Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?  (läst 2952 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2905
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #15 skrivet: 22 december 2018, 12:27:45 »
Du borde testa Logger2020, då får man med alla siffror.
Jag har Logger2020 men förstår inte vad det är för siffror du saknar och inte vad det är du menar skulle ha blivit så mycket bättre med Logger2020.  Logger2020 är bra, men i det här fallet visar energibolagets siffror den verkligt uppmätta förbrukningen så Logger2020 kommer inte kunna mäta det exaktare.

Jag påstår ingenting, jag vet att man inte spar någonting på att nattsänka för ett dygn.
Nu flyttar du fokus till en vecka men jag skriver det igen, jag tog upp det för att visa som ett exempel. 
Det var du som påstod att man inte sparade någonting ens på att sänka temperaturen en hel vecka när man är bortrest utan att det resulterar i en ren förlust.  Tråkigt för dig, det kanske är så att DIN utrustning är kass på något sätt.  Under sportlovet så sparade jag in runt 700 kWh på att sänka, så det måste vara du eller din utrustning som gör fel.  Och naturligtvis riktar jag in mig på dina värsta argument först.  Tar du tillbaka dem och erkänner att du har fel, så kan vi ju fortsätta med dina andra argument.

Hade du haft tydligare utrustning kunde du istället köra 10 dagar utan nattsänkning och 10 dagar med nattsänkning
Hade mitt hus stått i en klimatkammare så hade jag kunnat göra det ja.  Nu står det inte i en klimatkammare och dessutom sparar jag pengar på "nattsänkning" så det finns ingen som helst anledning för mig att köra 10 dagar utan bara för att göra dig ledsen, i synnerhet som ditt föreslagna test alltså inte ger så mycket då det är svårt att få samma utomhustemperatur/sol/vind m.m. att vara densamma under 20 dagar i sträck.
« Senast ändrad: 22 december 2018, 12:29:32 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4519
  • Kön: Man
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #16 skrivet: 22 december 2018, 12:42:13 »
Har funderat lite över problematiken. Figuren illustrerar temperaturförloppet under en tillfällig sänkning av rumstemperaturern. ............Men man är den man är: värmepumpnörd.
tack Roland! Precis vad som behövdes...men det saknas några bokstäver i figuren....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla med inredd vindsvåning byggd 1939 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 6126
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #17 skrivet: 22 december 2018, 12:57:26 »
COP skillnaden kan nog vara rätt stor om man jämför att den ganska frekvent går på låg/dellast jämfört med att den ska starta upp och ge 100% på tidig morgon när det dessutom kan vara som kallast ute då jag nu tog för givet att det är en luft/vatten det handlar om.

Men det var bara en fundering och inget påstående eller fakta i detta fall är bäst man påpekar  ::)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8248
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #18 skrivet: 22 december 2018, 13:40:12 »
tack Roland! Precis vad som behövdes...men det saknas några bokstäver i figuren....

Det råkade bli en tidigare variant av bilden, har bytt ut den.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3082
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #19 skrivet: 22 december 2018, 15:59:03 »
Jag har Logger2020 men förstår inte vad det är för siffror du saknar och inte vad det är du menar skulle ha blivit så mycket bättre med Logger2020.  Logger2020 är bra, men i det här fallet visar energibolagets siffror den verkligt uppmätta förbrukningen så Logger2020 kommer inte kunna mäta det exaktare.
Det var du som påstod att man inte sparade någonting ens på att sänka temperaturen en hel vecka när man är bortrest utan att det resulterar i en ren förlust.  Tråkigt för dig, det kanske är så att DIN utrustning är kass på något sätt.  Under sportlovet så sparade jag in runt 700 kWh på att sänka, så det måste vara du eller din utrustning som gör fel.  Och naturligtvis riktar jag in mig på dina värsta argument först.  Tar du tillbaka dem och erkänner att du har fel, så kan vi ju fortsätta med dina andra argument.
Hade mitt hus stått i en klimatkammare så hade jag kunnat göra det ja.  Nu står det inte i en klimatkammare och dessutom sparar jag pengar på "nattsänkning" så det finns ingen som helst anledning för mig att köra 10 dagar utan bara för att göra dig ledsen, i synnerhet som ditt föreslagna test alltså inte ger så mycket då det är svårt att få samma utomhustemperatur/sol/vind m.m. att vara densamma under 20 dagar i sträck.


Du ser ju själv vilken kass graf du presenterade, framgår ju i princip ingenting. Så dålig graf går ju inte ens att uppnå på Logger2020 även om du tar dom sämsta möjliga alternativen.

Sen far du med direkta osanningar om du sparar 100kwh per dygn genom att sänka temperaturen på huset men du återvärmer upp huset på 24 timmar. nono  Dessutom hade Hissings backa i Göterborg en utomhusmedeltemperatur på -1 under samma tidsperiod.

Du påstår någonting som du inte vill bevisa, förutom med oläsbara grafer. ;)
Det spelar ingen roll om temperaturerna skiljer sig åt under 10 dagar för man ser tydliga tendenser ändå.

Tegelfasadsvilla i Sörmland, byggdes-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   14 867 Kwh.
2017:   15 812 Kwh.
2018:   16 391 Kwh. 
 
Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   876kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014.
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2905
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #20 skrivet: 22 december 2018, 18:11:31 »
Du ser ju själv vilken kass graf du presenterade, framgår ju i princip ingenting.
Jag trodde du förstod att det var ett ursnitt ur hela 2018 som du fick se och därför y-axeln inte var med, då den egentligen inte spelar någon roll, då temperaturkurvan bara är med för att visa hur förbrukningen påverkas av denna, utan att för den skull intressera sig för själva temperaturerna.  Eftersom jag antog att din skärm hade begränsningar.  Men här är hela grafen och jag har delat in X-axeln i veckor åt dig.




Sen far du med direkta osanningar om du sparar 100kwh per dygn genom att sänka temperaturen på huset men du återvärmer upp huset på 24 timmar. nono 
Och hur drar du den slutsatsen?  Du kan nu själv läsa ut förbrukningen ur diagrammet (om du orkar scrolla så mycket).  Annars är förbrukningsunderlaget uppdelat per dag här:



Dessutom hade Hissings backa i Göterborg en utomhusmedeltemperatur på -1 under samma tidsperiod.
Totalt ointressant information, men ser inte hur det på något sätt talar emot mina siffror?

Du påstår någonting som du inte vill bevisa, förutom med oläsbara grafer. ;)
Eller så är det du som inte vill eller kan förstå graferna?  Meningen med graferna, efter att ha "vänt upp och ner" på temp-kurvan, var att du skulle se hur kurvorna avviker från varandra under perioder då jag inte varit hemma och även kan se vad som händer när jag kommer tillbaka.
« Senast ändrad: 22 december 2018, 18:31:17 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8248
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #21 skrivet: 23 december 2018, 10:11:45 »
Jag läser av drifttimmar och elförbrukning månadsvis. När jag tittar på de år vi har varit bortresta under den tid huset behöver värmas är minskningen i elförbrukning ca 10 kWh/dag temperaturen har varit sänkt om man jämför med samma månad andra år. Det inkluderar energin som krävs för att värma upp huset igen för jag kan inte påminna mig att vi har kommit hem alldeles innan ett månadsskifte. Enda tillfället det inte går att se någon minskning är när vi var bortresta en vecka mars 2005. Det var en väldigt kall månad med all time high vad gäller tillsatstimmar under mars. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3082
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #22 skrivet: 24 december 2018, 10:10:16 »
Förbrukar man 250Kwh per dygn när det är -1 ute så är förmodligen huset så pass stort att det är svårt att avläsa skillnaden med att nattsänka 8-10 timmer då husets tröghet påverkar för mycket. Likaså trögheten att återvärma huset.

Och om huset förbrukar 100Kwh MER förutom dom där 150Kwh i grundvärme så krävs det rejäla doningar till radiatorer samt extremt kraftig värmepump för att återfå normal temperatur på 24 timmar.

Eller så är Ridax värre på hushållsel än Rickard.
Någonting är iallafall inte normalt jämfört med oss vanliga villaägare. dontknow

Men ni andra med normalare hus, testa både med och utan nattsänkning!

Roland: om du hade återvärmt huset varje dag så hade förmodligen vinsten varit minimal, iallafall så liten att det inte lönar sig att få uppleva huset kallt på morgonen eller dom ggr man måste gå upp på natten.
Tegelfasadsvilla i Sörmland, byggdes-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   14 867 Kwh.
2017:   15 812 Kwh.
2018:   16 391 Kwh. 
 
Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   876kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014.
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8248
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #23 skrivet: 24 december 2018, 12:05:26 »
Roland: om du hade återvärmt huset varje dag så hade förmodligen vinsten varit minimal, iallafall så liten att det inte lönar sig att få uppleva huset kallt på morgonen eller dom ggr man måste gå upp på natten.

Håller med om att vinsten med nattsänkning är liten, jag har av den anledningen inte brytt mig om att nattsänka. Dessutom är min pump så pass klen att det inte finns mycket överskottseffekt för att värma upp byggnad och inventarier igen. Men det finns en vinst. Om vi inte är överens om det skulle jag gärna vilja veta vad det är för fel i mitt resonemang i inlägget med figuren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8248
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #24 skrivet: 26 december 2018, 09:42:49 »
Då tycker det är intressant att se hur mina teorier om verkligheten och verkligheten trivs ihop har jag gjort ett försök med simulerad nattsänkning. När vi kom hem efter julaftonsfirandet stängde jag av värmepumpen. Sex timmar senare satte jag igång den igen. Temperaturens variation över tiden visas i nedersta diagrammet. Utetemperaturen varierade från -4 till -1 under försöket. Att temperaturen vid start inte var mer än 19,3 grader beror på att det hade varit -8 till -10 under större delen av dagen och den kylan fanns kvar i väggarna. I och med att vi inte var hemma fanns det ingen anledning att ha tillsatsvärmen inkopplad.

Huset behöver 5 kW värme vid aktuell utetemperatur vilket blir ett värmebehov på ca 0,23 kW/grad. Ur hastigheten på temperatursänkningen och värmeförlusten vid aktuella temperaturer går det att beräkna värmekapaciteten för den massa som det tas värme från. Jag antog att värmeförlusten var proportionell mot temperaturskillnaden inne/ute. Under de första två timmarna av försöket är husets värmekapacitet i snitt 3,8 kWh/grad, under de två sista 8,9 kWh/grad. Det är rimligt att värdet ökar. Alldeles i början är det bara i ytlagret på väggar och inventarier som  temperaturen sjunker. Allt eftersom temperaturändringen tränger längre in i materialet blir det en större massa som kyls av. Räknar man med att det är trä som kyls av motsvarar värmekapacitetsvärdena 9 respektive 22 ton trä. 

Sen när jag började räkna på värdet av nattsänkning fick jag vad jag tyckte var konstiga resultat. Efter viss möda insåg jag att mitt resonemang i inlägget 22 december kl. 11:49 inte var relevant för normala nattsänkningsfall. Figuren förutsätter att temperaturen inomhus sjunker till utomhustemperaturen och det gör den ju inte. Det översta diagrammet vidar ett mer relevant fall av nattsänkning. Förutsättningen är att pumpen stannar när nattsänkningsfasen startar, när önskad nattsänkningstemperatur har uppnåtts startar pumpen igen. Tiden med konstant nattemperatur är alltså noll. Minskningen i värmeförlust är representeras av ytan ADE. Antalet kWh värme som tas från byggnaden representeras av ytan ABCD och det är en fundamental skillnad mot mitt tidigare resonemang.

Med värden som gäller för mitt hus blir det följande resultat. Värmebehovet vid -3 grader ute är 5 kW vilket också är ungefär pumpens effekt. Avstängd pump under 6 timmar betyder utebliven produktion av 30 kWh värme. Avkylningen av huset levererar 26,1 kWh vilket betyder att minskningen av husets värmeförlust genom temperatursänkningen är 3,9 kWh. För att återställa temperaturen till utgångsläget krävs att huset tillförs 26,1 kWh. Det är så att säga en värmeskuld man har dragit på sig som måste betalas tillbaka till huset. Den effekt man har tillgänglig för det är pumpens effekt minus husets genomsnittliga värmebehov under återbetalningstiden. I mitt fall finns det ingen tillgänglig överskottseffekt för återbetalning av värmeskulden. 

Jag räknade därför med värden för en 7 kW Nibepump där jag har COP-värden för olika värmebärartemperaturer. I fallet nattsänkning står pumpen still 6 timmar och levererar sedan 7 kW tills värmeskulden på 26,1 kWh är återbetald. Det tar 13 timmar då det bara finns 2 kW överskottseffekt. Framledningstemperaturen under en stor del av den tiden är 50 grader och COP 3,31. Elförbrukningen blir 27,5 kWh.

För det fall att det är någon nattsänkning kommer pumpen att gå 19 timmar och leverera i snitt 5 kW med COP som jag uppskattar till 4,0. Elförbrukningen blir 23,8 kWh.

Nattsänkningen ger alltså en förlust med 3,7 kWh el. Dessutom tar hela förloppet 19 timmar, 6 timmar sänkning och 13 timmar återhämtning. Nu kan man invända att COP under de 13 timmarna till att börja med kommer att var högre på grund av lägre framledningstemperatur och högre köldbärartemperatur. Men det hjälper inte. För att det ska gå jämnt ut får COP bara vara så pass mycket mindre än värdet för konstant drift att det motsvarar bara 2 grader högre värmebärartemperatur. Det är en omöjlighet att en så liten ökning skulle göra det möjligt att tillföra huset 2 kW extra.

För att nattsänkningen enligt det här försöket ska gå med vinst krävs att tiden med konstant nattsänkningstemperatur (sträckan DF i figuren) varar mer än 8 timmar. Hela cykeltiden skulle då bli 6+8+13 = 27 timmar. 

Ett mer realistiskt fall är att pumpen är avstängd två timmar under temperatursänkningsfasen. Utebliven värmeproduktion från pumpen är 2x5 = 10 kWh. Under den tiden sjunker temperaturen i huset 2,5 grader vilket betyder mindre värmeläckage. Minskningen av värmeläckaget är 0,6 kWh.

Det betyder att det är 10 9,4 kWh som ska tillföras till huset utöver de kontinuerliga värmeförlusterna för att återställa temperaturen till den ursprungliga.

Jag räknade med att pumpen första timmen efter start ger 8 kW med COP 5,0. Sedan tar det ytterligare 3,5 3,2 timmar att återhämta värmeförlusten med 2 kW överskottseffekt. Under den tiden är COP 3,3.
I fallet att det inte är någon nattsänkning går pumpen 6,5 6,2 timmar med COP 4,0.

Resultatet blir att nattsänkningen kostar 0,9 0,7 kWh el jämfört med att ha konstant temperatur. För att nattsänkningen ska gå med vinst måste tiden med konstant sänkt temperatur vara ungefär 6 5 timmar.

Det som gör att nattsänkning är en dålig idé är att den mängd värme som tas från huset och senare måste betalas tillbaka är så stor i förhållande till vinsten av minskat värmeläckage genom den lägre inomhustemperaturen. Det räcker då med en liten försämring av COP under återhämtningstiden för att nattsänkningen ska gå back. Dessutom har man i de flesta fall inte mycket effekt över för att betala av värmeskulden med.

Hade inte Tågråttan varit så ihärdig i sitt förnekande av vinsten med nattsänkning hade jag aldrig kommit så här långt i mina studier. Som det ser ut nu har han rätt i att man ska inte hålla på med nattsänkning när man har värmepump.

Tillägg: Det blev fel i exemplet med två timmars nattsänkning. Har strukit över de felaktiga värden och fört in de rätta. Det är ju inte hela den uteblivna värmeproduktionen under stilleståndstiden som ska betalas tillbaka. Minskningen i värmeförluster genom lägre temperatur är en vinst som inte ska betalas tillbaka.
« Senast ändrad: 26 december 2018, 18:32:29 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2905
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #25 skrivet: 26 december 2018, 12:33:22 »
Tyvärr hänger jag inte riktigt med i Rolands resonemang.  Det verkar som han i ett senare skede vill återställa all energi som han sparat in under ett tidigare skede.  Då är det klart att det inte kommer bli någon besparing.

Jag hänger inte heller med när han talar om sänkningsfasen och uppvärmningsfasen som döda perioder som han kan kvitta mot varandra och att sänkningen skulle få gå till utomhustemperatur.

Jag har all respekt för Roland och hans kunskap, så påstår inte att det han säger är totalt fel, men det verkar inte helt rätt från mitt håll.

Till att börja med:  Sänknings och uppvärmningsfaserna utgör inget specialfall där ingen besparing görs.  Om man tittar på varje momentant ögonblick så kommer temperaturen både under sänkningen och uppvärmningen att vara lägre än ursprungstemperaturen och energiläckaget alltså vara mindre.  Om du vill räkna snittemp under dessa perioder så kommer den bli ca halva begynnelse+sluttemp.

Vidare spelar det inte principiellt någon roll om sänkningsfasen ser ut som ett V eller om det finns en slät fas mellan sänkning och uppvärmning.  Det är bara en fråga om hur snabbt avsvalning och uppvärmning går och hur mycket man väljer att sänka.  Det är fortfarande  :dt: ute/inne i varje ögonblick som man vill minska för att minska energiläckaget.

Sedan vad gäller återställandet av värme i väggar osv.  Den teoretiskt optimala väggen ur klimatskalssynvinkel är supertunn, håller inomhustemperatur på ytan inne och utomhustemperatur på ytan ute och läcker inget mellan dessa två klimat.

Nu har vi inte dessa optimala väggar, utan väggar där man har en gradient mellan ute och inomhustemperatur och där värme läcker från varma sidan till den kalla.

Att hålla väggen varm inuti är inget självändamål (går inte in på rör och kondens, då vi inte närmar oss dessa temperaturer då det torde bli ett problem).  Det räcker att ha som mål att hela tiden hålla inomhustemp på insidan och det som är inuti väggen får bli en blandning av positiva/negativa  gradienter.  Det blir en automatisk bi-effekt men inget vi aktivt måste kämpa för att uppnå.  För mig låter det som om du med dina teoretiska övningar har arbetat med att återställa all värmen i väggarna vilket jag inte riktigt ser syftet med.  Det kommer värmeförlusten att göra åt dig hela tiden.

Sedan är det klart att om man som i ditt fall har värmepump och redan från början ligger på gränsen för att tillskottet skall hoppa in, så finns det ingen marginal att göra tillfälliga sänkningar.  Förutsättningarna för att det skall fungera bra är att sänkningsperioderna är såpass långa att det kompenserar får dyrare uppvärmningsenergi eller att du kan ha någorlunda jämförbar kostnad för energin under uppvärmningsfasen (dvs COP inte sänks så mycket).
« Senast ändrad: 26 december 2018, 12:44:48 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Snok

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 313
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #26 skrivet: 26 december 2018, 17:06:29 »
Tyvärr hänger jag inte riktigt med i Rolands resonemang.  Det verkar som han i ett senare skede vill återställa all energi som han sparat in under ett tidigare skede.  Då är det klart att det inte kommer bli någon besparing.

Jag hänger inte heller med när han talar om sänkningsfasen och uppvärmningsfasen som döda perioder som han kan kvitta mot varandra och att sänkningen skulle få gå till utomhustemperatur.

Jag har all respekt för Roland och hans kunskap, så påstår inte att det han säger är totalt fel, men det verkar inte helt rätt från mitt håll.

Till att börja med:  Sänknings och uppvärmningsfaserna utgör inget specialfall där ingen besparing görs.  Om man tittar på varje momentant ögonblick så kommer temperaturen både under sänkningen och uppvärmningen att vara lägre än ursprungstemperaturen och energiläckaget alltså vara mindre.  Om du vill räkna snittemp under dessa perioder så kommer den bli ca halva begynnelse+sluttemp.

Vidare spelar det inte principiellt någon roll om sänkningsfasen ser ut som ett V eller om det finns en slät fas mellan sänkning och uppvärmning.  Det är bara en fråga om hur snabbt avsvalning och uppvärmning går och hur mycket man väljer att sänka.  Det är fortfarande  :dt: ute/inne i varje ögonblick som man vill minska för att minska energiläckaget.

Sedan vad gäller återställandet av värme i väggar osv.  Den teoretiskt optimala väggen ur klimatskalssynvinkel är supertunn, håller inomhustemperatur på ytan inne och utomhustemperatur på ytan ute och läcker inget mellan dessa två klimat.

Nu har vi inte dessa optimala väggar, utan väggar där man har en gradient mellan ute och inomhustemperatur och där värme läcker från varma sidan till den kalla.

Att hålla väggen varm inuti är inget självändamål (går inte in på rör och kondens, då vi inte närmar oss dessa temperaturer då det torde bli ett problem).  Det räcker att ha som mål att hela tiden hålla inomhustemp på insidan och det som är inuti väggen får bli en blandning av positiva/negativa  gradienter.  Det blir en automatisk bi-effekt men inget vi aktivt måste kämpa för att uppnå.  För mig låter det som om du med dina teoretiska övningar har arbetat med att återställa all värmen i väggarna vilket jag inte riktigt ser syftet med.  Det kommer värmeförlusten att göra åt dig hela tiden.

Sedan är det klart att om man som i ditt fall har värmepump och redan från början ligger på gränsen för att tillskottet skall hoppa in, så finns det ingen marginal att göra tillfälliga sänkningar.  Förutsättningarna för att det skall fungera bra är att sänkningsperioderna är såpass långa att det kompenserar får dyrare uppvärmningsenergi eller att du kan ha någorlunda jämförbar kostnad för energin under uppvärmningsfasen (dvs COP inte sänks så mycket).

Ja? Annars hade ju huset kunnat bli en e ighetsmaskin. Energin du inte puttar in behöver du putta in sen.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lågtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushållsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2905
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #27 skrivet: 26 december 2018, 18:10:11 »
Inte all energi man sparat, på samma sätt du inte behöver tända en lampa extra bara för att man sparat genom att slåcka ljuset när man sover.  Vissa vinster man gör måste inte betala igen efteråt och det har inget med evighetsmaskin att göra.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8248
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #28 skrivet: 26 december 2018, 18:40:21 »
Det verkar som han i ett senare skede vill återställa all energi som han sparat in under ett tidigare skede.  Då är det klart att det inte kommer bli någon besparing.

Det blev fel i exemplet med två timmars nattsäkning. Jag har rättat det. Mitt "julaftonsexempel" är däremot riktigt. Av 30 kWh utebliven värmeproduktion under tiden pumpen står still ska 26,1 kWh betalas tillbaka. Lägre temperatur under nerkylningsfasen sparar 3,9 kWh.

Ska man hålla på med nattsänkning ska man bo klassiskt japanskt med rispappersväggar och knappt några möbler. Det gäller att ha ett hus med låg värmekapacitet så att nerkylnings- och uppvärmningsperioderna blir korta i förhållande till den tiden är konstant sänkt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4519
  • Kön: Man
SV: Byte värmepump. Hur mycket blir besparing?
« Svar #29 skrivet: 26 december 2018, 19:10:04 »
Ska man hålla på med nattsänkning ska man bo klassiskt japanskt med rispappersväggar och knappt några möbler. Det gäller att ha ett hus med låg värmekapacitet så att nerkylnings- och uppvärmningsperioderna blir korta i förhållande till den tiden är konstant sänkt.
Ja det är ju så man bygger nu för tiden, som en gammal snickare här sa, "husa di bygger nuförtia  ä bare pinner å ull".  help
Dvs ingen värmekapacitet att tala om. Förr var det tvärtom massor med timmer och sten i husen. Så man kunde lugnt gå ut på jakt och komma hem till ett fortfarande varmt hus.
Jag har en bekant som byggt ett nytt hus med innerväggar av tegel och tjock isolering utanpå. Han visste vad han gjorde.  tummenupp
2 vuxna i 150m2 enplansvilla med inredd vindsvåning byggd 1939 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme