Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi Ninja  (läst 25731 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mjskara

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #45 skrivet: 22 september 2020, 07:51:59 »
Då var en FT25:a beställd här iallafall, så får man hoppas den blir bra 😊
Nu kan jag ju inte jämföra med Hero men kul att jämföra den mot AP25 sen iallafall.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #46 skrivet: 22 september 2020, 08:36:30 »
Lite nyfiken på vad du själv anser om ljudskillnaden på motsvarande luftflöde på AP25 och FT25  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mjskara

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #47 skrivet: 22 september 2020, 09:04:21 »
Ja det ska bli intressant då den "ska" vara lite mer högljudd. Inte så noga här då sen sitter i en hall. Mot AP:n som sitter i sovrummet.
Men vår IVT KHR-N 12 på mellersta fläktläget stör mer i sovrummet än AP:n på läge 4. Då sitter ändå IVT:n en våning ner och två dörröppningar bort. Men jag tycker AP:n ger ett dovare och mindre störande ljud. Så jag hoppas på samma från FT:n

Morre70

  • Gäst
Morre70
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #48 skrivet: 25 september 2020, 15:07:19 »
Hej, jag väljer mellan en Hero LN35 och en Ninja FT35 till mitt hus på 115 kvm. Ska ersätta en gammal Panasonic som har gett upp för gott.

Ninjan verkar vara nyare och lokala installatören hävdar att den är mycket bättre men när jag tittar på specarna så fattar jag inte riktigt varför, vissa värden verkar ju vara sämre.

Nån som kan förklara varför den skulle vara bättre?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #49 skrivet: 25 september 2020, 15:53:34 »
Nä, kan inte ge något svar på varför ninja skulle vara bättre

LN är ”bättre” om den ryms med sin större innerdel och tänk på att vingarna nedåt kan gå rätt långt ner om den hamnar ovanför en dörr eller fönster
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mjskara

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #50 skrivet: 08 oktober 2020, 22:56:50 »
Nu har vi fått vår nya FT25 installerad igår. Mycket smidig och ser bra ut. Tycker den låter ganska likt den AP25 som vi har, även om den har mindre luftflöde på respektive hastighet.
Ska bli intressant när kylan väl kommer hur den funkar. Synd bara att flera funktioner inte går styra via appen, då vi aldrig använder fjärrkontrollerna.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #51 skrivet: 08 oktober 2020, 23:51:35 »
Lite större spann på ninja 25 som har lägre lägsta flöde och lite högre högsta flöde.

På högsta fart på båda så är det snarlikt flöde men rätt stor skillnad decibelmässigt enligt spec.
Lite nyfiken på vad du anser om ljudskillnaden om du kör båda på max fläkt och luftriktaren ställd i samma läge och du står på samma avstånd ifrån dom ?

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mjskara

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #52 skrivet: 10 oktober 2020, 13:33:13 »
Den är lite mer högljudd än AP speciellt på de två högsta hastigheterna. Men ingen större skillnad på dom faktiskt, sen sitter mina ganska olika också.
FT sitter i änden på en smal hall medans AP sitter mitt i ett stort rum.
Men är väldigt nöjd med ljudnivån ändå, högsta hastigheten är mindre påträngande än mellanläget på den gamla IVT:n.

Har dock inte fått det nya cirkulationsläget att funka, gör ingen annan skillnad än att den höjer en grad och tänder en symbol i fjärran.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #53 skrivet: 10 oktober 2020, 16:30:59 »
På näst högsta är det märkbar skillnad på luftflöde så där borde FT25 låta lite mer
På högsta fläktläge är det inte så stor skillnad

Nu påverkas ljud av förhållanden i rummen men ändå kul att höra hur du upplever ljuden.

Om du tex ställer in den på 22 grader och värmedrift och tex flökltlläge 2 och sen stegar ner temperaturen till tex 17 grader så borde man kun lura den så den stänger av kompressorn och fortsätter blåsa på inställd fläkthastighet.
Cirkulation måste självklart vara aktiverat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #54 skrivet: 19 augusti 2021, 15:32:09 »
Den är lite mer högljudd än AP speciellt på de två högsta hastigheterna. Men ingen större skillnad på dom faktiskt, sen sitter mina ganska olika också.
FT sitter i änden på en smal hall medans AP sitter mitt i ett stort rum.
Men är väldigt nöjd med ljudnivån ändå, högsta hastigheten är mindre påträngande än mellanläget på den gamla IVT:n.

Har dock inte fått det nya cirkulationsläget att funka, gör ingen annan skillnad än att den höjer en grad och tänder en symbol i fjärran.

Hur ser det ut, nöjd med Ninjan ännu?
Har planer på att införskaffa en

Utloggad v_hasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #55 skrivet: 02 november 2021, 02:56:27 »
Jag har precis fått en Ninja FT35 installerad. Mitsubishi har ändrat rekommenderad säkring från 16A till 13A.
Hittills verkar allt bra, och det ska bli spännande att se hur den funkar när kylan slår till.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #56 skrivet: 02 november 2021, 07:50:02 »
Ninjan känns som ett vettigt alternativ om man behöver en liten innedel med skaplig uteffekt, nackdelen är väl lite lägre COP än de allra bästa, vilket är vanligt när innedelarna blir "små".
Så vitt jag kan förstå är de populära hos installatörerna, inte mycket klagomål på maskinerna efter installation.
Tycker det varit få klagmål i forumet också, trots att de såldes hela förra vintern.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #57 skrivet: 02 november 2021, 15:01:20 »
Den enda ”nackdelen” med NINJA 35 är att utedelen är större och jobbigare för installatören att baxa runt med  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jantijanti

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Real janti
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #58 skrivet: 11 november 2021, 17:32:57 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #59 skrivet: 12 november 2021, 07:51:29 »
Inte allt för imponerande eller?
Tycker att de verkar tappa mycket effekt och COP redan vid -5 utetemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 338
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!