0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Köp min Grundfos Magna 32-120 f så behöver du inte dimensionerna... Du bara drar på så att det blir lagom.
på vilken sida väklaren ska pumpen sitta ? ska du anv bergvärmens pump på primärsidan?.Låter billigare att dra koppar å skipa växlaren.
Nu tror jag ju att du diver lite med mig. Jag är som trådstarten säger ute efter en pump som klarar i runda slängar 1,5m3/h är hyffsat energieffektiv i det arbetsområdet och det är inte ditt förslag. Speciellt inte om vi pratar proportional pressure.
Tror du kommerbli besviken på ditt system om varje konvektor behöver 1 resp 0.5 m3 flöde och du dimensioerar för ett totalt flöde på 1.5 m3. Som jag ser det behöver du 3 m3 flöde genom vvx. Men det är klart min pump är för stor, men tror du gör bäst i att dimensionera den kraftigt så du kan uppfylla flödesvillkoren.
Det krävs nog grövre slang för att nå det önskade flödet. Tryckfallet i 40 meter slang med innerdiametern 16 mm blir 170 kPa vid 1,5 m3/h.
Hittade den här artikeln som går igenom hur man kan räkna på hur stor pump man egentligen behöver. Artikeln diskuterar värme så deltaT är ganska stort och tabellerna är inte speciellt relevanta men det går ju att använda formlerna för att räkna fram en vettig dimensionering även för kyla, om jag inte tänker helt fel...https://www.eceee.org/static/media/uploads/site-2/library/conference_proceedings/eceee_Summer_Studies/2007/Panel_6/6.346/paper.pdf
1) i de högre temperaturer du kommer att jobba så kan du inte räkna med att få ut full effekt utan just 6-8 kw 2)om du bara tror att du kan ta ut 6 kw så ska du inte förlora 1-2 kw realativ effekt i en värmeväxlare.
Köp en LVP o kyl med det blir billigare än 4 konvektorer , växlare stamnät , styrning och pumpar . Sprider inte så bra dock