0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Installerad 2018 har fungerat bra fram tills nu när det börjar bli minusgrader. Samma problem. Aktiv avfrostning har slutat att fungera. Kommer inte tillräckligt med varmvatten. Efter senaste uppdateringen har larmen bytts till: 228 Misslyckad avfrostning och 523 avfrostninglödet är lågt. Har Kontrollera smutsfilter etc. ingenting. Har ringt på service som kommer nästa vecka. Det skall ju vara garanti kvar, så vi får se vad de säger. Fortsättning följer
Även jag har samma problem som er andra. Anläggningen ( F2120-12 o SMO20 med veddockning) funkat klockrent i 2,5 år. Efter uppdatering i oktober funkar inte avfrostningen. Lågt flöde avfrostning kommer nu och då men inte hela tiden. Har haft fem Misslyckade avfrostningar sedan uppdatering, senast i natt. Har varit i kontakt med NIBE flera ggr och även haft installatör här och installerat utjämningstank för ev. ökat flöde och volym utan att detta förbättrats. NIBE har haft anläggningen uppkopplade och trimmat en del men tyvärr har detta inte hjälpt hittills. De skyller på rördimensioner, pumpen samt för stor vp för min villa!? Allt detta verkar som undanflykter enligt mej. Det har ju som sagt funkat tidigare.Är det fler som har samma problem? NIBE påstår att vi endast är ett fåtal?!Hur har ni andra kommit vidare. Nu svarar NIBE inte längre varken på Mail eller via telefon utan hänvisar till installatör. Håller med ovanstående konversationer att detta kommer ge installatörerna en hel del huvudbry och det verkar som de flesta inte vet hur de ska hitta lösningen på detta. Står nu med en anläggning som inte går att använda när det är under +4 grader!? Är det dax att dra detta vidare?Ångrar att jag överhuvudtaget uppdaterade min anläggning eller till och med köpte den överhuvudtaget.
Får jag fråga om din utjämningstank är en 4-rörs kopplad tank med en extern cirkulationspump mot huset ?Om svaret är nej och tanken är endast kopplad med 2 rör då har du ett stort tryckfall over hela systemet och då kan lösningen vara att koppla dem med 4 rör.Om ditt svar är ja, då ligger det stora tryckfallet mellan utomhus och inomhusenhet (klena rör)Maskinen bör kopplas med 28 mm CU rör som minst men helst 35 mm CU.All annan typ av PEX rör e.t.c. är strikt att avråda p.g.a. styora tryckfall över alla presskopplingar./D
Vad anser du är flödeskravet vid uppvärmning, avfrostning och vilken minimum inkommande temperatur till värmepumpen?
Daikin_ En fråga.Vad har du hittat Nibes specifikation på min 21 l/min någonstans? Har sett att de vill ha 10 l/kw i manualen men inte flödet. Tack för svar
Det är 0,35 l/m vid avfrostning på 2120-12 modellen.https://proffs.nibe.se/nibedocuments/27528/331419-5.pdfsid 48
Den står inte 0,35 l/m utan 0,35 l/s. Det betyder är 21 l/m räknas är 0,35 l/sek gånger 60 sek = 21 l/min!
Har nu fått svar från Nibe gällande Lågt flödeDe har insett att en del anläggningar har problem och tänker släppa en ny mjukvara i januari (den är under test nu) denna kommer att ta vatten ifrån tanken/beredaren vid det fall lågt flöde skulle uppstå.Gott att veta att de tar sitt ansvar och löser detta så vi får en vp som funkar även vid kallt väder