0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hur tolkar ni detta då? Det är iaf min teori.Men i princip så har det ingen avgörande betydele, huvudsaken är att innerdelen hamnar rätt.Fuktig luft bär en större mängd energi som man kan göra sig tillgodo av, medans man får mindre avfrostningar på solsidan med den torrare luften!
Citat från: jman skrivet 16 oktober 2006, 09:34:38Hur tolkar ni detta då? Det är iaf min teori.Men i princip så har det ingen avgörande betydele, huvudsaken är att innerdelen hamnar rätt.Fuktig luft bär en större mängd energi som man kan göra sig tillgodo av, medans man får mindre avfrostningar på solsidan med den torrare luften! Innerdelens placering bör nog rankas högre än utedelens placering, där håller jag med dej. Däremot förstår jag inte vad du menar med fuktig luft ? Det är helt riktigt att den relativa luftfuktigheten påverkas när solen ligger på och värmer upp luften, men fukthalten, d v s hur många gram vatten som finns i varje kubikmeter luft, påverkas INTE (snarare ökar den), och då kan inte luftens värmekapacitet påverkas. Man får mindre avfrostningar på solsidan tack vare att luften har ett större energiinnehåll. Batteriet kommer att få en högre drifttemperatur och det kommer att bildas mindre frost. När solen ligger på så kan det räcka för att batteriet ska hålla sig över nollan, och då behövs inga avfrostningar alls.MVH/Gano
ähh utedelen hamnar där den hamnar det är viktigare att hitta en mkt bra plats på innerdelen..... det är då min uppfattning....... MvH Krister
haha
Söderläge för att utnyttja värmen i luften är ju en självklarhet, om man kan välja, för det är ju så en Luft/Luft Värmepump jobbar.
Du har absolut rätt i det du skriver att det är viktigare med en bra placering av innerdelen än placeringen av utedelen. Har du inte innerdelen placerat på ett bra ställe kommer du inte att kunna nyttja värmen från pumpen på ett maximalt sätt man vill ju ha vart i hela huset och inte bara i närheten av pumpens innerdel. MvH Krister
Anledningen är att man fortfarande har en större mängd energi i fuktig luft