0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Enligt manualbilden i länken är det styrning med en kopplingsdifferens som på IVT-pumpar men givaren sitter på framledningen. Första bilden visar att starttemperatur är 5 grader under börvärdet och stopp 5 grader över. Det är de inställningarna (H/P termo.skillnadsjustering) som man ändrar för att påverka antal start och stopp. Men i och med att temperaturgivaren sitter på framledningen hade jag fel i att cirkulationspumpens hastighet inte påverkar antalet start och stopp. Det är en differens på 10 grader mellan start och stopp. När pumpen startar äts en del av den differensen upp på en gång i och med att temperaturen på utgående värmebärare höjs med den differens som är över pumpen, i det här fallet 2 - 3 grader. Det betyder att det cirkulerande radiatorvattnet värms 7-8 grader innan pumpen stannar. Minskar flödet kommer differensen över pumpen att öka och temperaturintervallet som är kvar till stopptemperaturen att minska. Det blir alltså fler starter när flödet minskar. Jag var lite för låst till hur min pump fungerar.