0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Jag har också problem med avfrostning larm 228. Det är ett helt nytt system som larmat från början. Ca 1 månad gammalt nu. Ska vara installerat precis som det ska enligt manualer.Installatör ska komma i närtid och titta på det och försöka lösa det. Meddelar här sen vad de kommer fram till. Någon nämnde att köra avfrostningarna oftare, har någon provat detta?Jag har för mig att det finns en inställning som justerar just detta? Vilken utedel kör ni med och vilken storlek är det på era hus? Jag har f2120-12 i en 110kvm villa på rekommendation från både Nibe och installatör.
Kopplade in en 50l tank jag hittade på blocket under julhelgen, efter tips från detta forum. Löste inte avfrostningsproblemet men pumpen har längre driftstider vid plusgrader nu och det är ju bra.Självklart även rensat filter och luftat överallt vilket är det första man ska göra.Tror inte det har någon betydelse för avfrostningsproblematiken. Visserligen behöver den mer vatten till avfrostning, men haft systemet i flera år utan några avfrostningsproblem.Löser inte den problemet blir enda utvägen som jag ser det i dagsläget utbyte till annan värmekälla som inte kräver avfrostning till nästa säsong. Blir dyrt att köra elpatron i längden och har annat att göra än att springa ut och tina bort isen från pumpen var 3:e timme.
Installatören håller fortfarande på att felsöka.Felsökningen lååångsamt, därför har jag inte uppdaterat. Aktiva avfrostningen fungerar inte över huvud taget. över ca + 4 fungerar anläggningen normalt. Det har bytt en magnetventil men det hjälpte inte. Fortsätter att jaga. Fortsättning följer
Fastnar det "gegg" (magnetit) i partikelfiltret så blir ju flöde med automatik sämre. Och i mitt fall tillräckligt mycket sämre för att få ett meddelande om "lågt flöde".Jag har två partikelfilter. Ett som sitter ut mot radiatorsystemet och ett ut mot F2120.Det är framförallt i det förstnämnda det har fastnat "gegg" inte så mycket i det andra.I magnetfiltret fastnar det mycket.Nu har det peppar peppar... inte "larmat" på två dygn.
Löser inte NIBE det så får vi samlas och storma deras huvudkontor som Trump anhängarna gjorde i kongressen
Ja, det här är en riktig följetong. Har haft upprepade kontakter med Nibes support ang avfrostning på F2120-12 (i mitt fall), de är väldigt medvetna om problemet (tycker nog att det hela är pinsamt). Hela avfrostningsprincipen bygger på att VP hämtar värmeenergi ifrån ditt värmesystem, detta kräver en minsta temperatur och minsta flöde (21l/min) för att fungera. Om man har termostater radiatorer/golvvärma så kan dessa vara i strypt läge vilket ger flödesvaring ut till VP och avbruten avfrostning. Hade man inte gjort detta fryser VP sönder i värsta fall. Den kommande mjukvaran ska åtgärda detta genom att plocka avfrostningsenergin från varmvattenberedaren istället (vilket temporär kommer sänka VV temp). Tydligen väldigt stora problem på Nibes tyska marknad där man man har mindre system. Samtidigt har tyskland höga krav på energieffektivitet (vilken SW uppdatering försämrar). Kan tänka mig att Nibe sliter sitt hår. Inte desto mindre är detta ett oacceptabelt fel i dagsläget. På min VVM S320 har i princip all menyval som rör afrostning disablats. T.ex. starttemp för aut. avfrostning, "tillåt oftare avfrostning", vet ärligen inte hur de hade tänkt försökt flyga under radarn - felet är ju 100% detekterbart. Det vi kan göra är att trycka och trycka på Nibe, (FB, support, mail) att uppdateringen kommer så fort som möjligt. Flera här på VP forum men undrar hur stort mörkertalet är av ickeinsatta. Kanske skulle göra en "poll" på FB!?
Jag blir nyfiken på varför uppdateringen och rekommendationen att uppdatera ligger kvar om nu NIBE anser att mjukvaran är felaktig? Någon som har hört mer exakt när Nibe tror att den nya uppdateringen kommer? Januari är ju snart slut...
Detta är det svar jag fick av NIBE den 7/1 Vi har till vår förvåning uppmärksammat att det är en del maskiner som går med dåligt flöde med potentiell risk att få allvarligare maskinskador och kommer därför att släppa en ny mjukvara som bör vara testad och redo för släpp i slutet av januari. Med den mjukvaran kommer man att ta värme från tanken/beredaren, vid de fall då lågt flöde vid avfrostning föreligger, för att klar avfrostningen dvs en tankavfrostning.Det löser sannolikt avfrostningsproblemen, men grundproblemet kvarstår dvs man har för lågt systemflöde vid ”normal” avfrostning.
Hej,Jag har fått tillgång till pre release av kommande uppgradering och för min del har det hjälpt.Systemet har ett lågt flöde som tidigare stoppade systemet men med den nya uppgraderingen rullar det i alla fall på.