck?


Utloggad Peter T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #21 skrivet: 07 februari 2021, 11:44:34 »
Hej,

Ecodan sw75
Minus 12 ute nu
Pumphastighet 1
FÃ¥r svar 12 efter jag knappat in kod 540.
Ingen aning om det är bra eller inte?

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #22 skrivet: 07 februari 2021, 13:56:53 »
Hej,

Ecodan sw75
Minus 12 ute nu
Pumphastighet 1
FÃ¥r svar 12 efter jag knappat in kod 540.
Ingen aning om det är bra eller inte?

När du har hastighet 1 (12 liter/min), hur mycket temperaturskillnad har du på tillopp och retur när värmepumpen gått ett bra tag och stabiliserat sig?

Jag får aldrig mer än 5c diff, oavsett om det är +5c eller -8c utomhus.

Varje modell har angivet minsta och högst flöde.
Min har exempelvis min-flöde 10,8 l/min.
Jag kör just nu hastighet 3 eftersom det är lite kallare än normal ute (-8 nu). Då har jag 13 l/min.

Som jag förstår det har min/Max flöde med avfrostningar att göra. Dvs när värmepumpen ska avfrosta måste det finnas tillräckligt med flöde. Men det är nog ingen fara att ligga på 12 l/min även om det kanske är nära gränsen.

Se till att rensa filter minst en gång per år :)
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Peter T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #23 skrivet: 07 februari 2021, 19:08:16 »
Hmm..
Är inte så hemma i det här men i min melcloud ser jag under "Interna temperaturer" Framledningstemp och retur. Är det dessa du menar så ligger de på ca. 5 graders skillnad. Framledningen toppar på 50 ibland och som lägst 35 om jag kollar några dagar tillbaks. Går nog ner när jag eldar med kaminen?
(Där finns också två temperaturer för Panna men de visar aldrig något så antar att det är för en annan modell)

Filtret har  jag aldrig gjort rent och pumpen är inne pÃ¥ andra Ã¥ret nu sÃ¥ fÃ¥r skämmas...
Får kolla på det till våren när jag vågar stänga av den.



Utloggad Abbe-

  • Mitsubishi Ecodan SW100 luftvatten
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Mitsubishi ecodan SW100 luftvatten
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #24 skrivet: 16 februari 2021, 20:12:18 »
Hej,
Jag har en sw100yaa. Jag har ändrat pumphastighet från 5 till 4 med frekvenskod 540 får jag 13.
Är det lite för min pump eller vad bör man ligga på?

Vilken hastighet är mest optimal när ute temp ligger uppåt -10 grader eller högre?

Tacksam för svar!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
13 låter lågt på steg 4
Är filtret rengjort?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Abbe-

  • Mitsubishi Ecodan SW100 luftvatten
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Mitsubishi ecodan SW100 luftvatten
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #26 skrivet: 16 februari 2021, 20:35:14 »
Vilken filter, inuti innedelen eller ute?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Innerdelen, filtret/silen sitter mellan 2st avstängningar.
Eventuellt har ni även ett magnetitfilter som behöver rengöring och det sitter på ett rör utanför innerdelen från radiator/golvvärme
Misstänker att det inte är gjort pÃ¥ länge dÃ¥ ni frÃ¥gar vart det sitter  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Abbe-

  • Mitsubishi Ecodan SW100 luftvatten
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Mitsubishi ecodan SW100 luftvatten
SV: Vad har ni för pumphastighet och flöde på er Ecodan?
« Svar #28 skrivet: 16 februari 2021, 20:47:38 »
Tack för råd, ska kika på det när det blir varmare väder.
Filter i innerdelen har jag aldrig rengjort däremot den utanpå har jag rengjort i somras.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Innerdelen står ju inomhus så varför vänta om det finns behov, blir flödet för lågt så kommer den stanna med flödeslarm.

Utanpå?
Är det magnetitfilter ni menar eller är det att ni gjort rent utedelens baksida från skräp ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!