0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
25:an har jag för mig att jag sett uppgift på 3kW vid -25 så tippar på att 50 modellen ger 4kW eller straxt under vid -25 så någonting mellan 4 o 5kW vid -20 är då rimligt.Välja modell för att klara ett par dagar när det är -20 eller kallare tror jag inte är rätt väg då det inte är på dom dagarna man tjänar några större pengar.Mitsubishi LN50 ger 6kW vid -15 om man bara ska titta på effekter när det är kallt men den är ingen höjdare höst och vår om man inte når riktigt stora ytor.Men alla lockas vi av olika saker och välj det märke och modell med en återförsäljare som känns bra efter hembesök så blir du nöjd
Hittade lite vettig förklaringDen lägsta temperatur som ingår i mätningarna är dock -7°C.Detta innebär att det SCOP-värde du tittar på när du köper värmepump troligen är ett värde för klimatet i Strasbourg och att värdet inte säger något om hur effektiv värmepumpen är vid lägre utomhustemperaturer än -7°C, oavsett klimatzon. Beroende på var du bor i Sverige kan SCOP-värdet därför bli ganska meningslöst.Prioriteringsording vid val av pumpRätt kapacitet för ditt husKraftigt luftflödeRätt placeringBra effekt vid låga temperaturer Nu kan du snegla lite på SCOP