0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har avstängd vatten/värmeproduktion på några timmar när är det som varmast inne när vi har fått mycket värme från kamin. Det ser tydligt ut att man sparar 1,5 kwh per timme mellan 18:00-21:00 sedan blir mindre elförbrukning för el produktion och vv.
Det är en sak att ersätta med annan värm, annan sak att jaga ikapp en skuld.
Fast någon skuld är det ju inte, snarare som att få en hyresfri period... vem tackar nej till det?
Nja. Du kommer ju ha fått en tämligen låg framledning och kanske även en något lägre innetemp. Detta behöver du hämta hem
Du gör och tror naturligtvis som du vill. Vill du tro att man inte sparar något på att sänka ens under långa perioder som 2 veckors semester så är det dig fritt fram. Jag har både loggning och förbrukningsinfo från mina anläggningar och har kanske lite bättre utrustning än då. Så i huset med värmepumpen så skruvas innegivaren ned kraftigt när jag reser bort och skruvas upp via internet en dag innan jag kommer hem, så är det varmt när jag kommer tillbaka. Naturligtvis drar pumpen mer det första dygnet än vanliga dagar, men aldrig så att det överstiger besparingen.I huset med fjärrvärme så är det likadant, fast där går det mycket snabbare att arbeta upp värmen.
Jag tog i för att visa att det lönar sig inte ens att sänka en hel vecka
Jag har både loggning och förbrukningsinfo från mina anläggningar och har kanske lite bättre utrustning än då.