Hej,
jag borrade för bergvärme för ett tag sedan. Då råkade jag se en begagnad Thermia Diplomat 12kw -2004 till salu, av en slump.
Jag köpte den därför, lite på chans. Den var ju gammal, men kostade 5000:-.
installatören installerade den. Den gick tyst och fint och funkade klockrent.
Någon vecka senare märkte jag att ett element läckte, så montören var där igen och fick tömma systemet på vatten. När det var gjort startade han pumpen igen och då reagerade han på att den startade lite tungt och förde lite oväsen (jag var inte närvarande själv). Han misstänkte att mjukstarten började bli dålig.
Nu någon vecka senare var jag på plats för att lyssna på oljudet och den tunga starten av pumpen. Nu är jag ingen expert, men starten verkade gå som den skulle (antar jag). Däremot tycker jag, rätt säkert, att pumpen för betydligt högre oväsen nu än vad den gjort tidigare. Det är ett lite metalliskt ljud.
Jag upplever att det kommer från kompressorn. Jag har petat och hållit i kompressorn och andra komponenter osv, men ljudet är det samma vad jag än gör.
Det finns inga felmeddelanden eller varningar och motorskydd eller annat har aldrig slagit till.
Jag ska försöka få upp en video med det inspelade ljudet..så kanske någon expert kan säga vad de tror.