0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejJag har också en F1255-16 som efter strömavbrott börjat larma för skyddstopp inverter larm 426-427,precis som Stefan And beskriver.Pumpen blir 3 år snart och varit med om många strömavbrott men alltid startat om utan larm.Det här med inverterlarmen har börjat för några månader sedan och kommer alltid efter strömavbrott,nu senast efter ett knappt märkbart blink.Larmet går inte att återställa omedelbart utan det verkar som att man vänta några timmar.Då är det möjligt att återställa och då startar kompressorn.Om det beror på ny programversion borde Nibe support känna till problemet.Jag har nu version: 8539R3
Vanligtvis är livslängden på en värmepump 15 år (enl. standard) och vissa tillverkare t.ex. IVT och Thermia har till och med upp till 18 års garanti på sina maskiner..
Hur många har 5 års garanti mot kompressorfel? (har ej undersökt själv) och då menar jag på bergvärme och luftvatten värme, samt frånluft.Daikin har 5 och 6 år på sina luftvärmepumpar, men på bergvärme talas det inte om några 5år, och då är bergvärme en ganska mycket dyrare investering än luft/luft.
Läste bara på IVT´s hemsidahttps://www.ivt.se/vart-lofte/garanti/10 års garantiDen här garantin avser kompressorn (hjärtat i din värmepump) och gäller när du köper någon av våra värmepumpar för villor med en effekt upp till 20 kW och servar den enligt IVT:s serviceprogram. Garantin skiljer sig från en försäkring genom att du aldrig behöver koppla in något försäkringsbolag om något skulle hända med din värmepump. Istället ringer du direkt till din IVT-återförsäljare som hjälper dig, helt utan självrisk eller annan kostnad. Den här noggrannheten i alla led gör att vikan erbjuda dig marknadens enda garantimed både 10 år på kompressorn och 6 årpå värmepumpen.Större trygghet än en försäkring.10-årsgarantin gäller när du köper någonav våra värmepumparför villor med effektupp till 20 kW. Garantin skiljer sig från enförsäkring genom att du aldrig behöverkoppla in något försäkringsbolag om någotskulle hända med din värmepump. Iställetringer du direkt till din IVT-återförsäljaresom hjälper dig att åtgärda problemet,helt utan självrisk eller annan kostnad.Mer information hittar du på ivt.se.Jag måste också kolla närmare på det. Vad kostar sen servicen som de kräver för att garantin ska gälla? Brukar vara några 1000-lappar per år.Men långa garantier har IVT i alla fall.sen kan man utöka garantin med en försökring upp til 18 år vad jag förstår.
Men om du läste innantill 10 år på kompressor hur får det dig till att skriva upp till 18 år garanti på deras maskiner?
Servicen kostar ca 1500-1800 och skall utföras 2gånger för att behålla garantierna. Tror det är år 3 och 5.
Sen är det alltid bra att ha koll på vad som ingår i dessa garantier och försäkringar.Thermia t.ex. erbjuder en 6 års trygghetsförsäkring som ingår i köpet vad jag förstår. Thermia skriver att trygghetsförsäkringen även gäller vid åskskada.http://www.thermia.se/kontakt-support/service-support-varmepump/garanti-forsakring/6 års trygghet ingår i köpetFrån installationsdagen gäller den 3-åriga produktgarantin tillsammans med Thermias trygghetsförsäkring. Att försäkringen är aktiv redan från första dagen är en stor fördel, eftersom Thermias trygghetsförsäkring även ger ersättning vid åskskada!Efter tre år – när produktgarantin löpt ut – så aktiveras trygghetsförsäkringen fullt ut och ger ersättning vid eventuella skador på värmepumpen. Självklart gäller både produktgarantin och trygghetsförsäkringen för alla delar i värmepumpen (inte bara utvalda komponenter).