0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Jag har gjort en loggning av varmvattenkörningarna. Jag skruvade ner värmeratten helt för att den inte skulle värma huset.Precis innan tolv steg jag in i duschen, en lite extra lång skön dusch...Värmepumpen slår till och från som en galning efter stort varmvattenuttag. Om inte återstartfördröjningen fanns skulle den starta ännu oftare.Mellan kl 12 och 15 slår den till åtta gånger Är även min trevägare kass tro, jag känner i alla fall ingen värme på radiatorkretsen när VP gör varmvatten?Hysteresen för varmvatten skall ju vara 5 ºC enligt boken, men min är snarare 3 grader enligt loggen...Även om man på, någon konstlad väg, får till en större hysteres så försvinner ju inte fenomenet att kompressorn snabbt värmer upp yttermanteln på beredaren och sedan slår av.Detta är nog spreciellt i början på vattenuttag när vattnet i beredaren fortfarande är varmt, och speciellt med en kraftig värmepump. Hur funkar det på nyare konstruktioner tro?
Förslag:Flytta VV till yttermanteln.Flytta VB-f och VB-r till 1-2 meters avstånd från VP.
Om jag stänger av den externa CP, och stänger ventilerna till den, och sätter en givare mitt på bypassen så bör man väl få en ganska rejäl höjning där om växelventilen läcker?
Jag kan väl tillägga (för att inte bara klanka på IVT ) att min Nibe tappar väldigt mycket i temp på kort tid sedan den laddat tappvarmvatten, det beror inte på en felande trevägsventil - utan på att trevägsventilen växlar så långsamt att vattnet i manteln delvis hinner ersättas med vatten från radiatorsystemet när trevägsventilen växlar.Ingen tillverkare har vad jag vet lyckats fixa växlingen mellan tappvarmvattenvärmning och radiatorvärmning perfekt. Det finns definitvt utrymme för förbättring just på denna punkt.
Bytte 3-vägsventilen för nån månad sedan och det vart bättre.. Men inte mycket..Efter att ha kollat loggningen i en månad så håller sig mitt VV som bäst 2-3 timmar.. Märkte även att vid VV höjning så blir radiatorrören varma i huset.. Är det bara att byta 3-vägaren igen eller kan motorn blivit dålig iochmed att förra växelventil hade kärvat ordentligt?Förslag mottages tacksamt
Jag ser på diagrammet som 747 postat idag att även hans varmvatten droppar några grader direkt efter VV-värmning. Kanske beror även det på att det tar tid för trevägaren att växla.