0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Borås, det innebär ju vanligtvis inte extremt kalla nätter. Jag ser det som att du har bra flöde i din borra, 150 meter, och fortfarande plusgrader in på köldbäraren. En indikation på bra flöde är att inkommande köldbärare reagerar relativt snabbt på energiuttag från värmepumpen. Gå gärna in och kontrolllera ifall inkommande temperatur på köldbäraren tydligt följer eneergiuttaget, d.v.s. även återhämtar sig snabbt vid minskat uttag. Många borror har ett visst djup, men inget direkt flöde. Man tar energin ur själva berget omkring borran, vilket kräver djupare borra. En S1256 stoppar ju driften först när utgående köldbärare är -8C, och innan detta sker, har olika intelligenta funktioner reducerat effektuttaget automatiskt. Nibe ansåg att min borra var för liten för en F1245-10 on/off-maskin, men en F1255-12 inverter var ok med tanke på anpassningsfunktioner. Du kan ju även fråga den som borrade hos dig om flöde m.m. Brunnsborrare kan sitt berg och flöde. En annan fördel med att satsa på 13kW är att kompressorns frekvensomriktare matas med 3-fas, vilket ger en jämn fördelning av belastningen. 8 kW matas med 1-fas till kompressorns frekvensomriktare. Som sagt, elpatron är dyrt, och med de nya effekttarifferna som Borås får den 1 April 2026 skulle inte jag vilja ha elpatroner. Jag har liknande effekttariffsystem, där man tar ut 121kr/kWh. Låt oss säga att 7kW elpatroner går in någon gång under månaden och huset i övrigt drar 2kWh, bestraffas du med 9 x 121kr = 1089kr extra den månaden. Då är det bättre att ha en 13kW värmepump, som klarar allt utan elpatron.Hellre en 13 kW som du eventuellt behöver strypa effektmässigt, än att riskera att betala de nya effektarifferna på en elpatron i värmepumpen. Skulle borran visa sig bli för kall allt för ofta, är det bara att ställa ned maxfrekvens från exempelvis 94Hz till 70Hz, så har du konstant minskat dess maximala effekt.
Hellre en 13 kW som du eventuellt behöver strypa effektmässigt, än att riskera att betala de nya effektarifferna på en elpatron i värmepumpen. Skulle borran visa sig bli för kall allt för ofta, är det bara att ställa ned maxfrekvens från exempelvis 94Hz till 70Hz, så har du konstant minskat dess maximala effekt.