0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tackar, får pröva det när kylan kommer igen så den börjar avfrosta.
Ja, jag kontrollerade filtret och det var väldigt skitigt, så har nog hindrat flödet. Nu har det fungerat utan problem. Jag hade glömt att rensa filtret på ett par år.
Prövade köra minsta tillåtna hastighet från 10% upp till 50% som är max, ingen skillnad. Kommer fortfarande upp lågt flöde avfrostning. Någon som vet vad mer man kan försöka?
Låter väldigt långsökt, tyvärr tror jag att du kommer att ha samma fel. Men jag skall kolla filtren imorgon, och samtidigt be Nibe skicka den äldre firmware och flasha tillbaka.
Om det fastnar smuts i filtret så har du ju inte stopp, det cirkulerar ju. Och om du har stopp så vore det märkligt om stoppet plötsligt lossnar och fastnar i filtret. Om det nu skulle var smuts i filtret som fastnar efter att ha cirkulerat så skulle det fungera nu efter att jag rensat det. Kontrollerade det och var helt rent.Jag tror att det är läge för en gruppstämning mot Nibe, de har helt enkelt haft för många frysskador pga av undermålig produkt eller installation. Nu försöker de lösa det med mjukvaran och på så sätt lägga ansvaret på ägaren av anläggningen. Se nedan deras svar, de har vidare vägrat kommentera huruvida min installation ej är korrekt utförd av auktoriserad Nibe installatör.Som jag ser det om det nu är för klen dimension på rör etc. så att det är för lågt flöde bör falla tillbaka på installatören, alt om det är en usel konstruktion med risk för frostskador bör det falla tillbaka på Nibe. Hej Den senaste mjukvaran för F2120 (v:10609) innehåller tillsammans med inomhusmodulens nya mjukvara förbättrade avfrostningsfunktioner.Vilket ska skydda kondensorn från för lågt flöde vid avfrostning. Eftersom detta besvär uppkommit efter uppdatering indikerar det att ert flöde är lågt vid avfrostningen och därför bör ses över. Att backa mjukvaran är ingen lösning, flödet är ändå detsamma dvs för lågt. Här känner vi inte till vilken storlek ni har på er F2120 men nedan kan ni se utdrag från installationsmanualen där minsta flöde vid avfrostning finns beskrivet m.m.