Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Norr eller södervägg  (läst 28088 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gano

  • Gäst
gano
SV: Norr eller södervägg
« Svar #30 skrivet: 16 oktober 2006, 09:48:48 »
Hur tolkar ni detta då? Det är iaf min teori.

Men i princip så har det ingen avgörande betydele, huvudsaken är att innerdelen hamnar rätt.

Fuktig luft bär en större mängd energi som man kan göra sig tillgodo av, medans man får mindre avfrostningar på solsidan med den torrare luften!

Innerdelens placering bör nog rankas högre än utedelens placering, där hÃ¥ller jag med dej.  :)

Däremot förstÃ¥r jag inte vad du menar med fuktig luft ? Det är helt riktigt att den relativa luftfuktigheten pÃ¥verkas när solen ligger pÃ¥ och värmer upp luften, men fukthalten, d v s hur mÃ¥nga gram vatten som finns i varje kubikmeter luft, pÃ¥verkas INTE (snarare ökar den), och dÃ¥ kan inte luftens värmekapacitet pÃ¥verkas.  Sc:,h

Man får mindre avfrostningar på solsidan tack vare att luften har ett större energiinnehåll. Batteriet kommer att få en högre drifttemperatur och det kommer att bildas mindre frost. När solen ligger på så kan det räcka för att batteriet ska hålla sig över nollan, och då behövs inga avfrostningar alls.

MVH/Gano

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Norr eller södervägg
« Svar #31 skrivet: 16 oktober 2006, 10:07:40 »
Hur tolkar ni detta då? Det är iaf min teori.

Men i princip så har det ingen avgörande betydele, huvudsaken är att innerdelen hamnar rätt.

Fuktig luft bär en större mängd energi som man kan göra sig tillgodo av, medans man får mindre avfrostningar på solsidan med den torrare luften!

Innerdelens placering bör nog rankas högre än utedelens placering, där hÃ¥ller jag med dej.  :)

Däremot förstÃ¥r jag inte vad du menar med fuktig luft ? Det är helt riktigt att den relativa luftfuktigheten pÃ¥verkas när solen ligger pÃ¥ och värmer upp luften, men fukthalten, d v s hur mÃ¥nga gram vatten som finns i varje kubikmeter luft, pÃ¥verkas INTE (snarare ökar den), och dÃ¥ kan inte luftens värmekapacitet pÃ¥verkas.  Sc:,h

Man får mindre avfrostningar på solsidan tack vare att luften har ett större energiinnehåll. Batteriet kommer att få en högre drifttemperatur och det kommer att bildas mindre frost. När solen ligger på så kan det räcka för att batteriet ska hålla sig över nollan, och då behövs inga avfrostningar alls.

MVH/Gano


Jag fick detta förklarat av en energirådgivare på en energimässa för ett par år sedan.
Enligt honom så har en högre luftfuktighet en högre energimängd pga, tröghet !!

Medans den torrare luften har mindre möjlighet att bära energi, så hans råd var alltid att en inverterpump bör sitta på skuggsidan av huset!

Skrev att det var en teori! Jag har inte 100% koll på fysiken.
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

gano

  • Gäst
gano
SV: Norr eller södervägg
« Svar #32 skrivet: 16 oktober 2006, 20:57:15 »
Märkligt.  Sc:,h 

Man kanske skulle rösta om saken härinne i forumet ?

MVH/Gano

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Norr eller södervägg
« Svar #33 skrivet: 16 oktober 2006, 20:59:10 »
ähh utedelen hamnar där den hamnar det är viktigare att hitta en mkt bra plats pÃ¥ innerdelen..... det är dÃ¥ min uppfattning....... MvH Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

gano

  • Gäst
gano
SV: Norr eller södervägg
« Svar #34 skrivet: 16 oktober 2006, 21:37:23 »
ähh utedelen hamnar där den hamnar det är viktigare att hitta en mkt bra plats pÃ¥ innerdelen..... det är dÃ¥ min uppfattning....... MvH Krister   *vinkar*

Nej du, här ska nagelfaras och diskuteras i minsta detalj  ;D ;D ;D ;D ;D SÃ¥ lätt kommer man inte undan. ;D ;D

MVH/Gano

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Norr eller södervägg
« Svar #35 skrivet: 16 oktober 2006, 21:39:45 »
haha
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad raikul

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Norr eller södervägg
« Svar #36 skrivet: 16 oktober 2006, 21:55:47 »
haha
b hej 1!lite rÃ¥d istället beställde  sanyo sap-crv93ehna men hade tänkt mig en panaasonic e9ekeb är  det i praktiken nÃ¥n skillnad?enl.r&r   sÃ¥ verkar ekeb vara effektivare .tack för ordet!

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Norr eller södervägg
« Svar #37 skrivet: 17 oktober 2006, 08:31:10 »
ähh utedelen hamnar där den hamnar det är viktigare att hitta en mkt bra plats pÃ¥ innerdelen..... det är dÃ¥ min uppfattning....... MvH Krister   *vinkar*


Ja det håller jag med om absolut, men det är väl ändå så att det finns för/nackdelar med val av placering för utedelen.
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

Utloggad BJK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Norr eller södervägg
« Svar #38 skrivet: 17 oktober 2006, 10:23:53 »
Söderläge för att utnyttja värmen i luften är ju en självklarhet, om man kan välja, för det är ju så en Luft/Luft Värmepump jobbar.
Östergötland och direktelhus från 1972 på ca 130 kvadratmeter (1,5 plan).
2 x Värmepump
ME FD25-VABH på bv och äldre Panasonic på övervåningen.
Beräknad total årsförbrukning: 11300kWh (inkl hushållsel så klart!).

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Norr eller södervägg
« Svar #39 skrivet: 17 oktober 2006, 10:43:23 »
Söderläge för att utnyttja värmen i luften är ju en självklarhet, om man kan välja, för det är ju så en Luft/Luft Värmepump jobbar.



Nej, där anser jag att du har fel, det är inte en självklarhet. 

Anledningen är att man fortfarande har en större mängd energi i fuktig luft pga, luftens tröghet samt att på den torra sidan av huset oftast solsidan har mindre avfrostningar. Men det är alltså inte en självklarhet att en inverterpump ska sitta på solsidan.
Dock finns det för/nackdelar med bägge placeringarna.

Men som jag dock tidigare påpekat är placeringen av innerdelen den viktigaste faktorn.

Om någon som är mera påläst, vill bekräfta eller dementera detta vore det bra.
För jag är väldigt nyfiken pÃ¥ om jag har rätt eller fel. Men tror att jag har en poäng i det jag skriver  a:gl
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Norr eller södervägg
« Svar #40 skrivet: 17 oktober 2006, 11:49:47 »
Du har absolut rätt i det du skriver att det är viktigare med en bra placering av innerdelen än placeringen av utedelen. Har du inte innerdelen placerat pÃ¥ ett bra ställe kommer du inte att kunna nyttja värmen frÃ¥n pumpen pÃ¥ ett maximalt sätt  man vill ju ha vart i hela huset och inte bara i närheten av pumpens innerdel.  MvH Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Norr eller södervägg
« Svar #41 skrivet: 17 oktober 2006, 11:52:37 »
Du har absolut rätt i det du skriver att det är viktigare med en bra placering av innerdelen än placeringen av utedelen. Har du inte innerdelen placerat pÃ¥ ett bra ställe kommer du inte att kunna nyttja värmen frÃ¥n pumpen pÃ¥ ett maximalt sätt  man vill ju ha vart i hela huset och inte bara i närheten av pumpens innerdel.  MvH Krister   *vinkar*

Vad tror du om min teori ang, energihalten på den fuktiga sidan av huset då?
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

gano

  • Gäst
gano
SV: Norr eller södervägg
« Svar #42 skrivet: 17 oktober 2006, 13:00:22 »
Anledningen är att man fortfarande har en större mängd energi i fuktig luft

Nej, jag håller inte med.

Relativ luftfuktighet = Anger hur mättad luften är på vatten. Anges i %.
Fukthalt = Antal gram vattenper kubikmeter luft. Avgör tillsammans med temperaturen luftens energiinnehåll.

Det är ingen skillnad på fukthalt på syd respektive nordsida. När luft värms upp sjunker den relativa luftfuktigheten, däremot påverkas inte fukthalten. Det finns fortsatt lika mycket vatten i luften, vilket gör att när temperaturen stiger så ökar energiinnehållet i luften.

Varmare luft med lägre relativ luftfuktighet gör att:

- Värmeväxlarbatteriet i utedelen ökar i temperatur, vilket gör att COP ökar.

- Behovet för avfrostningar minskar eller försvinner. Avfrostningar ger ca 10-20% reduktion av effekten.

Att man skulle få bättre verkningsgrad med kallare luft som ligger närmare daggpunkten (högre relativ luftfuktighet) är ett argument tagit ur sitt sammanhang.

När frosten bygger pÃ¥ värmeväxlaren försämras luftgenomsläppligheten och verkningsgraden gradvis tills dess att fläkten inte orkar dra igenom luft längre. Man kan dra en parallell till drift i fuktigt väder. MÃ¥nga är vittnesmÃ¥len pÃ¥ denna hemsida hur hÃ¥rt värmepumpen fÃ¥r jobba i fuktigt väder för att hÃ¥lla värmen inomhus. NÃ¥gra grader kallare och torrare luft sÃ¥ vips har värmepumpen ett bättre liv.  :) :)

MVH/Gano



Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Norr eller södervägg
« Svar #43 skrivet: 17 oktober 2006, 13:07:24 »
Okej, det låter vettigt i mina öron, men när man får en viss information av en energirådgivare som låter trovärdig så köper man gärna det! Sen har jag iofs hört flera som förespråkar fuktiga sidan som placering.

Men om vi ponerar att man har den på den fuktiga sidan så länge det är ett par plusgrader eller varmare borde det då inte vara en fördel?
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

gano

  • Gäst
gano
SV: Norr eller södervägg
« Svar #44 skrivet: 17 oktober 2006, 13:42:38 »
Om det är några plusgrader, litet energibehov i huset plus att solen är komplett skymd bakom moln så är det fortfarande så att luften inte innehåller mer vatten på nordsidan, den innehåller alltså inte mer energi och det finns fortfarande ingen fördel att placera den på nordsidan. Vid ett sådant väderförhållande är nordsidan och sydsidan lika dåliga.

Men nu är vi inne på hårklyverier. Givetvis har innerdelens placering större betydelse än utedelen. Hittar man en lika bra placering på innerdelen så att utedelen kan sitta i sydläge så gör det.

Jag kan stiga upp i vittnesbåset och säga under ed att följande händer när vår/vinter/höstsolen ligger på:

-Temperaturen ökar på luften in i utedelen. Har själv mätt 5 graders skillnad.
-Avfrostningarna blir färre eller upphör helt. Bosse VP-doktorn har loggat.
-Driveffekten minskar (COP ökar). Har en effektmätare permanent placerad på värmepumpen.

=Mer värme till mindre kostnad.  :) :) ;)

MVH/Gano

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!