0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Jo jordvärme är också väldigt bra. Blir lite billigare än att borra för bergvärme och slangen kan plöjas ner om man inte gräver. Dock kräver det en stor tomt med lämplig mark utan en massa stenar. En perfekt lösning för de som bor på landet och har en rejäl potatisåker. Lera fungerar bättre än om man t.ex. har sand under tomten.NIBE's dimensioneringsprogram tillhandahålls bara till återförsäljarna, inte privatpersoner. Är säkert för andra märken också. Jag råkade hitta gamla versionen på nätet men glömt var. Nu finns det som sagt fler nya modeller att räkna på och luftvattenvärmepumparna har blivit ytterligare något bättre. Du kan be att få offerter med energikalkyl från olika firmor. Har på forumet finns tjänsten www.energioffert.se där man kan anmäla sig och sedan får svar/offerter från olika firmor. Ja har man särskilda behov kan FTX vara fint att ha även i södra halvan av landet. Men det blir en hel del ny dragning av ventilationsrör i huset. Vill ni kombinera det med kyla/svalka för sommaren ska rören vara kondensisolerade.
Hej! Eftersom er totala elförbrukning innan stugorna ligger på ca 29 MWh/år utgår jag från det till själva huset. Hade ni inte haft en frånluftsvärmepump såsom IVT 490 hade ni haft en el-förbrukning på 29+8=37 MWh/år. Hushålls-el till matlagning, belysning, TV, dator, spelboxar etc brukar man förenklat säga 5 MWh/år men ni är fem personer och har stort hus så det bör vara minst 6 MWh/år eller kanske ännu mer. Då behöver pannan tillföra 37-6=31 MWh/år energi till uppvärmning och varmvatten (högt för ett hus från 2003). Förenklat behöver då en värmepump en knapp tredjedel av detta som drivenergi, ca 10 MWh/år, och resten av energin hämtas gratis ur borrhålet eller utomhusluften. Nu har jag den gamla versionen av NIBE's dimensioneringsprogram och kan med dess hjälp räkna betydligt mer noggrant och få fram rekommenderat borrdjup i olika delar av landet. Resultatet blev att drivenergin blir 8,6 MWh/år och energibesparingen 23 MWh/år med bergvärme. Med luftvattenvärme blev drivenergin 11 MWh/år och energibesparingen 20,5 MWh/år.
Hej hej! Energimyndigheten försöker säkert göra så seriösa tester det är möjligt. Tester måste ske under vissa förhållanden men jag tycker de ser ut att stämma med dimensioneringsprogrammet och min erfarenhet i alla fall. Om man i verkligheten ofta använder väldigt mycket varmvatten på kort tid (t.ex. stort bubbelbadkar) och kompressorn inte hinner med så kommer el-patronen att arbeta. Då blir resultatet inte lika bra som i testet om man där räknat med att användningen av varmvatten är mer utspridd över tiden. I det gamla dimensioneringsprogrammet är det NIBE's F2040-serie samt Split som fortfarande säljs så vill man ha en exakt kalkyl med senaste modellen F2120 så får man kontakta någon återförsäljare.
Hej!Jo kostnaden för el-anslutningen stiger snabbt när man behöver kraftiga huvudsäkringar. Kan också innebära att servis-kabeln till huset måste bytas. Ni har ju ett stort hus plus två kompletta stugor så det känns som minst 35 A behövs, kanske 50 A. Bergvärmepump är den bästa lösningen för att klara sig med så små huvudsäkringar som det är möjligt. Med en luftvattenvärmepump ökar el-förbrukningen mer än för bergvärme när det blir riktigt kallt ute.Stämmer att IVT 490 har en liten kompressor som bara ger ca 2 kW värme. Motsvarar precis NIBE 360P eller F370 med lika små kompressorer och det är besparingssiffrorna från NIBE jag utgår ifrån. 8000 kWh/år är en försiktig uppskattning, kanske det är 8500 kWh/år i ett stort hus som ert(?) NIBE F370, som har ett nytt optimerat styrsystem, kan i vissa fall ge en besparing på drygt 9000 kWh/år enligt dimensioneringsprogrammet.